به گزارش پایگاه خبری ربیع،در روزهای اخیر دولت چین در موج جدید سانسور‌ها و فیلترینگ اینترنت بازه‌ی زیادی از کلمات و موضوعات مختلف از جمله حرف انگلیسی “N” و رمان معروف قلعه‌ی حیوانات اثر جورج اورول را ممنوع کرده است.

تحلیلگران معتقدند موج جدید افزایش توقیف‌ها و فیلترینگ که چند روز پس از اعلام لغو محدودیت دوران ریاست جمهوری چین توسط حزب کمونیست چین برقرار شده‌اند نشانه‌های این هستند که ژی جین پینگ رئیس جمهور چین به دنبال حکومت مادام‌العمر است.

لیست ممنوعیت‌های جدید در سایت‌های چینی شامل حرف N، رمان‌های قلعه‌ی حیوانات و ۱۹۸۴ از جورج اورول و عبارت Xi Zedong هستند که ترکیبی از نام Xi Jinping رئیس جمهور فعلی وMao Zedong(مائو زدونگ یا تسه تونگ) رهبر انقلابی معروف پیشین چین است.

عبارت‌هایی که جستجویشان در شبکه‌ی Weibo، که نسخه‌ی چینی توییتر است، ممنوع شده شاملdisagree (مخالفت یا نپذیرفتن)، personality cult (کیش شخصیت)، lifelong (مادام‌العمر)،immortality (جاودانگی یا فناناپذیری)، emigrate (مهاجرت) و shameless (بدون شرم) هستند.

دقیقاً مشخص نیست که حرف بی‌آزار N چه هیزم تری به دولت چین فروخته است، اما عده‌ای حدس می‌زنند شاید  به دلیل شروع کلمه‌ی مخالفت No با این حرف این تصمیم گرفته شده‌است.

چین دارای سخت‌گیرانه ترین قوانین فیلترینگ اینترنت در جهان است زیرا حاکمان این کشور سایت‌های خارجی و شبکه‌های اجتماعی را به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی تلقی می‌کنند.

این سانسور‌ها و فیلترینگ توسط Great Firewall of China (فایروال بزرگ چین، که عبارتی کنایه‌ای با الهام از دیوار بزرگ چین است) پشتیبانی می‌شوند. این عبارت به ترکیب تکنولوژی پیشرفته و قانون‌گذاری برای کنترل اینترنت در این کشور اطلاق می‌گردد.

شبکه‌های فیسبوک، توییتر و یوتیوب مدت زیادی است که در این کشور مسدود هستند و حتی شخصیت معروف کارتونی وینی خرسه (Winnie the Pooh) نیز اخیراً در اینترنت چین جزو موارد ممنوع شناخته شده‌است.

در ماه جولای تصاویر این خرس کارتونی از شبکه‌ی Weibo پس از تشبیه این خرس به رئیس‌جمهور چین حذف شدند.