نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، نزدیک به سه سال از قطعی مکرر برق خبری نبود تا اینکه تابستان سال جاری قطعی برق شدت گرفت و بدون اطلاع رسانی و بعضاً با ارسال پیامک زمان قطعی برق اعلام و برق بخش خانگی قطع می‌شد. محدودیت برق نه تنها در بخش خانگی، کسبه و ادارات اعمال شد بلکه صنایع را نیز در برگفته بود و اکنون شاهد تبعات منفی قطعی برق در حوزه صنایع هستیم. به عنوان نمونه این مسئله باعث کاهش تولید فولاد، سیمان، کاغذ و …شده است.

طی روزهای اخیر نیز با وجود کاهش دمای هوا قطعی برق به شکل غیر قابل باوری افزایش یافته و سبب کلافگی مردم شده است. این در حالی است که همه انتظار ادامه سریال قطعی برق را نداشتند و این سؤال در اذهان مردم وجود دارد و آن اینکه چرا با کاهش میزان مصرف برق و خنک شدن هوا همچنان شاهد قطعی برق هستند؟

چرا مسئولان پاسخ مناسبی برای علت قطعی برق نمی‌دهند؟ چه کسی خسارات وارد شده به وسایل برقی مردم را می‌دهد؟ چرا با وجود ناترازی برق در کشور راهکارهای اساسی برای رفع این معضل اندیشیده نشده و فقط انگشت اتهام به سمت مردم اشاره می‌شود؟

سال‌هاست کارشناسان نسبت به وضعیت ناترازی برق در کشور هشدار داده‌اند ولی چاره‌ای اندیشیده نشده و با روند کنونی به گفته مسئولان ناترازی برق تشدید پیدا می‌کند. متاسفانه قطعی مکرر برق در دراز مدت موجب معضلات اجتماعی خواهد شد، زیرا امروزه بدون برق انجام بسیاری از کارها امکان پذیر نیست و برخلاف دهه ۶۰ و ۷۰ که قطعی برق همیشگی بود در حال حاضر انجام بسیاری از کارها با اختلال مواجه می‌شود. از طرفی از رد پای ماینرها در مصرف بیش از اندازه برق نمی‌توان غافل ماند. عدم سرمایه گذاری در بخش تولید برق نیز باعث شده برق کمتری تولید شود و همچنان شاهد عدم تعادل بین تولید و مصرف برق باشیم.

نکته مهمی که در رابطه با موضوع قطعی برق وجود دارد اینکه مسئولان به عنوان حل اساسی مسئله به دنبال ایجاد محدودیت مصرف در بخش صنایع، کشاورزی، خانگی هستند و آنچه که مشخص است این محدودیت‌ها ادامه خواهد داشت و اکنون در اول راه قرار داریم زیرا با توجه به شواهدی که وجود دارد این قطعی برق ادامه دار خواهد بود.

حال برای حل معضل ناترازی برق بایستی اقداماتی انجام شود که می‌توان به فرهنگ سازی در مورد مصرف بهینه برق اشاره کرد. مسئولان باید با شفاف سازی وضعیت برق در کشور را تشریح کنند و با آگاهی بخشی به مردم فرهنگ سازی صورت بگیرد. همچنین مجازات‌های سنگینی برای کسانی که بیش از اندازه برق مصرف می‌کنند صورت گیرد. از طرفی با مذاکره با بخش خصوصی و ایجاد مشوق‌های لازم نگاه سرمایه گذاران در ساخت نیروگاه‌های جدید را تغییر دهیم زیرا به دلیل عدم سوددهی مناسب سرمایه گذاران تمایلی به ورود در این بخش را ندارند. لازم به ذکر است همانطور که اشاره شد قطعی مکرر برق در دراز مدت موجب معضلات اجتماعی خواهد شد و افکار عمومی را حساس خواهد کرد.

نجمه کریمیان