از نبود بودجه تا پرداخت ماهیانه ۵۰میلیون تومان برای ماموران کارت چک کن اتوبوسرانی اصفهان

درگفتگوی تفضیلی کیمیای وطن با مدیرعامل اتوبوسرانی اصفهان :  یک بام و دو هوای اتوبوسرانی اصفهان ؛به کجا چنین شتابان! از نبود بودجه تا پرداخت ماهیانه ۵۰میلیون تومان برای ماموران کارت چک کن اتوبوسرانی گزارش :از زهرانصیری  با افزایش قیمت ناگهانی بلیت ناوگان حمل و نقل عمومی دراصفهان (از۲۰ تا ۴۵درصد) که در فروردین امسال […]

از نبود بودجه تا پرداخت ماهیانه ۵۰میلیون تومان برای ماموران کارت چک کن اتوبوسرانی اصفهان

درگفتگوی تفضیلی کیمیای وطن با مدیرعامل اتوبوسرانی اصفهان :

 یک بام و دو هوای اتوبوسرانی اصفهان ؛به کجا چنین شتابان!

از نبود بودجه تا پرداخت ماهیانه ۵۰میلیون تومان برای ماموران کارت چک کن اتوبوسرانی

گزارش :از زهرانصیری 

با افزایش قیمت ناگهانی بلیت ناوگان حمل و نقل عمومی دراصفهان (از۲۰ تا ۴۵درصد) که در فروردین امسال رقم خورد همه مردم این شهردچار بهت و شوکی شدند که هرگونه تحلیل در مورد آن را به انزوا می برد.

با این افزایش قیمت اعتراض های مختلفی ازسوی مردم به مسوولان شهری ارایه شد، شاید داغ ترین اعتراضی که در این زمینه مطرح شد ، نامه بسیاری از شهروندان به فرمانداراصفهان بود که چرا که قیمت بلیت اتوبوس علیرغم عدم افزایش قیمت فراورده های نفتی توسط دولت بایستی به میزان ۴۵درصد افزایش یابد ،افزایش قیمتی که درهیچ یک از کلانشهرها ی کشورچنین رقمی برای آن متصور نشده بود.

درهمین حال بود که برخی از مسوولان و شهروندان نیز از فرماندار اصفهان مبنی برایستادگی  وعدم پافشاری درمقابل مصوبه ای که از سوی شورای شهر به فرمانداری برای افزایش قیمت بهای اتوبوسرانی ابلاغ شده بود گلایه های زیادی داشتند. با همه این اعتراض ها باز هم اتوبوسرانی با ادله ای که ارایه کرد این افزایش قیمت را برای اصفهان موجه دانست وهرگزهیچ یک از مسوولان (نه استاندار و نه فرماندار) بر این مصوبه خط بطلان نکشیدند.

با توجه به تمامی مسائل مطرح شده دراین زمینه بود که خبرنگار کیمیای وطن به سراغ مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی اصفهان و حومه رفت وایشان در گفتگویی تفضیلی به بررسی ابعاد و برنامه های این شرکت پرداخت وبه برخی از صحبت های مطرح شده درزمینه های مختلفی چون تفاوت قیمت بلیت اتوبوس ها و افزایش ناگهانی بلیت در اصفهان،علت به کارگیری ماموران کارت چک کن دراتوبوسرانی، هزینه های مطرح شده درباره این شرکت،فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی، علت کمبود اتوبوس وشائبه پرداخت دستمزدهای میلیونی به برخی از مدیران شرکت توضیحاتی ارائه داد.

