استانها » اصفهان » تولیدی » فرزانه افسرطه » گزارش-مصاحبه
کد خبر : 432432
شنبه - 24 شهریور 1397 - 12:33

۷۰ درصد از عمارت عالی‌قاپو ترمیم شده است

نوزدهمین نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی و اولین نمایشگاه تخصصی صنایع دستی روستایی و عشایری اصفهان در حالی در کاخ چهلستون برپا شده است که به نظر منتقدین، محتوای اجناس و کالاهایی که به عنوان صنایع دستی و هنرهای سنتی استان‌های دیگر در این فضا عرضه می‌شود

به گزارش پایگاه خبری ربیع، نوزدهمین نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی و اولین نمایشگاه تخصصی صنایع دستی روستایی و عشایری اصفهان در حالی در کاخ چهلستون برپا شده است که به نظر منتقدین، محتوای اجناس و کالاهایی که به عنوان صنایع دستی و هنرهای سنتی استان‌های دیگر در این فضا عرضه می‌شود، تناسبی با فضای چهلستون به عنوان بخشی از ابهت تاریخی ایران و اصفهان ندارد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در پاسخ به خبرنگار کیمیای وطن در این باره اظهار داشت: این نمایشگاه، جنبه ترویجی و توسعه‌ای دارد و هر استان برحسب ظرفیت‌ها و اولویت‌هایی که دارد و پس از فراخوان با اخذ مجوزهای لازم از دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی، می‌تواند در غرفه‌ها حضور یابد.
الهیاری بیان داشت: هدف ما بیشتر معرفی رشته‌هایی است که چندان مطرح نیستند و نمایشگاه صنایع دستی فرصتی است تا به ترویج و توسعه صنایع و هنرهایی که نیاز به معرفی شدن دارند، بپردازیم.
وی با بیان آنکه فضای ورودی چهلستون، نمایشگاه سوغات است به جایگاه منحصربه‌فرد اصفهان در صنایع دستی اشاره کرد و گفت: در نمایشگاه‌های خارج از اصفهان، صنایع دستی و هنرهای سنتی اصفهان از درخشش و جاذبه ارزشمندی برخوردار است و در این نمایشگاه نیز تعدادی از غرفه‌داران، هنرمندان اصفهانی هستند.
فریدون الهیاری در ادامه با اشاره به افزایش عوامل مورد توجه میراث در سال‌های اخیر، از فعالیت‌های گسترده و افزایش منابع میراث به‌ویژه در ۳ سال اخیر خبر داد و افزود: در این دوره، کارهای فرهنگی بسیاری انجام شده، در عین حال که حساسیت‌ها نیز افزایش یافته است.
وی درباره فعالیت میراث در شهرستان‌ها و روستاهای استان گفت: بافت‌های تاریخی در شهرستان نطنز، فراتر از ظرفیت‌های میراث بوده و بناهای منحصربه‌فرد، یک به یک احیا می‌شوند. در غرب استان در فریدن و چادگان ۲۰ اثر مرمت شده‌اند. وی در تشریح وضعیت عمارت عالی‌قاپو و دیگر بناهای اصفهان، از مرمت ۷۰ درصدی عالی‌قاپو خبر داد و افزود: کل گنبد مسجد شیخ لطف‌الله در بازه یک ساله در دستور کار قرار گرفته، همینطور اقدامات فراوانی برای مسجد امام اجرا شد.
مدیرکل میراث درباره ایمن‌سازی ۳۳ پل، بیان داشت: به اعتقاد بنده نباید مداخله‌ای در ترکیب پل‌های تاریخی اصفهان کرد؛ ولی با توجه به وظیفه ایمن‌سازی، شورای فنی میراث فرهنگی براساس تصمیم کارشناسی خود، الگوی ایمن‌سازی پل‌های تاریخی اصفهان را بدون درگیری با سازه تاریخی پل، تعیین کرده است.
وی خاطرنشان کرد: این حفاظ‌ها موقتی است و چنانچه تصمیمی برای عبورنکردن عابر پیاده از روی پل‌های تاریخی اتخاذ شد، می‌توان حفاظ‌ها را برداشت. الهیاری یادآور شد: از ایده‌های بهتر در این راستا استقبال می‌کنیم.