استانها » خراسان شمالی
کد خبر : 489523
دوشنبه - 30 مهر 1397 - 13:40
مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی:

۹۷ درصد خراسان شمالی درگیر انواع مختلف خشک‌سالی است

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی گفت: ۹۷ درصد خراسان شمالی درگیر انواع مختلف خشک‌سالی است.

۹۷ درصد خراسان شمالی درگیر انواع مختلف خشک‌سالی است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از بجنورد،  مجید بیجندی در جلسه‌ای که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در استانداری و با حضور مدیران کل دستگاه‌ها برگزار شد، اظهار کرد: ۹۷ درصد خراسان شمالی درگیر انواع مختلف خشک‌سالی می‌باشد.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی در این جلسه به ارائه گزارش کاملی از وضعیت بارش‌ها و خشک‌سالی پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت فصلی پرداخت.

وی اضافه کرد: میانگین بارش استان نیز در فصل پائیز در محدوده نرمال تا بیش از نرمال خواهد بود که در بخش‌های شرقی و مرکزی استان بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود و انتظار می‌رود بیشترین افزایش بارش در مهرماه و آبان ماه به‌ویژه در شرق استان رخ دهد.

بیجندی میانگین دمای فصل پاییز استان را ۰.۵ تا ۱ درجه بیش از نرمال عنوان کرد.

وی همچنین بیان کرد: در سال زراعی ۹۷-۹۶ (۱ مهر ۱۳۹۶ الی ۳۱ شهریور ۱۳۹۷)، میانگین بارندگی استان ۱۶۱.۱ میلی‌متر بوده که در مقایسه با آمار بلندمدت استان، ۳۰.۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی بابیان اینکه میزان بارندگی کلیه شهرستان‌های استان نسبت به آمار بلندمدت روند کاهش را نشان می‌دهد گفت: بیشترین میزان کاهش مربوط به شهرستان مانه و سملقان به میزان ۴۹.۲ درصد است و در سال ۹۷-۹۶ میانگین دمای استان ۱۵.۴ درجه سانتی‌گراد بوده است که در مقایسه با آمار بلندمدت استان، ۱.۱ درجه سانتی‌گراد افزایش را نشان می‌دهد که این روند افزایشی در کلیه شهرستان‌های استان نیز مشاهده می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه شاخص خشک‌سالی SPEI برای سال زراعی ۹۷-۹۶ وضعیت بسیار نامطلوبی را برای گستره استان نشان می‌دهد ادامه داد: به‌نحوی‌که از کل مساحت استان، به ترتیب ۸۷ درصد و ۱۱.۵ درصد درگیر خشک‌سالی بسیار شدید و خشک‌سالی شدید می‌باشد و فقط در کمتر از ۳ درصد مساحت استان وضعیت در سطح نرمال است و بنابراین ۹۷ درصد گستره استان دچار انواع مختلف خشک‌سالی بوده است.

انتهای پیام/