اجتماعی » اقتصاد مقاومتی، اشتغال » برگزیده » شهرستان های اصفهان » شهری
کد خبر : 39484
پنجشنبه - 16 دی 1395 - 08:27
در مراسم کلنگ زنی بوستان شهداي مدافع حرم و خیابان شهید تقی یارعنوان شد:

احداث پارک های موضوعی و پردیس های خانواده محور از رویکردهای جدید شهرداری است//پایان کار پروژه میدان استقلال تا اسفندماه

با حضور مدیران شهری و خانواده ۸ شهید مدافع حرم، در حاشیه چهل و سومین برنامه«هر هفته چند افتتاح» کلنگ احداث خیابان و بوستان شهدای مدافع حرم به زمین زده شد.

احداث پارک های موضوعی و پردیس های خانواده محور از رویکردهای جدید شهرداری است//پایان کار پروژه میدان استقلال تا اسفندماه

زهرا نصیری

 

شهردار اصفهان، دردر آیین آغاز عملیات اجرایی بوستان مدافعان حرم و خیابان شهید سردار تقی یار در منطقه ۱۱ که با حضور خانواده معظم شهدا ، مسئولین ، شهروندان ، اعضای شورای شهر انجام پذیرفت در جمع خبرنگاران بزرگترین بوستان شمال غرب اصفهان را به نام شهدای مدافع حرم به مساحت ۶ هکتار عنوان کرد و بیان داشت:این بوستان تا یکسال آینده به اتمام و بهره برداری می رسد.

مهدی جمالی نژاد، در پاسخ به پرسش خبرنگار کیمیای وطن مبنی بر اتمام پروژه میدان استقلال و اینکه زمان قول داده شده برای اتمام این پروژه محقق نشده است افزود: پروژه هایی که درهسته شهر انجام می شود محدودیت هایی دارد و زمانبندی آن متفاوت است.اما تقاطع غیرهمسطح استقلال دارای چندین پل است و به جز یک مسیر دسترسی پل شاهین شهر به خمینی شهر مابقی پل ها آماده بهره برداری است و هم اکنون در دسترس شهروندان قرار گرفته است.

قرارگاه خاتم الانبیاء پروژه استقلال را تکمیل می کند

وی با اشاره به اینکه احداث این پروژه بسیار مشکل و به تکنولوژی خاصی نیاز داشت که قرارگاه خاتم الانبیاء برای اتمام آن وارد عمل شداضافه کرد: تا پایان سال جاری کل مجموعه تقاطع غیرهمسطح استقلال به بهره برداری می رسد و به عنوان هدیه نوروزی به شهروندان تقدیم می شود.

جمالی نژاد، درپاسخ به پرسش دیگر خبرنگار کیمیای وطن مبنی بردرختکاری درمحوطه چهارباغ ،میدان آزادی و غیره که برخی از درختان آن قطع شده است توضیح داد: با توجه به اینکه زیر ایستگاههای مترو خالی است نمی توان از درخت های ریشه دار استفاده کرد از این رو باید درختانی با ریشه های سطحی کاشته شود از اینرو سیاست شهرداری این است که با کشت درختان و فضای سبز پایدار و کم کردن کشت چمن به حل معضل بی آبی برای نگهداری فضای سبز کمک کند.

وی در ادامه صحبت های خود از سرعت خوب پروژه های عمرانی، خدماتی و فرهنگی شهرخبر داد وبا اشاره به آغاز عملیات اجرایی بوستان شهدای مدافع حرم افزود: این پروژه به عنوان بزرگترین بوستان شمال غرب اصفهان به مساحت ۶ هکتار اجرایی می شود.

بزرگترین بوستان شمال غرب به نام شهدای مدافع حرم

شهردار اصفهان ادامه داد: با توجه به اجرای این طرح در هسته مرکزی رهنان آزادسازی این بوستان بسیار دشوار بود اما با همت مسئولان و شهردار منطقه ۱۱ این مهم انجام شد. تملک این بوستان با هزینه ۱۲ میلیارد تومان انجام شده است و احداث آن بیش از ۴ میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت.

جمالی نژاد، با اشاره به آغاز عملیات اجرایی خیابان سردار شهید تقی یار گفت: تملک این خیابان با هزینه ۴.۵ میلیارد تومان انجام شده و احداث آن نیز بیش از یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مدیریت شهری اصفهان، با بیان اینکه احداث پارک های موضوعی و پردیس های خانواده محور از رویکردهای جدید شهرداری است، افزود: اولین پردیس خانواده محور که شامل سرانه های فرهنگی، ورزشی و تفریحی است در منطقه ۱۲ احداث می شود و به مرور در سایر مناطق شهر اصفهان احداث خواهد شد.

وی ادامه داد: پارک های موضوعی نیز با موضوعات مختلف در سطح شهر، منطقه و محلات احداث می شود.

