استانها » خراسان شمالی
کد خبر : 729702
شنبه - 11 خرداد 1398 - 19:53

۲۶۴ روز تا انتخابات در خراسان شمالی/ تنوری که گرم می‌شود

بیش از ۲۰۰ روز به انتخابات مجلس در سال جاری مانده اما تنور آن در فضای مجازی خراسان شمالی داغ شده و هرروز که می‌گذرد خبرهایی جدید از جریان‌های سیاسی استان منتشر می‌شود.

۲۶۴ روز تا انتخابات در خراسان شمالی/ تنوری که گرم می‌شود

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از بجنورد ،انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اعلام وزارت کشور ۲ اسفند امسال برگزار می‌شود. اگر نگاهی به تقویم انتخابات بیندازیم، ۱۶ خردادماه، یعنی شش ماه پیش از آغاز ثبت برای اعلام آمادگی کاندیداتوری برای انتخابات مجلس جهت استعفای مسئولان مشمول قانون اعلام‌شده که طی این روزها تکاپوهای فراوانی برای درخواست یا عدم اعلام استعفا ایجادشده است. با توجه به تعطیلات ۱۴ الی ۱۶ خردادماه امسال، افرادی که برای استعفای خود اقدام و تأیید مراجع ذیصلاح خود را باید کسب کنند تا آخرین ساعات روز ۱۳ خردادماه زمان‌دارند و عملاً کمتر از ۳ روز دیگر فرصت برای استعفا باقی است.

غالباً آرایش اولیه انتخابات در هر حوزه انتخابیه با استعفا یا عدم آن مشخص شود. در خراسان شمالی نیز وضعیت جدا از سایر استان‌های کشور نیست و طی سال جدید تحرکات مختلفی از سوی طیف‌های گوناگون سیاسی مشاهده می‌شود.

برگزاری نظرسنجی‌های مختلف در فضای مجازی و گمانه‌زنی‌ها از کاندیداهای منتخب طیف‌های گوناگون نقل این روزهای محافل سیاسی استان شده است.

اما حال که ۲۶۳ روز به برگزاری انتخابات مانده است نگاهی کوتاه و گذرا به وضعیت فعلی جریان‌های مختلف سیاسی می‌اندازیم.

جبهه‌ها و جریان‌های موسوم به اصولگرایان

در طیف‌های موسوم به اصولگرایان اصلی‌ترین فعالیت‌های مشاهده‌شده در شهرهای مختلف استان از آن مجموعه‌ای موسوم به «جبهه یاران انقلاب اسلامی» است که در شهرها و مناطق مختلف حوزه انتخابیه، بجنورد، راز و جرگلان، جاجرم، گرمه و مانه و سملقان جلسات خود را برگزار کردند و درنهایت بامداد امروز به‌صورت رسمی در فضای مجازی، نام افراد منتخب خود جهت حضور در انتخابات را مشخص کردند.

این مجموعه که لیست بلندی از افراد را برای بررسی ایجاد کرده بود اما درنهایت به دو نفر که در انتخابات دوره گذشته نیز کاندیدا شده بودند رسید؛ سید محمد پاکمهر و محمد وحیدی.

دو نفری که در دوره قبلی که انتخابات مجلس در همین حوزه انتخابیه به ترتیب با ۳۲ هزار و ۳۳۶ رأی و ۳۱ هزار و ۷۷۹ رأی به‌عنوان نفرات سوم و پنجم افراد منتخب مردم قرار گرفته بودند.

البته یکی از نکات مهم در لیست منتسب به این گروه، نام موسی‌الرضا ثروتی است که ۳ دوره نماینده مجلس و طی دوره گذشته بالغ‌بر ۵۰ هزار و ۲۸۶ رأی را کسب کرده بود که باید دید آیا بنابر گفته مسئولان این گروه، ثروتی از حضور در انتخابات خودداری می‌کند یا به‌صورت مستقل وارد میدان می‌شود.

در این مسیر البته افرادی نیز طی بیانیه‌هایی اعلام انصراف خود را بیان کرده بودند که ازجمله آنان می‌توان به ابوالقاسم اکبری، جمشید عین بیگی و سید محسن موسوی عضو فعلی شورای شهر بجنورد نیز اشاره کرد.

جبهه پایداری

لیست‌ها و اسامی مختلفی نیز به جبهه پایداری استان نسبت داده شد که این مجموعه نیز در آخرین پیام رسمی خود که در فضای مجازی منتشر کرده بود واکنش نشان داد.

