سهم بخش خصوصی از حملونقل ریلی بسیار اندک است
سهم بخش خصوصی از حملونقل ریلی با توجه به ظرفیتهای موجود آن بسیار اندک است.
یک کارشناس حملونقل گفت: سهم بخش خصوصی از حملونقل ریلی با توجه به ظرفیتهای موجود آن بسیار اندک است.
خانم تقی زاده در کارگاه آموزشی مقررات لجستیک و حملونقل در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان حملونقل ریلی را از ظرفیتهای مهم حملونقل بار در کشور عنوان کرد و گفت: هنوز این حملونقل در بخش خصوصی بهخوبی نهادینه نشده است زیرا عمده واگنها دولتی است و بارهای دولتی در اولویت حمل نسبت به بار بخش خصوصی قرار دارند.
تقی زاده با اشاره به ایستگاههای مرزی ریلی میر جاوه ،جلفا ،سرخس،رازی و بندرها امام خمینی ،خرمشهر،امیرآباد و بندرعباس گفت:توسعه خطوط ریلی میتواند در صادرات کالا نقش مهمی ایفا کند.
وی به کریدور حملونقل ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: شبکه ریلی ایران میتواند کالا در مقیاسهای گسترده را از بندرعباس تا بندر امیرآباد و ازآنجا به آستارخان روسیه انتقال دهد.
وی با اشاره به اینکه حملونقل از طریق هوا درصد کمتری از حملونقل بینالمللی را تشکیل میدهد ،افزود:حملونقل هوایی بهترین حمل برای محمولههای سبک ،کمحجم ،فاسدشدنی و گرانقیمت است .
وی با انتقاد از برخی توافقنامههای حملونقلی بین ایران و کشورهای همسایه گفت:متأسفانه این توافقنامهها به تهدید نامه تبدیلشده است زیرا عوارض ترانزیت یا ورود کامیونهای ایرانی در برخی از کشورهای همسایه تا ۱۳۰۰ دلار هم میرسد .
در این کارگاه نحوه حملونقل و لجستیک بار برای شرکتکنندگان تشریح شد.