رئیس پلیس راهور استان اصفهان گفت: با اجرای طرح توقیف موتورسیکلتها در اصفهان شاهد کاهش ۱۳ درصدی تلفات موتورسواران و افزایش ۷۰ درصدی استفاده از کلاه ایمنی را در میان موتورسواران بودهایم.
به گزارش پایگاه خبری ربیع از اصفهان، سرهنگ حسین غلامی ظهر امروز در جلسه علنی شورای شهر اصفهان اظهار داشت: اصفهان دارای ۱۵ ایستگاه راهور است که به تعداد مناطق ۱۵ گانه شهرداری است تا بتوانیم هماهنگیهای لازم را با شهرداری داشته باشیم و شهرهای کوهپایه، اژیه، ورزنه، هرند، بخشی از جرقویه، بهارستان و سپاهان شهر تحت پوشش پلیس راهور قرار گرفتهاند.
وی افزود: پلیس راهور ۲مأموریت خدماتی و عملیاتی دارد که در چند سال اخیر در حوزه راهور استان اصفهان فقط امور ترافیکی را برعهده داشته است، شهرک آزمایش نیز تا امروز عملکرد خوبی داشته و بهدلیل فاصله ۱۵کیلومتری این شهرک با شهر سعی بر این شده تا اداراتی مانند بانکها، شورای حل اختلاف و دیگر ادارات را در این شهرک قرار دهیم تا بخشی از تردد را کاهش داده و صرفهجویی زمان را برای همشهریان فراهم کنیم.
رئیس پلیسراهور استان اصفهان با اشاره به اینکه سالانه ۴۰۰هزار گواهینامه رانندگی در استان اصفهان صادر و تعویض میشود، خاطرنشان کرد: حدود ۱۶۰ آموزشگاه رانندگی در سطح استان وجود دارد که ۷۰درصد آنها در شهر اصفهان واقع شدهاند و حدود ۳۲۰۰ کارمند در این آموزشگاهها داریم که ما باید همه این پروندهها را ثبت کنیم و این نشان از کار سنگین نیروهای راهنمایی و رانندگی دارد.
وی با بیان اینکه بیشترین آمار درخواست گواهینامه جانبازان و معلولان مربوط به اصفهان است، تصریح کرد: در هر شهرستان مرکز تعویض پلاک وجود دارد و سالانه بیش از ۲۰۰هزار پلاک خودرو در اصفهان تعویض میشود و بهعلت ازدحام تعویض پلاک در موتورسیکلتها مرکز دومی نیز در شمال شهر قرار دادهایم و با توجه به وجود ۱۴ کارخانه موتورسازی روزانه حدود ۵۰۰ موتور وارد چرخه ترافیکی شهر میشود.
سرهنگ غلامی بیان کرد: در سال ۹۳ بیش از ۳۴ هزار خودرو در ۱۳ مرکز اسقاط شد که این میزان بیشترین تعداد در سطح کشور است و در امور خدماتی و اجرایی نیز سالانه ۲ میلیون برگ جریمه صادر میشود که این میزان باید وارد سیستم شود که در این روند نیز برخی افراد شکایت میکنند و این جریمهها بار دیگر بررسی میشود.
وی با بیان اینکه خودروهایی که بیش از ۱۰ میلیون ریال جریمه در سابقه خود دارند، توقیف میشوند، گفت: در سال بیش از ۵ هزار دستگاه خودرو توقیف میشود و اگر راننده ۳۰ نمره منفی اخذ کند به مدت ۳ ماه گواهینامه شخص توقیف میشود که بر اساس آمار سال گذشته ۸هزار گواهینامه توقیف شد که برای ترخیص خودروها نیز هیچ واحدی مجاز به ترخیص خودرو نیست و روزانه بیش از ۶۰۰ خودرو ترخیص میشود که بر اساس آمار امسال توقیف موتورسیکلتها ۱۴۰ درصد افزایش یافته است.
رئیس پلیس راهور اصفهان برای ارتقا فرهنگ شهروندی و رعایت قوانین راهنمایی رانندگی همکاری خوبی با صداوسیما و مطبوعات داشتهایم، اظهار داشت: برای ارتقا رفتار مناسب پلیس راهور با مردم دورههای آموزشی را برای همه پلیسهای راهور برگزار میکنیم تا برای نحوه برخورد با رانندگان و مردم مورد آموزش قرار گیرند و این را باید دانست که حداقل مدرک تحصیلی برای پلیس راهور فوقدیپلم است و از سربازها نیز در پلیس راهور استفاده نمیشود.
وی با اشاره به برگزاری جلسات اتاق فکر افزود: هر سه ماه یکبار پلیس راهور جلسات اتاق فکری را با اساتید و اندیشمندان برگزار میکند و درباره موارد مختلف راهنمایی و رانندگی و مشکلات موجود مشورت و نظرات را اجرایی میکند.
سرهنگ غلامی با اشاره به استفاده از موتورسیکلتهای برقی خاطرنشان کرد: در چین ۹۵ درصد موتورسیکلتها برقی است که در این راستا نیز شهرداری تهران ۴۵ میلیارد تومان ورود به این عرصه هزینه کردند که چندان موفق نبود به این دلیل که قیمت موتورهای وارداتی بالا بوده و به همین دلیل ما سعی بر این داریم تا این موتورها توسط یک متولی به صورت بومی ساخته شود.
وی با اشاره به مسدود شدن میدان نقشجهان اصفهان تصریح کرد: در ابتدای طرح انسداد میدان نقشجهان اعتراضهای زیادی توسط مسئولان و بازاریها شد اما سعی بر این شد تا مردم را نیز در این طرح با خود همسو کنیم که خوشبختانه با همکاری مسئولان و مردم این طرح اجرایی و در حال حاضر آرامش خاصی بر میدان نقشجهان حاکم شده است.
رئیس پلیس راهور اصفهان با اشاره به اکیپهای توقیف موتورسیکلت در سطح شهر بیان کرد: در ابتدای این امر نیز مردم و مسئولان اعتراضهای زیادی داشتند اما از سال گذشته این طرح به صورت مداوم با ۱۰ اکیپ شروع شد که در این زمینه ۳ ماه تلاش شد تا مسئولان و مردم با پلیس راهور همسو شوند که با اجرای این طرح شاهد کاهش ۱۳ درصدی تلفات موتورسواران و افزایش ۷۰ درصدی استفاده از کلاه ایمنی را در میان موتورسواران بودهایم.
وی با اشاره به مسئله آلودگی هوا گفت: درباره این مسئله صحبتهای زیادی شده است اما باید این را بگویم هر چقدر با طرحهای مختلف مانند زوج و فرد کاهش تردد را داشته باشیم سبب افزایش موتورسواران شدهایم که آلودگی ناشی از موتورسیکلتها ۶ برابر خودروهاست و برای نتیجه دادن طرح زوج و فرد باید شاهد گستردگی مناطق این طرح باشیم.