در این اطلاعیه که به‌صورت قاطع لیست منتشرشده نفی نشده اما تأکید بر عدم تسریع در انتشار لیست‌های انتخاباتی  داشته است.

اصلاح طلبان

اصلاح‌طلبان در سوی دیگر میدان انتخابات همواره تحرکاتی را پیش از انتخابات انجام می‌دهند اما نه اندازه اصولگرایان. زیرا اقدامات گذشته آنان بعضاً امکان احراز صلاحیتشان برای حضور در عرصه انتخابات به‌عنوان کاندیدا را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

آخرین گمانه‌زنی‌ها در عرصه انتخابات و حضور برخی کاندیداها، خبر از کاندیداتوری قطعی دو نماینده فعلی مجلس یعنی علی‌اکبری و علی قربانی دارد. قربانی همواره به‌صورت تلویحی حضور خود را در انتخابات تأیید کرده و بررسی فعالیت‌های اکبری نیز طی ماه‌های اخیر حضور این چهره اصلاح‌طلب به‌عنوان نامزد انتخاباتی را خبر می‌دهد.

مهدی شهریاری، استاندار فعلی آذربایجان غربی و نماینده اسبق مردم این حوزه انتخابیه در مجلس که در دور گذشته رقابت‌های انتخاباتی با عدم احراز صلاحیت مواجه شد، طی مصاحبه ابتدای امسال خود با خبرگزاری فارس در بجنورد حضور خود به‌صورت قاطع را رد نکرد و زمزمه‌های حضور وی در طی هفته‌های اخیر جدی‌تر شده است.

فرشته دستپاک، رئیس فعلی مرکز ملی فرش ایران و هومن گریوانی مشاور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعاملی فعلی شرکت عمران گلبهار نیز فعالیت‌هایی طی هفته‌های گذشته داشته‌اند که بنا بر افراد نزدیک به گریوانی، حضور وی را در انتخابات نزدیک به قطع می‌دانند.

اسماعیل مکرمی شاید ازجمله دیگر گزینه‌های قطعی حضور در انتخابات است زیرا به همین علت از مسئولیت مشاور استاندار خراسان شمالی استعفا داد.

افرادی که وابستگی مشخصی به جناح‌های سیاسی ندارند نیز تاکنون حضور خود را اعلام کرده‌اند که در مهم‌ترین افراد این بخش می‌توان به رضا شاهین فر، رئیس جهاد دانشگاهی استان اشاره کرد که استعفای خود را طی چند روز اخیر تقدیم کرد.

فارغ از فضای فعالیت جناح‌ها و افراد گوناگون نشست خبری اخیر رئیس ستاد انتخابات استان نیز در بخش دیگری از داغ شدن فضای انتخاباتی استان تأثیر به سزایی داشت.

دغدغه نسبت به مدیران اجرایی

ولی‌الله حیاتی که پنج‌شنبه هفته گذشته نخستین نشست خبری ستاد انتخابات استان را برگزار کرد، مواجه با دغدغه‌ای از سوی خبرنگاران شد که شاید طی هفته‌های آینده و روزهای نزدیک به انتخابات به‌صورت مشخص‌تری در برخی شهرستان‌ها عینیت پیدا کند؛ «دغدغه مدیران اجرایی»

مدیران اجرایی در شهرستان‌ها بنابر قانونی نانوشته با توصیه نمایندگان مجلس انجام می‌شود که بعضاً این انتصابات سفارشی باعث جانب‌داری مسئول اجرایی از برخی نمایندگان فعلی و کاندیداهای انتخابات می‌شود. موضوعی که معاون سیاسی استاندار خراسان شمالی با اعلام خبر تذکر به دو مدیر استانی به خاطر برخی اعمال شائبه دار انتخاباتی آن را رد نکرد و حتی تلویحاً مورد تأیید قرار داد. این ضلع از فضای انتخابات معمولاً مورد اعتراض کاندیداهای بازنده انتخابات قرار می‌گرد که البته در برخی موارد حق با آنان بوده و سبب برخی تغییرات در نتایج آرا نیز می‌شود.

در شهرستان‌های شیروان و اسفراین نیز که هرکدام یک نماینده را راهی انتخابات می‌کنند بازار لیست‌ها و گمانه‌زنی‌ها داغ است اما موضوعی که قطعیت دارد حضور حتمی نمایندگان فعلی به‌عنوان کاندیدا در انتخابات آتی مجلس است.

این صحنه فعلی انتخاباتی خراسان شمالی ۲۶۴ روز مانده به انتخابات است که قطعاً طی روزهای آینده شفاف‌تر خواهد شد.

انتهای پیام/ر