توسعه حجمی فضای سبز

شهردار اصفهان به کاشت ۲۳۰ هزار اصله درخت به تعداد شهدای اصفهان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: امسال با توجه به آلودگی هوا و نیاز شهر اصفهان به توسعه فضای سبز شهرداری اصفهان برای توسعه فضای سبز حجمی و عمودی و درختکاری برنامه ریزی بزرگی کرده است.

جمالی نژاد تاکید کرد: توسعه حجمی فضای سبز و حذف چمن کاری و کاشت گونه های مقاوم به خشکی با توجه به وضعیت خشکسالی شهر از مهمترین رویکردهای شهرداری اصفهان است.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما بر این است که پروژه های محله محور را کمتر از یکسال به نتیجه برسانیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در طرح تفضیلی سرانه های مختلف فرهنگی، ورزشی و فضای سبز و غیره مکان یابی شده است، گفت: در گذشته بوستان شهدای مدافع حرم کاربری کشاورزی داشت و در نقشه طرح تفضیلی نیز مشخص بود بنابراین تصمیم گرفته شد برای حفظ کاربری، فضای سبزی در این محدوده احداث شود.

جمالی نژاد افزود: برای تامین آب فضای سبز و درختان این شهر به سمت استفاده از آب پایدار و پساب حرکت کرده ایم که در این راستا به زودی چند پروژه انتقال آب به بهره برداری می رسد.برای حفظ فضای سبزهم از آبیاری نوین و قطره ای و از چاههای موجود استفاده می شود تا تصفیه خانه پساب به بهره برداری برسد.

اجماع کلیه بخش ها برای تکیل پروژه های شهری

شهردار اصفهان در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه برخی از اقدامات برای توسعه شهر اجماع دستگاههای استانی را می طلبد، گفت: به طور مثال برای احداث باغ ویلا کمیسیون ماده ۵، شورای برنامه ریزی، کارگروه زیربنایی را نیاز داریم در واقع مباحث مربوط به خارج از حریم توسط کمیسیون ماده ۵ و خارج از محدوده شهر توسط کارگروه زیربنایی بررسی می شود.

جمالی نژاد با اشاره به اینکه برای توسعه شهر و تغییر کاربری زمین های کشاورزی با دو نگاه روبرو هستیم، افزود: یکی اینکه اصفهان نباید توسعه کالبدی داشته باشد و دیگر اینکه افرادی که به نوعی از باغات بهره می بردند حق دارند به ساخت و ساز بپردازند. در جلسات سعی کردیم دو رویکرد را مد نظر قرار داده و بهترین تصمیم را بگیریم.

شهردار اصفهان تاکید کرد: مالکان زمین های کشاورزی به دلیل خشکسالی با مشکل مواجه هستند در این خصوص شهرداری تصمیم گیرنده اصلی نیست بنابراین باید با مدیران استانی جلسه ای تشکیل و در این خصوص تصمیم گیری شود، امام جمعه اصفهان نیز بارها تاکید کرده اند که تکلیف زمین های کشاورزی مناطق حاشیه ای زودتر مشخص شود.

  باغ آپارتمان در اصفهان

وی با اشاره به طرح ایجاد باغ آپارتمان گفت: در گذشته بنده طرح ایجاد باغ آپارتمان را ارائه کردم که می تواند به عنوان پایلوت کشوری در اصفهان اجرا شود. بر اساس این طرح پهنه بزرگ باغی را در یک عرصه کم می توان بلندمرتبه سازی کنیم، البته این کار جدیدی است و باید بر روی آن کارکارشناسی انجام شود.

جمالی نژاد در بخش دیگر سخنان خود به طرح تعریض پل فلزی اشاره کرد و افزود: تعریض پل فلزی ارتباطی به بسته بودن و یا باز بودن رودخانه زاینده رود ندارد، کما اینکه پروژه عمرانی تعریض پل فلزی در حال اتمام است و شهروندان چند هفته آینده می توانند از آن استفاده کنند، اما زیباسازی پل زمان بر است و تا قبل از نوروز تکمیل می شود.

 نامگذاری معابر کوی میلاد به نام شهدای مدافع حرم

در ادامه این مراسم رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با اشاره به اینکه نامگذاری این بوستان به نام شهدای مدافع حرم، معنویت خاصی را به این پروژه داده است گفت: امیداریم از سوی سازمان زیباسازی یادمان شهدای مدافع حرم در این بوستان طراحی شود.

اصغر آذربایجانی، با اشاره به اینکه یکی از موضوعات بسیار مهم در توسعه شهرها، محیط زیست سالم است افزود: این مسئله  درکلانشهر اصفهان که با مشکلات زیست محیطی متعددی روبرو است از اهمیت ویژه ای برخورداراست .

