استانها » خبر پوششی » خراسان رضوی
کد خبر : 563305
دوشنبه - 19 آذر 1397 - 09:34
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی؛

۵۰ درصد صادرات سالانه استان توسط خطوط ریلی انجام می شود

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ۵۰ درصد صادرات سالانه استان توسط خطوط ریلی انجام می شود، این در حالی است که سهم بخش ریلی از صادرات کشور سالانه ۱.۵ درصد است.

۵۰ درصد صادرات سالانه استان توسط خطوط ریلی انجام می شود

به گزارش پایگاه خبری ربیع، فیروز ابراهیمی در نشستی مطبوعاتی اظهار کرد: در مدت ۱۵ سال گذشته ظرفیت تولید در کشور ۲ برابر شده و قدرت خرید مردم کاهش یافته است، در این شرایط راهی جز توسعه صادرات نیست و از این نظر رفع مشکلات حوزه ریلی برای بخش صادرات خراسان رضوی بسیار حایز اهمیت است.

ابراهیمی تصریح کرد: خانه صنعت استان برای توسعه صادرات و کاهش اثر تحریم ها دو برنامه را در سال جاری اجرا کرده که نخستین برنامه ایجاد مرکز عرضه مستقیم تولیدات خراسان رضوی در کشور عمان و دومین برنامه انجام رایزنی برای در اختیار گرفتن یکی از خطوط کشتیرانی بین المللی به منظور صادرات کالاهای استان به عمان و سایر کشورها بوده است.

وی با بیان اینکه ستاد تدبیر در خانه صنعت استان تشکیل شده تا اثر تحریم ها به حداقل برسد، افزود: تاکنون نیاز ۱۲۰ واحد صنعتی استان به مواد اولیه و ماشین آلات شناسایی و اقدام لازم برای واردات این مواد و ماشین آلات به میزان ۶ هزار تن به ارزش ۱۰۰ میلیون یورو انجام گرفته است..

وی عنوان کرد: ارزش پایه صادراتی کالاهای تولیدی استان غیر واقعی است، با این حال به رغم کمبود واگن برای صادرات، غیر واقعی بودن ارزش پایه صادراتی کالاها و مشکلات عدیده دیگر، صادرات کالا از این استان طی هشت ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: طی هشت ماه امسال یک میلیون و ۹۱۹ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۹۷ میلیون دلار از این استان به خارج از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزن ۲۹ درصد و از نظر ارزش ۴۰ درصد افزایش داشت.

وی افزود: دولت باید برای رفع مشکل کمبود واگن و بسیاری از قوانین از جمله پیمان سپاری ارزی تدبیری بیاندیشد تا مشکل صادرکنندگان خراسان رضوی برطرف شود.

ابراهیمی اظهار کرد: با واقعی شدن قیمت ارز، تولیدات بسیاری از بنگاه های اقتصادی ارتقای کیفی داشته و قابلیت رقابت با نمونه های خارجی را پیدا کرده اند لذا با رفع مشکل کمبود واگن می توان استان را به سرانه ۵۰۰ دلاری صادرات رساند.

در ادامه یکی از صادرکنندگان استان اظهار کرد: کشور ما ناگزیر به تامین واگن از کشورهای آسیای میانه است و ۲ موافقت نامه بین المللی در این زمینه در اختیار دارد، از سوی دیگر ایران موافقت نامه ای با کشور ترکمنستان امضا کرده که آن کشور و سایر کشورهای آسیای میانه در تامین واگن تعامل داشته باشند

رضا سلطانی گفت: در این شرایط بیش از ۱۵ سال است که ایران هر سال با مشکل کمبود واگن از طریق کشور های آسیای میانه مواجه می شود و راه آهن جمهوری اسلامی ایران نتوانسته این مشکل را حل کند.

وی ادامه داد: در مقابل همواره کشورهای آسیای میانه طی ۱۵ سال گذشته به راحتی از خاک ایران عبور کرده و خود را به آبهای خلیج فارس رسانده و کالاهای خود را صادر کرده اند.

در ادامه این نشست عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوی افزود: هر واگن معادل سه تریلی بار حمل می کند و هر کامیون صادراتی برای عبور از کشورهای آسیای میانه هزینه بسیاری را باید به آن کشورها پرداخت کند لذا صادرات ریلی از نظر هزینه حمل مقرون به صرفه تر از صادرات جاده ای است

کاظم شیردل اظهار کرد: ۷۵ درصد صادرات ریلی کشور از طریق خراسان رضوی انجام می شود اما سهم استان از واگن های وارداتی ۳۰ درصد است.

شیردل تصریح کرد: ۱۵ سال است که در اوایل فصل زمستان خراسان رضوی با کمبود واگن مسقف روسی مواجه می شود و همچنین سالهای گذشته این کمبود ۴۵ روز تا ۲ ماه به طول می انجامید اما امسال کمبود واگن از ابتدای سال گریبان خراسان رضوی را گرفته است.

وی عنوان کرد: این مساله باعث شده است بازار تابستان کشورهای آسیای میانه را از دست بدهیم، از آنجا که هنوز مشکل کمبود واگن برقرار است بازار اول ژانویه را نیز از دست داده ایم و فقط امید ما به عید نوروز و روز زن در آن کشورهاست.

این عضو هیات مدیره گفت: به دلیل کمبود واگن کالاها در انبارها دپو شده و برای رفع این مشکل نیاز فوری به ۲۰۰ واگن مسقف روسی در استان داریم.

وی اظهار کرد: از راه آهن جمهوری اسلامی خواستاریم تا مسئولیت تامین واگن را به صورت موقت به بخش خصوصی واگذار کند تا بخش خصوصی بتواند در کشورهای آسیای میانه رایزنی نموده و واگن را وارد استان کند