استانها » تولیدی » خبر پوششی » سمیه شرف دینی » یزد
کد خبر : 556021
سه شنبه - 13 آذر 1397 - 16:20
 مدیر کل بهزیستی استان:

۲۵ هزار و ۲۰۰ نفر در استان یزد دارای معلولیت هستند

 مدیر کل بهزیستی استان درنشست خبری به مناسبت هفته جهانی معلو لین گفت: شعارهفته معلولیت  توانمند سازی افراد دارای معلولیت و حصول اطمینان از فراگیری سازی و برابری است.

۲۵ هزار و ۲۰۰ نفر در استان یزد دارای معلولیت هستند

به گزارش پایگاه خبری ربیع،  مدیر کل بهزیستی استان در نشست خبری به مناسبت هفته جهانی معلو لین گفت: شعار هفته معلولیت توانمند سازی افراد دارای معلولیت و حصول اطمینان از فراگیری سازی و برابری است.

جلیل عفتی اظهارداشت : هم اکنون بیش از ۲۵هزار و ۲۰۰نفر در استان دارای معلولیت   هستند وبیش از ۲۰۶ مرکز دولتی و بخش خصوصی دراستان به افراد دارای معلولیت خدمات ارائه می دهد  که ازاین تعداد معلول در استان ۳۸درصد معلول حسمی حرکتی ،۳۴درصد ذهنی و روانی ،۱۳.۵درصد بینایی ، ۱۲درصد شنوایی و ۱.۵درصد دارای معلولیت گفتاری هستند.

وی افزود : هم اکنون درجهان بیش از ۵۰۰ میلیون شامل ۱۰درصد  از جمعیت دنیا دارای  انواع مختلف معلولیت هستند  که بر اساس این آمار در ایران نیز بیش از۱۰درصد افراد دارای معلولیت بوده  که  ۴ الی ۵ درصد این افراد دارای معلولیت ها ی شدیدی هستند و براین  اساس بیش از ۱میلیون ۵۰۰هزار نفر از خدمات استفاده می کنند  که از این تعداد بیش از ۷۰۰هزار نفر دارا ی معلولیت بیشتری هستند.

مدیر کل بهزیستی استان ادامه داد : لایحه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در سال ۸۳توسط دولت تصویب شد  که این قانون در گذشته بخوبی اجرا نمی شد و در سال گذشته با اصلاحاتی مواجه شد وهم اکنون این قانون درهمه بخش های دولتی ، قوه مقننه و قوه قضائیه و سازمان ها و شرکت های خدماتی که حداقل بودجه دولتی را در یافت می کنند  لازم الاجرا است.

 وی گفت :  دراین قانون مناسب سازی تمامی ساختارهایی که مرتبط با معلولان است تدارک دیده و امکاناتی که درجامعه برای  افراد عادی هست برای این قشرهم باید درنظر گرفته شود وبسترهای و زیر ساختهای آن نیز باید طبق این قانون فراهم شود به عنوان مثال در طرح ثبت نام کارت سوخت برای افراد ناشنوا و نابینا  شرایطی فراهم شده که این افراد بتوانند  به راحتی ثبت نام کنند.

مدیر کل بهزیستی استان با انتقاد از وضعیت مناسب سازی برا ی معلولان و سالمندان در شهر یزد گفت : متاسفانه در بحث تردد وحمل نقل معولین دراستان کوتاهی هایی صورت گرفته  در این قانون فضای حمل و نقل شهری هم باید مناسب سازی شود حتی برای یک نفر که متاسفانه مناسب سازی در استان یزد بخصوص در حوزه حمل و نقل شهری از استان های کمتر توسعه یافته همجوارنیز پایین تراست و در این قانون اگر مسئولی مناسب سازی را انجام ندهد در برخورد با فرد متخلف حتی انفصال از خدمت هم در مراحل گوناگون وجود دارد.

عفتی افزود : در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان ارائه خدمات  بهداشتی و توانبخشی  کاملا تعریف شده و برخی معلولان  به وسایل بهداشتی و پرستاری نیاز دارند و با توجه به نوسات ارزی درکشور در ماه های گذشته برخی از افراد با کمبود پوشاک بهداشتی مواجه بودند که با رایزنی های صورت گرفته شده تاحدودی مشکل نبود این وسیله ضروری دربازار حل شد ولی قیمت بالای این اجناس دیگر مشکل این قشر است و حتی بحث بیمه تکمیلی که مهمترین نیاز معلولان هست در نظر گرفته شده و در این قانون هرنوع خدمتی که برای معلولان هزینه می شود طبق قانون است.

مدیر کل بهزیستی استان گفت : مسکن از دیگر دغدغه ها ی معلولان در استان هست  که  در بحث مسکن مهر ۲هزارو ۲۱۹مورد مسکن مهر تهیه شده توسط خیرین که از این تعداد ۱۸۰۰برای معلولین در نظر گرفته شده  که ۸۰درصد واحدها تاکنون به افراد متقاضی داده شده است.