وی با بیان اینکه توسعه فضای سبز شهر از دیگر رویکرد های مدیریت شهری است بیان داشت: خوشبختانه در مناطق مختلف ارتقا سرانه فضای سبز در دستور کار قرار گرفته است. منطقه رهنان هم از جمله مناطقی است که سرانه فضای سبز باید در آن تقویت شود در این راستا امروز شاهد آغاز عملیات اجرایی بوستان شهدای مدافع حرم در منطقه ۱۱ هستیم.

آذربایجانی گفت: خوشحالیم که بوستان شهدای مدافع حرم به مساحت ۵۰ هزار مترمربع به عنوان بزرگترین پارک شهری در شمال غرب اصفهان احداث می شود نامگذاری این بوستان به نام شهدای مدافع حرم، معنویت خاصی را به این پروژه داده است و پیشنهاد داریم از سوی سازمان زیباسازی یادمان شهدای مدافع حرم در این بوستان طراحی شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهرادامه داد: در آینده ای نزدیک نیز معابر کوی میلاد که بیشتر خانواده شهدا در آنجا اسکان دارند به نام شهدای مدافع حرم نامگذاری می شود.

وی گفت:اصفهان در تمامی زمینه های انقلابی پیشگام بوده و باید در این زمینه با توجه به رشادت هایی که مردم و جوانان این شهر چه در پیروزی انقلاب و چه قبل و بعد از آن داشته اند اقدامات مناسبی صورت گیرد.

حرکت انقلابی

مشاور شهردار اصفهان در امور ایثارگران و رزمندگان، نیز بااشاره به اینکه ساخت بوستان شهدای مدافع حرم حرکتی انقلابی و با ارزش در شهر است تاکید کرد: شهردار اصفهان و اعضای شورای شهر تصمیم گرفتند که این اقدام را در راستای حفظ نام و یاد شهدای مدافع حرم انجام دهند که بسیار کار با ارزشی است.

اکبر پاکزاد تصریح کرد: رابطه خوبی که بین شهرداری و سپاه استان برقرار شده است اتفاق خوبی است، این یک رابطه تنگاتنگ الهی و نورانی است که بین شهرداری و سپاه رخ داده است، این اتفاق باعث شده تا همکاری های بین این دو نهاد تقویت و برنامه های خوبی در این راستا برگزار شود.

وی با اشاره به یادواره شهدای اطلاعات و عملیات استان اصفهان که چندی پیش برگزار شده بود گفت: این شهدا مفقوده دفاع مقدس بودند که با همکاری استان های یزد، اصفهان و چهار محال و بختیاری مراسم خوبی به یاد این عزیزان برگزار شد.

اطلاع رسانی ازسبک زندگی شهدا به مردم

جانشین فرمانده سپاه صاحب الزمان(عج) استان اصفهان  هم در این مراسم کلنگ زنی به این نکته اشاره داشت که نام و آوازه شهدای مدافع حرم باید در بطن جامعه جاری شود و لازم است نام شهدای مدافع حرم و سرگذشت و سبک زندگی آنها به مردم اطلاع رسانی شود.

سردار مجتبی فدا، با تاکید به اینکه از خودگذشتگی شهدای مدافع حرم در تاریخ ماندگار است به همین واسطه باید نام و آوازه این شهیدان در بطن جامعه جاری باشد تصریح کرد: به فرموده مقام معظم رهبری دو اجر نصیب شهدای مدافع حرم می شود یکی به دلیل اینکه در غربت شهید شدند و از سویی به واسطه دفاع از حرم حضرت زینب(س).

جانشین فرمانده سپاه صاحب الزمان(عج) استان اظهارکرد: احداث و نامگذاری این پروژه ها به نام شهدای مدافع حرم در حفظ یاد و خاطره این عزیزان بسیار ارزشمند است.

 توجه مدیریت شهری به مناطق محروم  

در ادامه این مراسم نیز چند تن از خانواده های شهدای مدافع حرم از جمله مسلم خیزاب ،شاه سنایی ،رضایی و تقی یاردر گفتگو با خبرنگار کیمیای وطن حرکت فرهنگی مدیریت شهری را در راستای توجه به مقام شهداء را ارج نهاده و عنوان کردند:این نامگذاری ها در سطح محلات و معابر شهر سبب می شود که آیندگان در راستای حفظ آرمان های انقلاب و اسلام گام بردارند و به این مسئله توجه داشته باشند که هدف ازقیام و شهادت این افراد چه بود.

فرزند سردار شهید مصطفی تقی یار از مسئولان خواست تا برای مناطق محروم و کمتر توسعه شهر نیز امکانات رفاهی و فرهنگی به خوبی توسط مدیریت شهری لحاظ شود.

وی تاکید کرد: شهدای ۸ سال دفاع مقدس در همین محلات رشد یافتند و سپس برای دفاع از اهداف اسلام و انقلاب به جبهه ها رفتند ، پس مسئولان نیز در این زمان وظیفه دارند که برای توسعه امکانات در این محلات که همه شهید پرور هستند گام بردارند.