زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، پرداخت زکات مال به عنوان یک فریضه الهی برای افرادی که مشمول آن شوند واجب عینی است و اهمیت آن به حدی است که قبولی برخی از عبادات مثل نماز،منوط به پرداخت آن است.پرداخت زکات بر” غلات اربعه ” شامل گندم، جو،خرما و کشمش،” انعام ثلاثه”شامل گاو، گوسفند و شتر و ” نقدین ” شامل طلا و نقره تعلق می گیرد.

در قرآن کریم آمده است اگر مردم، زکات مالشان  را پرداخت کنند، فقردرجامعه از بین خواهد رفت و نیازمندان جامعه انفاق خواهند شد.کارشناسان مذهبی معتقدند می توان از محل پرداخت زکات، کارهای خیر و عام المنفعه انجام داد و برای فعالیت های عمرانی، مذهبی و فرهنگی نیزهزینه کرد.

 طبق احکام اسلامی زکات باید برای فقرا و مساکین، در راه ماندگان، آزادی بندگان، ترویج دین اسلام، ادای دین بدهکاران و مقروضین صرف شود و عاملین جمع آوری زکات هم می توانند از پول زکات استفاده کنند.اما ضرورت پرداخت زکات در شرایط سخت اقتصادی دو چندان می شود بنابراین اطلاع رسانی لازم برای شناخت همگان از برکات پرداخت زکات باید توسط رسانه ها و تریبون های مختلف مورد توجه جدی قرار گیرد.

بیش از ۱۰ هزار اصله درخت در استان اصفهان به امر زکات اختصاص داده شد

درهمین پیوند مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان در گفتگوی اختصاصی با ربیع درباره سهم استان اصفهان در جمع آوری زکات گفت:خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته  امسال ساماندهی خوبی در جمع‌آوری و توزیع زکات در استان اصفهان انجام شد.

کریم زارع ،با اشاره به اینکه تاکنون ۲۴ مرکز نیکوکاری ویژه امر زکات در استان اصفهان ایجاد و تلاش‌های مؤثری در راستای ترویج زکات انجام شده است افزود:امسال با استفاده از ظرفیت مبلغان در حوزه میدانی درمیان کشاورزان و عشایر و با شناسایی فعالان برتر در حوزه امر زکات و انعکاس فعالیت‌های شاخص و تأثیرگذار در فرهنگ ‌سازی توانسیتیم در زمینه زکات خوب عمل کنیم.

وی افرود:این تلاش ها باعث شد که  بیش از ۱۰ هزار اصله درخت درپی پلاک‌کوبی‌های انجام شده در استان به امر زکات اختصاص داده شود.

تلاش برای جمع آوری زکات و توزیع بین نیازمندان

وی گفت: با همکاری بهزیستی، نیروی انتظامی و استانداری جلسه‌های بسیاری با محوریت استانداری برگزار، ساماندهی خوبی در جمع‌آوری و توزیع زکات فطره انجام و رضایتی نسبی ایجاد شد و تاکنون بیش از ۳۶ جلسه شورای زکات به همت امامان جمعه به عنوان رؤسای شورای زکات شهرستان‌ها در شهرستان‌ها برگزار شده است.

مدیر کل کمیته امداد استان اصفهان افزود: تلاش شد در زکات مستحبی از هیچ ظرفیتی غافل نشویم و همکاران ما با حضور در صنایع، شرکت‌ها یا کارخانه‌ها از هر ظرفیت ممکن استفاده کردند تا زکات بیشتری جمع‌آوری شود. از این ظرفیت‌ها به صورت روزانه استفاده و کالاهای اهدایی همان روز بین نیازمندان توزیع می‌شود.

زارع تصریح کرد: در امر جهیزیه، درمان، کمک معیشت، تحصیل دانش‌آموزان و تعمیر، بازسازی و ساخت مسکن تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است، ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد که از آنها استفاده نشده است و امیدواریم با استفاده از شرایط موجود و استفاده از نظر اساتید علمی حوزه و دانشگاه‌ها و برپایی همایش‌ها به ترویج ارتقای جایگاه زکات و انجام اقداماتی کیفی و مؤثرتر، کمک کنیم. اگر ظرفیت زکات به صورت کامل به بالفعل تبدیل شود، مشکلات موجود محرومان رفع خواهد شد.

از وجوهات مردمی برای پرداخت هزینه‌های جاری استفاده نمی‌شود

وی تاکید کرد: به هیچ‌وجه از وجوهات مردمی برای پرداخت هزینه‌های جاری استفاده نمی‌شود و تمام کمک‌های پرداختی، به نیازمندان می‌رسد.

وی تاکید کرد: کمیته امداد با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط می تواند نهضت احیای زکات را انجام دهد، ۱۱ عضو دیگر در کنار کمیته امداد در قانون سال ۹۱ عضو شورای زکات هستند.

احیای زکات یک فعالیت بلند مدت در مسیر تحقق تمدن دینی است

زارع افزود:یکی از نهادهایی که در افق پیش‌رو و در آرمان‌شهر تمدن دینی باید مورد توجه باشد، زکات است و احیای آن یک فعالیت بلند مدت در مسیر تحقق تمدن دینی خواهد بود.

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان گفت: اگر ستون زندگی فردی و اجتماعی مومنانه، نماز باشد، مکمل آن در برپایی سازنده این سازه مومنانه زکات بوده و این مهم در تاریخ ایرانی اسلامی، نقشی تعیین‌کننده در رفع فقر و احداث تأسیسات زیربنایی مانند جاده و پل داشته است.

وی افزود: نرخ پایین زکات در مقایسه با نرخ متعارف مالیات در نظامات مالی موجود جهانی، فشار نیاوردن بر تشکیل سرمایه بنگاه‌ها و دریافت آن بر مبنای محرک‌های دینی و عاطفی از ابعاد برجسته این فرضیه الهی و آثار توزیعی و تثبیتی آن در اقتصاد کلان مورد توجه است.

زهرا نصیری