به گزارش پایگاه خبری ربیع،احتمالا اسمارت‌فون‌های گلکسی S9 و گلکسی S9 پلاس مجهز به پیشرفته‌ترین دوربین موجود در گوشی‌های هوشمند تا به امروز هستند. اما دوربین آی‌فون X از یک جهت برتری قابل توجهی نسبت به نمونه مورد استفاده در پرچم‌داران جدید سامسونگ دارد.

کاربران آینده‌نگر گلکسی S9 احتمالا با شنیدن این خبر که پرچم‌دار اندرویدی جدیدشان قادر به ضبط ویدیو با بالاترین سرعت و روان‌ترین حالت یعنی نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه نیست، دلسرد خواهند شد. قابلیتی که آی‌فون X از آن بهره‌مند است.

ویدیویی که در وب‌سایت Reddit آپلود شده، نشان می‌دهد که گوشی‌های گلکسی S9 و S9 پلاس تنها برای حداکثر زمان ۵ دقیقه قادر به ضبط ویدیوهای ۴K با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه هستند. شاید این موضوع محدودیت جدی و چندان بزرگی به نظر نرسد؛ اما در زمان مقایسه پرچم‌داران جدید سامسونگ با گوشی‌های آی‌فون تا حدودی ناامیدکننده خواهد بود.

در گوشی‌های آی‌فون ۸، ۸ پلاس و آی‌فون X شما برای هر مدت دلخواه و تا زمانی که فضای حافظه کافی در اختیار داشته باشید، می‌توانید به ضبط ویدیوهای ۴K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه بپردازید.

احتمالا سامسونگ برای محدود نمودن قابلیت‌های ضبط ویدیویی کامل در پرچم‌داران گلکسی S9 خود دلایل متعددی دارد. زمانی که به ضبط ویدیوهای با رزولوشن بالا در سرعت‌های بالاتر می‌پردازید، دوربین دستگاه داده‌های بیش‌تری را ضبط نموده و در فضای حافظه ثبت می‌کند. در نتیجه ضبط ویدیویی ۴K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه معمولا بار پردازشی بیش‌تری را بر چیپست دستگاه شامل پردازنده و تراشه گرافیکی تحمیل نموده و موجب گرمای بیش از اندازه آن‌ها خواهد شد.

با محدود نمودن زمان ضبط به ۵ دقیقه، گلکسی S9 اساسا کلیه فرآیندها و عملیات ثبت داده‌ها را متوقف می‌کند تا بدین ترتیب مانع از وقفه یا خاموش شدن ناگهانی دستگاه شود.

گوشی‌های گلکسی S9 و S9 پلاس دارای محدودیت ۵ دقیقه‌ای در ضبط ویدیوهای ۴K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه هستند.

شاید کاربران جدید با شنیدن این محدودیت شگفت‌زده شوند. اما در صورتی که قبلا از یک گوشی سامسونگ یا هندست اندرویدی با تراشه ساخت شرکت کوالکام استفاده کرده باشید، این موضوع واقعا مایه تعجب شما نخواهد بود.

به طور معمول شرکت سامسونگ پرچم‌داران خود را در ۲ نسخه به فروش می‌رساند: یک مدل با تراشه اسنپ‌دراگون شرکت کوالکام و دیگری با تراشه اگزینوس که توسط کمپانی سامسونگ طراحی شده است. به نظر می‌رسد گوشی‌های سامسونگ با تراشه اسنپ‌دراگون، برای مدتی طولانی با محدودیت در زمینه ضبط ویدیویی دست به گریبان هستند.

برای مثال گوشی گلکسی S7 با تراشه اسنپ‌دراگون ۸۲۰ تنها برای حداکثر زمان ۱۰ دقیقه قادر به ضبط ویدیوهای فول اچ‌دی با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه بود؛ در حالی‌که این محدودیت برای نسخه‌ای از این اسمارت‌فون با تراشه اگزینوس ۸۸۹۰ وجود نداشت.

اما دلیل این تفاوت چیست؟ ساده است: معماری سخت‌افزاری. به نظر می‌رسد گوشی‌های سامسونگ با تراشه اگزینوس کم‌تر مستعد گرم شدن بیش از اندازه هستند و لذا می‌توانند از زمان‌های ضبط طولانی‌تری پشتیبانی نمایند. همچنین از سامسونگ درخواست شده تا توضیحات جزئی بیشتری را پیرامون دلایل محدودیت ۵ دقیقه‌ای زمان ضبط برای ویدیوهای ۴K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه ارائه نماید.

از سوی دیگر اپل نسبت به این موضوع هیچ گونه نگرانی ندارد؛ چرا که این شرکت تراشه‌هایی با بهره‌وری انرژی بالاتر را برای آی‌فون‌های خود تولید می‌کند. به عبارت دیگر، یکپارچه سازی عمودی سخت‌افزارهای اپل با سیستم‌عامل iOS در مقایسه با سیستم عامل اندروید و سخت‌افزارهای مجزای یکپارچه با آن از ثبات بیش‌تری برخوردار است.

آیا این محدودیت بایستی مانع از خریداری هندست‌های گلکسی S9 یا S9 پلاس شود؟ احتمالا پاسخ منفی است. قاعدتا هیچ‌کس نبایستی نیازمند ضبط ویدیو برای مدت زمان بیش از ۵ دقیقه باشد و این موضوع نهایتا ویدیوهای طولانی‌تر از ۵ دقیقه را به چندین کلیپ ویدیویی تقسیم خواهد کرد و در آینده بابت امکان ویرایش کلیپ‌های خود خوشحال نیز خواهید شد.