 

n00102034-r-b-000

*به عنوان نخستین سوال بفرماید؛ منطق افزایش قیمت بلیت اتوبوسرانی دراصفهان چگونه بود و این افزایش به چه صورت محاسبه گردیده است؟

باید درنظرداشته باشید که روند افزایش قیمت هر ساله درناوگان های حمل و نقل عمومی وجود داشته است و دراین زمینه شرکت اتوبوسرانی درسال ۹۴ پیشنهاد افزایش قیمت را به شورای شهر ارائه داد، درهمان زمان نیز شورا مصوبه ای  را به فرمانداری ارائه  کرد که فرمانداری نیزظرف۱۵روز باید نظرخود را دراین زمینه می داد و لی چون بعد از مهلت مقرر فرمانداری نیز بر این مصوبه اعتراضی وارد نکرد نهایتا به مرحله اجرا رسید.

ضمن اینکه افزایش قیمت بلیت اتوبوس ها در اصفهان ازمیانگین۱۰ تا ۲۵درصد دربرخی خطوط ودربرخی از خط ها نیز تا۴۰درصد افزایش یافته است و این مساله بدان معنا نیست که همه خطوط افزایش قیمت تا۴۵درصد را برای تجربه کرده است.قبلا دراصفهان شاهد افزایش ۱۳ نوع نرخ قیمت بلیت بودیم و امسال این قیمت ها به ۵نوع نرخ (۲۰۰-۳۰۰-۴۰۰-۵۰۰-۶۰۰)در۱۰۰خط ناوگان رسیده است.

 

*آیا در اصفهان خطوطی با کرایه ۲۰۰تا۳۰۰ تومان وجود دارد به نظر می رسد این مساله دورازواقعیت است؟

توجه کنید که قیمت بلیت براساس مسافت طی شده درنظرگرفته می شود خطوطی که دارای مسافت کمترو خارج از شهر هستند قطعا دارای قیمت های کمتری هستند مثلا الان در خطوط زیر۶کیلومترکه شامل ۳۰خط است کرایه ۲۰۰ تومانی دریافت می شود همچنین درخطوط بالای ۲۰کیلومتر که شامل ۵ خط است کرایه ۶۰۰ تومانی، درخطوط ۱۵تا۲۰ کیلومتر۵۰۰ تومان، درخطوط ۶تا ۱۰ کیلومترکه شامل ۳۰ خط می شود کرایه ۳۰۰ تومانی  و درخطوط ۱۰تا ۱۵ کیلیومتر نیز کرایه ۴۰۰ تومانی دریافت می شود .

 

*آقای مدیرلطفاعلت به کارگیری افرادی در قالب ماموران کارت چک کن که ظاهرا این پدید ه ای است که فقط شامل حال اصفهان شده است چیست؟آیا به کاری گیری این افراد برای شرکت اتوبوسرانی تحمیل کننده هزینه مضاعف نیست؟

این سوال جواب های بسیاری دارد که اولین علت به کارگیری این ماموران ترغیب مردم برای کارت زدن است ، برای اینکه راننده را درمعرض برخورد با مردم قرار ندهیم تا او بتواند به وظیفه خود عمل کند، ضمن اینکه اگرراننده بخواهد این کار را انجام دهد باید چند نفر ناظراستخدام کنیم تا مبالغ دریافتی وارد سیستم شود که این کار نیز برای شرکت اتلاف وقت است .مهمتر از همه این مسائل اینکه با استخدام این ماموران که ۵ سالی است دراصفهان کلید خورده ۵۰درصد افرادی که کارت نمی زدنند کاهش پیدا کرده اند.

 

*تا اینجای صحبت های شما مورد قبول، اما چرا شهروندی که کارت بلیت به هر عنوان ندارد یا شارژکارتش به اتمام رسیده است باید هزینه ۲ برابری در این زمینه پرداخت کند؟ آیا این قضیه به شبه ربا نزدیک نیست؟

همگی ما به این معتقد هستیم که کسی که کارت نمی زند شهروند نیست ،مردم باید بدانند که وظیفه قانونی و شرعی شان است که کارت اتوبوس  بزنند و هیچ راه دررو در این زمینه وجود ندارد.چه بسا که این قضیه درکشورهای دیگر با اعمال مجازات برای کسانی که هزینه سفر خود را پرداخت نمی کنند اعمال می شود.

