اجتماعی » اقتصاد مقاومتی، اشتغال » خانواده و جوانان
کد خبر : 38705
جمعه - 19 آذر 1395 - 00:06
خزعلی:

ارتباطات مجازی در ۵ سال اخیر آمار طلاق را افزایش داده است

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای انقلاب فرهنگی گفت: رشد طلاق بالا رفته، تاخیر در ازدواج زیاد شده و از طرفی پایین آمدن آمار ازدواج نشان می‌دهد که فرهنگ ما از طریق فرهنگ واراداتی که از سوی شبکه‌های مجازی وارد شده، تهدید می‌شود.

ارتباطات مجازی در ۵ سال اخیر آمار طلاق را افزایش داده است

به گزارش ربیع، دکتر کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای انقلاب فرهنگی گفت: همانطور که می‌دانید مسائل اجتماعی چندلایه است و عوامل مختلفی در آن تاثیر دارد و بررسی جامع آن را در یک دستگاه فرابخشی که بتواند همه دستگاه‌ها را هماهنگ، همراه و همدل کند نیاز داریم که این از پارسال در شورای انقلاب فرهنگی کلید خورده و کار خودش را آغاز کرده است.

وی افزود: دستگاه‌های مختلف برخی کارها را در کنار یکدیگر، بعضی را در تقابل با هم و برخی را رها کرده و تقریبا هیچکدام از دستگاه‌ها به این مسائل نپرداختند. یک بعد آموزش، گفتمان و فرهنگ‌سازی برای تحکیم خانواده داشتیم و یک بعد دیگر در راستای تشکیل خانواده و استحکام آن احتیاج به حمایت‌ها و زمینه‌سازی‌هایی در آموزش و پرورش و آموزش عالی داشتیم. از لحاظ امکانات اقتصادی برای اشتغال، مسکن و … تقریبا به آن توجهی نمی‌شود و ما باید بدانیم جوانی که نیاز به تحصیل دارد بعدا یک تخصصی به دست آورد و بعد اشتغال.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای انقلاب فرهنگی ادامه داد: پنج مرکز که یکی از آن وزراتخانه، دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور کار می‌کنند منهای آموزش و پرورش. یعنی این همه برای نیاز قشر جوان به تحصیل کار می‌کنند اما برای اشتغال، تحکیم خانواده و تشکیل آن کدام نهادی مسئول است که برای سیر زندگی یک جوان برنامه‌ریزی کند تا قبل از ازدواج بیاید و دوره‌های آموزشی ببیند و آماده شود و دوران بلوغ را مدیریت کند و بعد از تکمیل تحصیل ازدواج موفقی از لحاظ آگاهی و آزادی انتخاب داشته باشد.

خزعلی بیان کرد: بعدا اگر مخاطراتی در طول زندگی پیش آمد باید دایم آموزش، مشاور و حمایت مادی و معنوی داشته باشد. این مسائل وجود ندارد و ما هیچ دستگاهی برای حمایت از خانواده، تشکیل و تحکیم زندگی نداریم. دستگاه‌های ما تنها برای شغل است یا برای آموزش کلاسیک که آن هم منجر به مدرک و شغل می‌شود اما آموزش زندگی و تشکیل خانواده، مدیریت و نحوه اداره زندگی و مهارت‌های ارتباطی را نداریم.

وی عنوان کرد: آمار طلاق ما بسیار بالاست. پنج سال اول بسیار بالا، یک سال اول به شدت بلاست چون معلوم است در همان یک سال یا شش ماه پس از مدت‌ها، پیگیری و تحقیق بهم نرسیدند پس از شش ماه به هم رسیدند. معلوم است که ازدواج‌ها زودهنگام است نمی‌گویم زمان یا سن آن مطرح است بلکه در انتخاب دقت نشده، بررسی و مشاوره درست به عمل نیامده است.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای انقلاب فرهنگی  گفت: متاسفانه فرهنگی که در جامعه ما القا می‌شود و در ۱۰ سال و به ویژه در این ۵ سال اخیر به دلیل اینکه ارتباطات مجازی در اختیار همه سنین و اقشار مختلف قرار گرفته، تزلزل خانواده خیلی بالا رفته است. رشد طلاق بالا رفته، تاخیر در ازدواج زیاد شده و پایین آمدن آمار ازدواج نشان می‌دهد که فرهنگ ما از طریق فرهنگ واراداتی که از سوی شبکه‌های مجازی وارد شده، تهدید می‌شود.

 

انتهای پیام/رادیو گفتگو