به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  اقتصاد آنلاین، بعد از انتشار گزارش بانک مرکزی مبنی بر اینکه ۱۷ بانک پرداخت تسهیلات به نهضت ملی مسکن را متوقف کرده اند و حتی یک ریال هم به این پرژه پرداخت نکرده اند حالا برخی مقامات مسئول وزارت راه و شهرسازی بعد از اینکه وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد از عددسازی بپرهیزند نیز به عدم وجود منابع کافی و توجه بانک ها به پروژه نهضت ملی مسکن واکنش نشان داده اند.

طبق آمار رسمی بانک مرکزی درحالی ۱۷ بانک یک ریال هم به نهضت ملی مسکن پرداخت نکرده اند که عملکرد سایر بانک‌ها هم چندان رضایت‌بخش نیست. بر اساس قانون جهش تولید مسکن این بانک‌ها رسماً باید جرایم مالیاتی به دولت بپردازند، اما آنطور که مشخص است خبری از پرداخت این جرایم هم نیست.

گزارش جدید بانک مرکزی از عملکرد بانک‌ها در بخش مسکن نشان می‌دهد که جمع تسهیلات مسکن پرداخت‌شده توسط ۲۵ بانک ۲.۲۵۲.۶۴۹ میلیارد ریال بوده است.

آمار بانک مرکزی درباره عملکرد ۲۶ بانک دولتی و خصوصی در حوزه مسکن

این آمار مربوط به تسهیلات پرداختی در تسهیلات خودمالکی، نهضت ملی مسکن، مسکن شهری، مسکن روستایی، ودیعه مسکن و حوادث غیرمترقبه می‌باشد. هرچند آمار بانک مرکزی درباره عملکرد ۲۶ بانک دولتی و خصوصی در حوزه مسکن است ولی نکته اینجاست که عملکرد بانک سرمایه در تمام بخش‌ها صفر بوده است.

محمد مهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که آیا نهضت ملی مسکن دچار وقفه و یا مشکلی به لحاظ فنی شده است که تا این حد با کُندی پیش می رود؟ گفت: پروژه نهضت ملی مسکن به لحاظ فنی مشکلی ندارد. اما چالش و مشکلی که این روزها نهضت ملی مسکن با آن مواجه است و با آن دست و پنجه نرم می کند تامین مالی است.

بحث تامین منابع مالی مشکل نهضت ملی مسکن

او ادامه داد: در نهضت ملی مسکن چهار میلیون مسکن قرار است ساخته شود که البته کاری به بحث عدد ندارم، چرا که مشکل اصلی همانطور که گفتم وجود دارد بحث تامین منابع مالی است.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه یکی از سیاست‌های مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ارتقای کیفیت ساخت و سازها است خاطر نشان کرد: در پروژه نهضت ملی مسکن هر چه تعداد واحد مسکونی که بتوانیم بسازیم مشکل دانش فنی نداریم اما آنچه مهم است مدل مالی پروژه است و امیدواریم از توان شرکت‌های فولادی در این زمینه استفاده کنیم.

حیدری با اشاره به ضرورت رتبه بندی تولیدکنندگان سازه‌های فولادی نیز گفت: با رتبه‌بندی تولیدکنندگان  همانند رتبه بندی تولیدکنندگان قیر و آسفالت می‌توان در تحقق این هدف اثرگذار بود.

وی ادامه داد: تجربه رتبه بندی‌ تولید کنندگان را در حوزه قیر داریم و در بازار قیر تنها تولیدکنندگانی که مورد تایید مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هستند، می‌توانند فعال باشند و این سیاست را در سازه های فولادی را هم دنبال خواهیم کرد تا کیفیت تولیدات سازه‌های فولادی افزایش یابد. از این طریق می‌توان از ورود محصولات زیر پله‌ای به بازار هم جلوگیری کرد و تولیدات زیرپله‌ای از تولیدات دارای تاییدیه تفکیک شوند.

حیدری یادآوری کرد: می توان در قالب مدل مشارکتی با وزارت راه و شهرسازی از توان تولیدکنندگان سازه های فولادی استفاده کرده و معضل مسکن کشور را برطرف کرد.