البته ماموران کارت چک کن درشهر های دیگری چون سنندج،مشهد،تهران،ساری هم فعالیت دارند وهم اکنون در اصفهان ۴۵ نفر نیروشامل ۲۵نفر مرد و ۲۰نفر زن به عنوان مامور فعالیت دارند .باید بگویم که حقوق این افراد از طریق یک شرکت پیمانکاری و بخش خصوصی پرداخت می شود که ماهیانه به بیش از ۵۰میلیون می رسد اما این درحالی است که با فعالیت این افراد درآمد ۱۰ برابرهزینه است .

سال قبل تهران ۳۰درصد و اصفهان با ۲۰درصد پرت درآمد کمتر مواجه بود به گونه ای که این پرت درآمد درماه به ۳.۵میلیارد تومان در ماه رسید. اگر این افراد نبودند ۳۵۰ میلیون تومان درآمد نصیب اتوبوسرانی نمی شد.

* به نظر شما استفاده از چنین الگویی در شهر تمدن و فرهنگ  اسلامی که باید الگوی فرهنگی خوبی از تکریم مردم باشد “استفاده از ماموران کارت چک کن اتوبوس”که بعضا با مردم به صورت ناشایسته نیز برخورد هایی را دارند آیادرست و پسندیده است؟

در این زمینه نیز برای اینکه بتوانیم الگو سازی و تکریم ارباب رجوع را برای ماموران داشته باشیم کلاس های آموزشی بسیاری برگزارکرده ایم تحت این قالب که مردم ولی نعمت ماهستند و باید به شایستگی با انان برخورد کرد.

 

n00030291-r-b-010

*به تناوب و کرارت از سوی شما و دیگر مسوولان شهری اعلام شده است که اتوبوس رانی تنها بار هزینه های حمل و نقل را به دوش می کشد و دولت در این زمینه هیچ گونه یارانه ای را ازسال۸۸ پرداخت نکرده است ؟ با توچه به اینکه دولت هر ستاه هزینه حامل های انرژی را بالا می برد سوال اساسی بنده در این زمینه این است که شما برای احقاق حقتان از دولت چه کرده اید برای اینکه مردم جورکش دولت نباشند در پرداخت هزینه ها ؟

این حرف درد ما هم هست اینکه بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها دولت باید سهم و یارانه سوخت به شرکت های اتوبوسرانی در قالب خرید اتوبوس و همچنین کمک های مالی برای تامین سوخت را پرداخت نماید اما این وظیفه را سال هاست که به فراموشی سپرده و شرکت های اتوبوسرانی نیز به دلیل هزینه های زیادی که با آن روبه رو هستند مجبورند که این هزینه ها را با افزایش قیمت بلیت اتوبوس جبران کنند ، البته در این زمینه شهرداری هم کمک هایی را در این زمینه ارائه می کند اما باز هم کفایت نمی کند .

مکاتبات بسیاری با دفتر وزیر کشور ، استانداری، اتحادیه اتوبوسرانی های کشور داشته ایم اما آبی از آب تکان نخورد!چندین بار نیزدرجلسات مختلف از مسولان  کشوری خواسته ایم که به این مساله رسیدگی کنند ، اما این معضل برای تمامی کلانشهر ها بود و هنوز به نتیجه نرسیده است .

*آیا امسال قرار داد خرید اتوبوس برای شهر اصفهان را در دستور کار دارید؟

قرارداد خرید ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برای خطوط جدید brt  رادر برنامه داریم.با اضافه شدن خطوط بی آر تی از خیابان امام خمینی نیز این اتوبوس ها شدیدا نیاز می شود .

*در مورد راه اندازی خطوط بی آر تی در خیابان جی  با توجه به محدویت هایی که در خیابان وجود دارد آیا ایجاد چنین خطی مردم را با مشکل ترافیک دست به گریبان تر نمی کند؟ 

مطالعات این طرح توسط دانشگاه صنعتی و شریف انجام شده است و قطعا با راه اندازی این خطوط توقفگاه ها نیز کمتر می شود و به تبع آن ترافیک روان تر خواهد شد.

