اقتصاد کلان و بودجه » اقتصاد مقاومتی، اشتغال » اقتصادی » برگزیده » عکس یک
کد خبر : 45539
سه شنبه - 12 بهمن 1395 - 10:58
دبیر انجمن صنفی هیات امناهای شهرک های صنعتی اصفهان:

بسیاری از صنایع اصفهان نیاز به تکنولوژی های پیشرفته دارند تا از رکود خارج شوند

رابطه معکوس صنایع کوچک با بزرگ ،رکود را رقم زده است// صنایع کوچک مالیات بیشتر دادند ،کمتر حمایت شدند//مشکلات زیر ساختی در شهر کهای صنعتی اصفهان

بسیاری از صنایع اصفهان نیاز به تکنولوژی های پیشرفته دارند تا از رکود خارج شوند
زهرا نصیری  
استان اصفهان ۷۰شهرک و ناحیه صنعتی مستقراست که هم اکنون ۳۰ شهرک به دلیل استقرار کامل واحد های تولیدی و سابقه بییشترفعالیت  به صورت فعال مشغول به کار هستند و بقیه شهرک ها نیز به دلیل عدم استقرار کامل واحد های صنعتی هنوز به مرز فعالیت پویا نرسیده اند.
با توجه به اینکه استان اصفهان اولین استان صنعتی کشوربه شمار میرود و به لحاظ تعداد شهرک های صنعتی نیز آمار بالایی را به خود اختصاص داده است برای چگونگی برنامه ها و مشکلاتی که واحد های کوچک و بزرگ در این شهرک ها با آن دست به گریبان هستند به سراغ محمد اقارب پرست دبیر انجمن صنفی هیات امناهای شهرک های صنعتی اصفهان رفتیم و با ایشان به گفتگو نشستیم.
 البته طی تماس های چندباره که با مدیر روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی جهت هماهنگی مصاحبه با مدیرعامل این شرکت و پاسخگویی به مشکلات شهرک های صنعتی برقرار کردیم متاسفانه هیچ گونه تعاملی در این زمینه انجام نشد وروزنامه کیمیای وطن منتظر پاسخ این شرکت است.
* به عنوان عضو هیات مدیره خانه صنعت ومعدن اصفهان بفرماید مهمترین مشکلی که اکنون شهرک های صنعتی با آن روبه رو هستند چیست؟
 مشکلات و چالش های صنایع در شهرک ها بسیار زیاد است، ازجمله مالیات هایی که توسط شهرک ها به شهرداری پرداخت می شود باید به شرکت های خدماتی شهرک ها اختصاص یابد تا درخود شهرک ها هزینه شود چراکه شهرک های صنعتی از قانون شهرداری ها مستثنا هستند اما متاسفانه این کارانجام نمی شود.
   همچنین تاخیر در تکمیل زیرساخت ها در شهرک ها ،عدم وجود بازار های صادراتی برای فروش محصولات،بهره های بانکی بالا ،وجود مشکلات زیر ساختی در شهر ک ها  و رکود از دیگر چالش هایی است که صنایع در شهرک ها با آن روبرو هستند.که امیدواریم این مشکلات با همسویی بخش خصوصی و دولت رفع شود و شاهد تولید داخلی کشور باشیم.
 باید توجه داشت که اصفهان همیشه برای استان ها به عنوان شاخص در نظر گرفته شده است و پیش از اینکه شرکت شهرک ها به وجود بیاید، انجمن صنفی هیات امناهای شهرک های صنعتی اصفهان ایجاد شد که به عنوان نقشه راهی برای شرکت شهرک ها بود.
 *آیا برای کمک به رونق صنایع کوچک و متوسط امسال اعتبارات حمایتی از سوی دولت پیش بینی شد؟
 آمارها نشان میدهد که ۹۰۰ شهرک صنعتی در کشور مشغول فعالیت است که ۳۰ درصد کل واحدهای صنعتی را در خود جای داده اند، امسال درکل کشور۱۶ هزار میلیارد تومان درکل کشور برای حمایت از صنایع کوچک ومتوسط اختصاص داده شد  وبخشی از این اعتبار که به صنایع کوچک اصفهان اختصاص داده شد منجر گردید که ۳۰درصد واحد ها مجددا راه اندازی شده و به چرخه تولید بازگردند ،اما باید به این مسئله توجه داشت که عمده واحد های صنعتی در استان اصفهان زیر ظرفیت اسمی به فعالیت مشغول هستند و می توان گفت که به حالت نیمه تعطیل هستند.
*بیشترین تعطیلی واحد های صنعتی در کدامیک از شهرک های صنعتی است؟
آمارهای دقیقی ازتعطیلی واحد های صنعتی دریافت نکرده ایم اما واحد های تعطیل دربرخی از شهرک ها با اعلام هیات امناء شامل شهرک صنعتی مورچه خورت۷۴واحد،نجف آباد ۱۱ واحد،جی،۱۸واحد، سه راهی مبارکه۵۹ و شهرک رازی۲۲واحد است که باید برای حل مشکلات این واحد ها اقدامات جدی برای کاهش مالیات ها انجام شود .
متاسفانه صنایع کوچک و متوسط امسال مالیات های بیشتری پرداخت کردند و در عین حال از حمایت های کمتری نیز برخوردار شدند .اما واحد های بزرگ صنعتی به علت فروش کمتر محصولات ،مالیات کمتری پرداخت کردند که این عدم توازن در بازارهای اقتصادی موجب شده است که صنایع دچار آسیب شوند .
*چه راهکارهایی برای حمایت ازصنایع پیشنهاد می کنید؟
باید توجه بیشتری به بخش خصوصی و همچنین رفع موانع صادراتی صورت گیرد همچنین دربخش قوانین مالیاتی، هزینه های انرژی ، میزان اختصاص تسهیلات حمایتی و قوانین و مقررات مربوط به بیمه تجدید نظرهایی صورت گیرد تا واحد های صنعتی بتوانند روی پای خود بایستند.البته صنایع نیز باید با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته به فعالیت ادامه دهند تا بتوانند با بازارهای جهانی رقابت کنند.ما ۶هزار واحد صنعتی درحال ساخت داریم ، دراین میان نیز ۸هزار واحد صنعتی از قبل از انقلاب مشغول در استان اصفهان فعالیت هستند(ازجمله صنایع غذایی،نساجی و بسته بندی) هستند که باید در این زمینه به تکنولوژی های به روز مجهز شوند تا ازرکود خارج شوند.