استانها » البرز
کد خبر : 760840
یکشنبه - 16 تیر 1398 - 16:28

۵۰۰ پروژه برای تأمین آب عشایر در دست انجام است

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: ۵۰۰ پروژه برای رفع معضل کمبود آب عشایر با اعتبار ۲۰۲ میلیارد تومان در کشور در دست انجام است.

۵۰۰ پروژه برای تأمین آب عشایر در دست انجام است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از البرز، کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر ایران پیش از ظهر امروز در کارگاه آموزش ملی زنجیره گیاهان دارویی که در دانشکده آموزش عالی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار داشت: برای معضل تأمین آب عشایر در سطح کشور در سال ۹۸، اعتبار ۱۸ میلیون یورویی معادل ۲۰۲ میلیارد تومان به ۵۰۰ پروژه حوزه تأمین آب عشایر اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه این اقدام برای نخستین بار در کشور اجرایی شده است، افزود: به کمک این پروژه ها هشت تا ۱۰ درصد شاخص برخورداری از آب توسط عشایر افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان امور عشایر ایران بیان کرد: بهره‌گیری از ظرفیت تشکل ها که ظرفیت بسیار بالایی برای حوزه عشایر به شمار می‌آیند، در دستور کار قرار دارد؛ در این رابطه اعتباری در حدود دو هزار و ۱۳ میلیارد تومان در اختیار آن ها قرار گرفته است.

قندالی با اشاره به اینکه در سال جاری اعتبار ۱۸۰ میلیارد تومانی سرمایه موجود در تشکل هاست، افزود: با این اعتبار، تمام نهادهای تولیدی تأمین اعتبار می شوند و به عرصه تولید بازمی‌گردند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سیاست های مؤثر در حوزه وزارت کشاورزی پرداختن به زنجیره تولید است، یادآور شد: از جمله حوزه های مهم عشایر تولید گوشت قرمز، تولید گیاهان دارویی، زنجیره تولید صنایع دستی و حوزه گردشگری که راهبردی است، باید تقویت شوند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه ۷۰ درصد از درآمد عشایران مربوط به تولید گوشت قرمز است، گفت: گردشگری یکی از مسائل مهمی است که در سیاست های کلان مطرح و در حال بررسی است.

قندالی همچنین به بررسی زنجیره های عشایری توسط  تشکل ها اشاره کرد و افزود: تکمیل این زنجیره ها کمک می‌کند تا درآمد به تولیدکنندگان بازگردد؛ الزامات کمک تشکل به زنجیره تولید عشایر فراهم شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: سه ماه ابتدای سال جاری اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی از صندوق توسعه ملی برای تولید زنجیره گوشت قرمز اعلام و سهم استان ها از این اعتبار مشخص شده است.

قندالی اضافه کرد: از صندوق های توسعه ملی و مدیریت بحران نیز برای حوزه گیاهان دارویی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با سود چهار درصد و بازپرداخت پنج ساله تخصیص پیدا کرده است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران یادآور شد: حوزه صنایع دستی و گردشگری با یکدیگر در ارتباط هستند و در این راستا با حمایت میراث فرهنگی برنامه‌ریزی خواهیم کرد تا شاهد رونق تولید و اشتغال باشیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه ۱۵ هکتار کاشت و برداشت گیاهان دارویی در کشور داشته ایم، افزود: برخی از گیاهان خودرو هستند و نیازی به مراحل کاشت، داشت و برداشت ندارند از این رو هزینه کمی را برای کشور به دنبال دارند.

انتهای پیام/پ۲/ ۱۱۰۲/س/۳/ح