رضایتمندی مردم در اجرای این طرح بالای ۸۰درصد است .

*از وضعیت شرکت اتوبوسرانی نیز بفرماید که دارای چند دستگاه اتوبوس و راننده است؟و خطوطی که اضافه خواهند شد درکجاها قرار دارد؟

این شرکت دارای ۱۷۵۰ دستگاه اتوبوس است  که ۱۲۰۰دستگاه به صورت فعال مشغول به کار هستند و بقیه اتوبوس ها به دلیل کمبود راننده و اعتبارات در مدار نیستند ، برای ادامه ۵۰۰ اتوبوس دیگر به ۱۲۰۰ راننده نیاز داریم  که این امر با وضعیت بودجه ای کنونی امکان ندارد.

عمر ناوگان اتوبوسرانی بالای ۸ سال است که با ورود اتوبوس های قدیمی به صحنه عمر ناوگان حتی به ۱۴ سال هم می رسد.

در حال حاضر ۶۰۰دستگاه اتوبوس بالای عمر قانونی در شرکت اتوبوس رانی فعالیت می کنند که قطعا با ورود این اتوبوس ها سلامت مردم و محیط زیست با خطر جدی مواجه است .

سال قبل ۱۷۰دستگاه اتوبوس جدید وارد شهر شد و امسال نیز ۴۶۰ اتوبوس طی ۱۴ ماه وارد صحنه می شود که امیدواریم با به کارگیری این اتوبوس های جدید که دارای نشان یورو۴ هستند از آلودگی اتوبوس ها در شهر بکاهیم.

 1752565

*آیا برنامه ای برای خرید اتوبوس های برقی و ورود ترموا به اصفهان دارید؟

مذاکراتی را با یک شرکت آلمانی برای ورود اتوبوس های برقی به صورت پایلوت  برای میدان امام انجام داده ایم که به دلیل نبود تکنولوژی این اتوبوس ها درخواست یک دستگاه اتوبوس آزمایشی برای انجام تست را نموده ایم که این شرکت نیز خواهان انجام زیرساخت های این پروژه است که اگر انجام شود وارد فاز اتوبوس های برقی خواهیم شد اما باید بدانید فراهم سازی مقدمات این حرکت زمانبر است .

فعلا در این زمینه زمان مشخص نیست اما در سال ۹۶ مقدمات این حرکت اجرایی می شود چرا که خطوط انتقال شارژبرقی برای اتوبوس و نصب ان مهمترین مورد است .البته مسیری که برای این خطوط در نظر گرفته شده است از میدان انقلاب تا میدام امام است که هنوز در دست مطالعه است .

گزینه هایی چون خیابان شکر شکن تا لاله ،قدس،میدان جمهوری نیز مطرح هستند که باید کار مطالعاتی در این رابطه به نتیجه برسد.

البته در زمینه ترموا نیز که صحبت های زیادی درطول سال های مختلف برای ان  مطرح بوده است اگر روزی به نتیجه برسد بهره برداری از آن با مدیریت شرکت اتوبوسرانی خواهد بود .

*افزایش حقوق رانندگان در سال جاری به چه نحوی بوده است؟

ما هر ساله شاهد افزایش حقوق کارگران هستیم  به دولت پیشنهاد می کنیم اگر حقوق رانندگان را ماهانه به میزان ۵۰.۵ میلیارد تومان بپردازد  ما نیز کرایه اتوبس ها را مجانی خواهیم کرد.

  *به عنوان آخرین سوال ؛آیا مدیران شرکت اتوبوسرانی حقوق میلیونی دریافت می کنند؟شایعات زیادی در این زمینه مطرح بوده است لطفا پاسخ دهید؟

باید بگویم چنین نیست و مدیران اتوبوسرانی حقوق های زیر ۵ میلیون دریافت می کنندو

مصاحبه از : زهرا نصیری