پیشخوان » تولیدی » زهرا نصیری
کد خبر : 1025155
دوشنبه - 3 بهمن 1401 - 16:54
در گفتگو با ربیع عنوان شد:

۳ سال صبوری تا نیمه مترو نصف جهان/کیلومترهای میلیاردی برای قطار زیر زمینی اصفهان نیاز است

در سال ۱۳۹۴ بود که با خواست مسئولان استانی و شهری و با تعیین مسیر عبور خط دو قطار شهری اصفهان، از ایستگاه دارک تا ایستگاه کهندژ انتخاب و از ابتدای سال ۱۳۹۵ این خط رسما کار خود ر ا برای حفاری آغاز کرد تا شاید نتیجه این خط در طی ۷ سال به سرانجام برسد و نشود مانند سرنوشت خط یک مترو نصف جهان که ۱۷ ساله شد.

۳ سال صبوری تا نیمه مترو نصف جهان/کیلومترهای میلیاردی برای قطار زیر زمینی اصفهان نیاز است

 زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، طول مسیر خط دو قطار شهری اصفهان ۲۴.۷۵ کیلومتر با ۲۳ ایستگاه است، که  ۱۶ ایستگاه را از دارک تا کهندژ برای سهل الوصولی آمد و شد مسافران برایش تدارک دیده شد.

اگر چه تلاش سه دوره مدیریت شهری درگذر زمان برای اجرای خط دوم مترو اصفهان برکسی پوشیده نیست اما این بدان معنی نیست که خدای ناکرده در این بین بودجه های میلیاردی شهرداری به سمت و سوی برنامه های غیر مهم حرکت کند و سرنوشت مترو بماند در هاله ای از ابهام و مسئولان هم مدام عنوان کنند که بودجه های میلیاردی بالایی برای ادامه کارمترونیاز است که شهرداری به تنهایی نمی تواند از پس آن برآید ! اگر چه در این میان نیاز است که دولتمردان نیزبه سهم خود برای آبادانی شهرها و ایجاد خدمات یکسان برای کلانشهر ها اقدام کنند اما با تجربه بسیار بدی که به دید “برخورداری” به اصفهان می شود، مدیران نصف جهان هم باید برای خدمت رسانی به مردم از درون شهراقدام کنند و با بسیج تمامی امکانات در تلاش برای ایجاد زیر ساخت های مناسب برای خدمت رسانی به مردم باشند. واقعیت ها حاکی از آن است که اگر مدیران شهری اصفهان از ۲۰ سال قبل برای خطوط مترو اصفهان مانند شیراز ، تبریز ومشهد تدبیر کرده بودنند اکنون خطوط ۴ و ۵ مترو در این شهر تاریخی به خدمت رسانی مردم مشغول بود و نبود وضعیت آلودگی این شهر با آن چیزی که اکنون نظاره گر آن هستیم .

 برای آگاهی از اینکه تاکنون خط دوم متروی اصفهان به چه مرحله ای از اقدام رسیده است به سراغ شهردار اصفهان رفتیم تا با ایشان درباره اقدامات انجام شده در این زمینه گفتگو کنیم .

تلاش ۲۰ شرکت ایرانی برای حرکت رو به جلوی متروی اصفهان

شهردار اصفهان  در توضیح خط دوم متروی اصفهان به خبرنگارکیمیای وطن گفت: خط دو مترو به طول ۱۶ کیلومتر و با ۱۶ ایستگاه در حال احداث است و پیش‌بینی می‌شود تا سه سال آینده، دست‌کم نیمی از خط دوم مترو مورد بهره‌ برداری قرار گیرد.

علی قاسم‌زاده ، با بیان اینکه خط سوم مترو از میدان آزادی تا بلوار شفق در مرحله طراحی است، افزود: در شهری که ما در سطح آن حرکت می‌کنیم، روزانه دو هزار کارگر و مهندس در دو شیفت زیر زمین مشغول فعالیت هستند تا هرچه سریع‌تر خط دو قطار شهری آماده بهره‌برداری شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر، ۲۰ شرکت ایرانی از شرکت‌های مهندسی با استانداردهای ملی و بین‌المللی در اصفهان مشغول فعالیت و ارائه خدمت در زمینه احداث مترو هستند، تصریح کرد: ابتکاری که در احداث خط دو به‌کار گرفته شده، این است که ما روی سطح شهر اتفاقات خاصی را مشاهده نمی‌کنیم. چراکه ایستگاه‌ها به نوعی طراحی شده که سطح شهر خیلی درگیر نشود، اما هم‌زمان ۱۶ ایستگاه مترو در حال احداث است.

  احداث مترو در اصفهان بدون پشتوانه دولت 

شهردار اصفهان با بیان اینکه از دو سمت خط دوم مترو، دستگاه TBM در حال حفر تونل است، گفت: تاکنون کمتر از ۵۰ درصد هزینه احداث مترو از طریق اوراق مشارکت توسط دولت به شهرداری کمک شده و بیشتر از ۵۰ درصد آن را شهرداری اصفهان تامین کرده است.

وی با بیان اینکه احداث هر کیلومتر مترو حدود ۱,۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد، گفت: اتفاق خوبی که در این دوره مدیریت شهری رخ داد، این است که هم‌زمان با احداث ایستگاه‌ها و حفر تونل، انجام اقدامات فنی و مهندسی، سیستم‌های برقی و ریل‌گذاری مترو را در دستورکار داریم.

همه چیز با هم ؛ الحاق دو خط مترو در میدان امام حسین (ع)

قاسم‌زاده افزود: در این راستا، بزرگ‌ترین قرارداد تامین مالی در تاریخ شهرداری‌های کشور در اصفهان با طی تمام مراحل تشریفات قانونی منعقد شد. این قرارداد ۶۸۰ میلیون یورو معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان است. بنابراین امروز خیال ما راحت است که هم‌زمان با احداث تونل، طراحی و احداث ریل و سیستم‌های برقی خط دو مترو نیز در حال انجام است.

وی با بیان اینکه نقطه الحاق خط دو مترو به خط یک قطار شهری در میدان امام حسین (ع) است، تصریح کرد: به‌صورت کلی احداث و تکمیل خط دو مترو پنج تا شش سال طول می‌کشد، اما با تمرکز و تاکید شورای اسلامی در تلاش هستیم دست‌کم نیمی از این خط را در سه سال تکمیل کنیم.

زهرا نصیری