اجتماعی » اقتصاد مقاومتی، اشتغال » خانواده و جوانان
کد خبر : 38722
شنبه - 20 آذر 1395 - 08:12

بحران تک فرزندی

بر اساس آمارها یک سوم جمعیت کشور را تک فرزندها تشکیل می‌دهند. بچه‌هایی که دیگر واژه‌های خواهر و برادر برایشان بی معنی است. اما تک فرزندی هم موافقان زیادی دارد و هم مخالفان بسیار. بسیاری بر این عقیده هستند که پرورش یک فرزند در شرایط ایده آل بهتر از پرورش چند فرزند در وضعیت نامناسب است.

بحران تک فرزندی

به گزارش ربیع به نقل از کیمیای وطن، بر اساس آمارها یک سوم جمعیت کشور را تک فرزندها تشکیل می‌دهند. بچه‌هایی که دیگر واژه‌های خواهر و برادر برایشان بی معنی است. اما تک فرزندی هم موافقان زیادی دارد و هم مخالفان بسیار. بسیاری بر این عقیده هستند که پرورش یک فرزند در شرایط ایده آل بهتر از پرورش چند فرزند در وضعیت نامناسب است. اما این وضعیت چه معیارهایی دارد.

مشکلات اقتصادی

آنچه مسلم است مهمترین مشکل خانواده‌ها بر سر بچه‌های بعدی مشکلات اقتصادی است. وضعیت کار و درآمد در شرایط فعلی به گونه‌ای است که اگر زن و مرد باهم کار کنند تنها می‌توانند از پس مخارج یک بچه آنهم به سختی بر بیایند و تصور هزینه دو بچه برای بسیاری از زوج‌ها غیر ممکن است.

مشکلات تربیتی نسل جدید

نسل جدید بچه‌ها خواسته‌های بسیار متفاوتی نسبت به بچه‌های یک دهه پیش دارند. بچه‌های نسل امروز در دنیایی از اطلاعات خیلی زودتر به بلوغ فکری می‌رسند و این کار تربیت را برای پدر و مادرها بسیار سخت‌تر می‌کند. شاید اصطلاح بچه‌های امروز باهوش‌تر هستند درست نباشد اما قطعاً بچه‌های امروز به مدد تکنولوژی و دریای اطلاعات با دانش‌تر از بچه‌های نسل‌های قبل هستند و این دانش کار را برای تربیت سخت می‌کند.

دلایل دیگر

دلایل بسیاری را می‌توان برای خواست خانواده‌ها برای داشتن یک فرزند می‌توان نام برد مانند بی حوصلگی جوان‌های امروزی، حمایت کمتر خانواده‌ها برای نگهداری فرزندان و… اما دو مبحث اقتصادی و تربیتی با اختلاف نسبت به بقیه در صدر مشکلات برای داشتن فرزندان بیشتر قرار دارند.

تک فرزندی

محققان می‌گویند تنها فرزند خانواده بودن را نه می‌توان کاملا منفی و آسیب‌زننده دانست و نه به‌ عنوان یک برگ برنده از آن یاد کرد؛ با این وجود بعضی از یافته‌های آن‌ها ادعای مسئولان را تأیید می‌کند و نشان می‌دهد که تک‌فرزندان مشکلاتی را در زندگی‌شان یدک می‌کشند و بعدها هم اجتماع و ساکنانش را درگیر مشکلاتی می‌کنند.
محققان می‌گویند بچه‌دار شدن می‌تواند سلامت مردان و زنان را تضمین کند، اما به شرط اینکه به تک‌فرزندی اکتفا نکنند. از نظر آن‌ها خطر ابتلا به بیماری‌هایی که جان افراد را تهدید می‌کند مثل سرطان و بیماری‌های قلبی، با به دنیا آمدن فرزندان کمتر می‌شود؛ بنابراین زنان و مردان محروم از فرزند یا تک‌فرزند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌ها و خطر مرگ قرار می‌گیرند.
یادآوری این نکته لازم است که در آموزه‌های اسلامی نه تنها تک فرزندی توصیه نشده است بلکه با آن مخالفت گردیده و با رعایت شرایطی دعوت به ازدیاد نسل شده است. به گونه ای که در قرآن کریم تکثیر نسل به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف ازدواج معرفی شده است.
ضمن آنکه باید آسیب‌های قطعی تک فرزندی از قبیل فرزندسالاری، بلوغ زودرس، عدم جامعه‌پذیری، کاهش انسجام خانواده و تضعیف شبکه ارتباطی و خویشاوندی را نیز در نظر داشت.

 

انتهای پیام/ هامون رشیدیان