به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل ازفارس از زنجان؛ هر شهری را با یک مشخصه مانند بنای تاریخی؛ صنایع دستی؛ خوراکی‌ها و … شناخته می‌شود؛ در این میان هستند شهرهایی که با وجود داشتن محصولات شاخص نتوانستند ظرفیت‌های خود را معرفی کنند و همین موضوع موجب از بین رفتن فرصت‌های بی بدیل در حوزه اشتغال و ایجاد بازارهای عرضه شود.

شهرستان طارم نیز هر چند در تولید محصولات کشاورزی به ویژه زیتون جایگاه ویژه‌ای دارد؛ اما این محصول به نام سایر استان‌ها به فروش می‌رسد؛ به همین دلیل گفت‌و‌گویی با رئیس شورای ملی زیتون ایران در مورد چالش‌های حوزه زیتون داریم.

فارس: در مورد میزان کشت زیتون در استان زنجان و کشور بفرمایید و اینکه آیا این دانه روغنی نیز در سال‌‌جاری همانند بسیاری از محصولات کشوری دچار سرمازدگی و یا آفت‌زدگی شده است؟

رئیس شورای ملی زیتون ایران: در ایران سطح زیر کشت در کل کشور حدود ۹۰ هزار هکتار بوده اما سطح زیر کشت استان زنجان ۱۹ هزار و ۷۰۰ هکتار است؛ این در حالی است که زیتون استان زنجان از نظر کمیت و کیفیت رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده و حدود ۳۵ درصد از محصول تولیدی کشور در استان زنجان تولید می‌شود.

 زیتون ایران در دنیا به عنوان زیتون خوش طعم شناخته می‌شود که این محصول ویژه استان زنجان و شهرستان طارم است.

سرمازدگی به محصول زیتون استان زنجان خسارت وارد کرده؛ این در حالی است که استان زنجان نسبت به استان‌های دیگر چون فارس؛ گیلان و … شرایط بسیار بهتری دارد.

فارس: مشکل همیشه استان زنجان در حوزه زیتون؛ فروش این محصول زنجان به نام سایر استان‌ها است آیا در این زمینه تمهیداتی در نظر گرفته شده است تا مانع از این اقدام شویم؟

مهدی عباسی: این موضوع نیازمند دو اقدام است؛ یکی از این موضوعات برندسازی است؛ چرا که با دو راهکار می‌توان ایرادات مطرح شده را برطرف کرد یک اینکه خود را معرفی کرده و دارای شناسنامه و کارت ملی و هویت باشیم و تا وقتی هویت نداشته باشیم محصولات ما در مسیر کریدور به نام سایر استان‌ها فروخته می‌شود؛ امری که برای جلوگیری از آن باید موافقت و همراهی مسؤولان اتفاق بیفتد.

دو شاهراه وجود دارد که یکی در قزوین و دیگری در زنجان است و ما پیشنهاد ایجاد غرفه‌های زیتون را در عوارضی این دو راه داده‌ایم؛ استان گیلان رتبه چهارم یا پنجم تولید زیتون را دارد اما در بازار فروش این محصول در کشور رتبه نخست را از آن خود کرده است؛ نه تنها از استان زنجان بلکه محصول سایر استان‌ها نیز در این استان به فروش می‌رسد که تنها راه مقابله با آن نخست برندسازی و دیگر ایجاد بازارهای خطی در دو مسیر قزوین – گیلان و زنجان – قزوین است.

فارس: در مورد آموزش کشاورزی صنعتی در راستای کاهش ضایعات محصول کشاورزی چه اقداماتی انجام شده است؟

رئیس شورای ملی زیتون ایران: در دنیا رسم شده است؛ شرکتی‌های مشارکتی و مشاوره‌ای در بحث‌های کشاورزی ایجاد شود؛ در کشورهای توسعه یافته زیتون؛ راهکار را در تأسیس شرکت‌های مشاوره‌ای مشارکتی دانسته و اقدام کرده و  امروز هم شاهد موفقیت آنها در حوزه زیتون هستیم؛ یعنی اعتقاد این کشورها این است که تنها مؤسسات مردم نهاد می‌تواند در این زمینه ورود پیدا کند.

 امروز ما شاهد آن هستیم در یک منطقه با یک شرایط آب و هوایی و خاک در هکتار از باغ یک تن و در برخی باغات از هر هکتار تا ۱۰ تن نیز محصول زیتون برداشت می‌شود که دو پیام دارد؛ یک اینکه از‌ نظر شرایط آب و هوایی و از نظر خاک بهترین شرایط کشت زیتون در کشور فراهم است و گاهی در این زمینه رکوردهایی زده می‌شود و ۳۰ تا ۳۵ تن زیتون از یک هکتار باغ برداشت می‌شود و از سوی دیگر پیام منفی آن این است که در بحث تحقیقات و اجرا مکانیزم خوبی تعریف نشده است یعنی همه باغات به تحقیقات و نتایج علمی دسترسی مناسبی ندارند.

باید مکانیزم دسترسی کشاورزان به اطلاعات و داده‌های علمی تقویت شود که از دهه ۷۰ تاکنون ما نتوانسته‌ایم این مکانیزم را تقویت کنیم.

زیرساخت‌هایی باید در این حوزه توسط بخش خصوصی و بخش دولتی ایجاد شود؛ که در این میان اعتماد به بخش خصوصی بسیار موثر است؛ دوره‌های بخش خصوصی با استقبال بیشتری برگزار می‌شود و این موضوع نشان می‌دهد مشکلات باید با کمک بخش خصوصی حل شود؛ هر چند در زمینه این دوره‌ها همکاری تنگاتنگی بین ما و سازمان جهاد کشاورزی وجود دارد.

انتهای پیام/