استانها » اصفهان » تولیدی » خبر پوششی
کد خبر : 110135
شنبه - 21 مرداد 1396 - 16:01
خبرنگار: پروانه شریفی

جلوگیری از پاس کاری بیمار با طرح تحول نطام سلامت/۶۰ هزار متر مربع فضای درمانی به همت خیران اصفهانی در حال ساخت است

علیرضا یوسفی: مردم عصرها در خیابان های شمس آبادی و آمادگاه که مملو از مطب پزشکان است رژه می روند تا به مطب پزشکان. نظام ارجاع می تواند جلوی این رفت و آمدها را بگیرد و اجازه پاس کاری بیمار بین مطب های مختلف را نمی دهد که این طرح قطعاً می تواند در جهت اقتصاد حوزه سلامت برای خانواده ها گاه های مؤثری را بردارد.

جلوگیری از پاس کاری بیمار با طرح تحول نطام سلامت/۶۰ هزار متر مربع فضای درمانی به همت خیران اصفهانی در حال ساخت است
به گزارش پایگاه خبری ربیع،  معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نشست خبری روز خبرنگار گفت:  خبرنگاری یکی از حرفه های مهم و لازم برای هر جامعه ای است تا به بهترین نحو ممکن امر اطلاع رسانی صورت بگیرد.

علیرضا یوسفی ادامه داد: خبرنگاری سلامت حساسیت های خاص خود را دارد و بر همین اساس به دلیل اهمیت بالای این رشته از خبرنگاری، باید آموزش های خاصی برگزار نمود.

وی افزود: با ابتکار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، شاهد برگزاری نخستین دوره پودمانی خبرنگاری سلامت بودیم که خروجی قابل قبولی هم داشت که دومین دوره که در روزهای آتی شروع می شود ارمغان خوبی برای خبرنگاری حوزه تخصصی سلامت است.

یوسفی خاطر نشان کرد: هر چه خبرنگاران از معضلات، مشکلات و مسائل تخصصی حوزه سلامت بیشتر آگاهی کسب کنند بهتر می توانند امر اطلاع رسانی سلامت با انجام دهند که در دوره جدید خبرنگاری سلامت، به تمامی این مسائل می پردازیم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود بین اصحاب رسانه گفت: پرونده الکترونیک سلامت خدمت جدیدی از سوی وزارت بهداشت است که می تواند بسیاری از معضلات در این زمینه را مرتفع سازد و مردم کافی است با مراجعه به مراکز جامع سلامت پرونده خود را تشکیل دهند و از خدمات این طرح بهره مند شوند.

* سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیاردی بخش خصوصی در شمس آبادی و آمادگاه

وی همچنین افزود: نظام ارجاع هم در سیستم بهداشتی درمانی یکی از موضوعات پر بحث است و باید به طور جدی روی این موضوع کار کرد، امروزه مردم به طور مستقیم به پزشکان فوق تخصص هم مراجعه می کنند در صورتی که این قاعده خلاف نظام ارجاع است و مراحل درمانی باید پله به پله طی شود.

معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: بخش خصوصی در خیابان های شمس آبادی و آمادگاه بیش از ۱۰۰ میلیارد هزینه کرده است تا برای خود منافعی را کسب کند، پس پیاده کردن طرح تحول نظام سلامت سختی های خاص خودش را دارد تا رفته رفته فرهنگ سازی شود و مردم آن را قبول کنند.

وی معتقد بود: مردم عصرها در این دو خیابان که مملو از مطب پزشکان است رژه می روند تا به مطب پزشکان بروند و بخش خصوصی با سرمایه گذاری خود تا با برگشت سرمایه خود مواجه شود و بیماران را گاهی با بهانه های غیرواقعی به تردد وادار می کنند.

یوسفی خاطر نشان کرد: نظام ارجاع می تواند جلوی این رفت و آمدها را بگیرد و اجازه پاس کاری بیمار بین مطب های مختلف را نمی دهد که این طرح قطعاً می تواند در جهت اقتصاد حوزه سلامت برای خانواده ها گاه های مؤثری را بردارد.

این معاون دانشگاه معتقد بود این فرهنگ در مردم باید اصلاح شود تا بهتر بتوان از نظام ارجاع بهره مند شد.

قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در امور مشارکت های اجتماعی هم که سخنران بعدی این نشست خبری بود گفت: انعکاس مشکلات، معضلات و کاستی های زمینه های مختلف باید به گونه ای به مسئولان که بتوان بر اساس آن ها اقدام کرد و برای رفع آن مشکلات چاره ای اندیشید.

* کمک یک میلیارد و ۷۵۰ میلیونی خیران به تجهیزات پزشکی اصفهان

محمد صافی ادامه داد: رسانه ها و خبرنگاران در کارهای حساسی مانند حوزه سلامت می توانند آرامش را در جامعه حاکم کنند و برای بهتر انجام دادن این کار، باید با آموزش های به روز و کافی، قلم خود را تقویت کنند.

وی افزود: سازمان های مردم نهاد زیادی را در سراسر استان داریم و می توان گفت که امروزه ۵۶ خیریه در حوزه سلامت در استان اصفهان فعال هستند که ۷۰۰ سازمان مردم نهاد هم در کنار خیریه آمار چشم گیری را به خود اختصاص دادند.

این مسئول ضمن اشاره به این که هم اکنون سه بیمارستان خیریه عسکریه، حجتیه و زهرای مرضیه در حال فعالیت هستند، خاطر نشان کرد: با مشارکت فعال خیرهای حوزه سلامت در اصفهان با هزینه ۸۰ میلیارد تومانی بیش از ۶۰ هزار متر مربع از بیمارستان ها، درمانگاه ها، مراکز بهداشتی و مراکز جامع سلامت در حال ساخت است.

صافی در همین رابطه ادامه داد: از سال ۹۵ بیش از ۷۰ هزار متر مربع زمین از سوی خیران سلامت اهدا و با کمک یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومانی آن ها، کمک شایانی به تجهیزات پزشکی استان شد.

* لزوم تعامل طب سنتی و طب نوین

مسعود فردوسی پور، چهره آشنای دوره های تخصصی خبرنگاری سلامت هم سخنران آخر محفل خبرنگاران اصفهانی بود. این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان گفت: خبرنگاران حوزه سلامت باید دقت بسیار زیادی در انتشار نوع خبر داشته باشند و بدانند که هر خبری ارزش انتشار ندارد و کار تخصصی خود را هیچ گاه فراموش نکنند.

وی ادامه داد: توقعات مردم در حوزه خدمات بهداشت و سلامت همچون گذشته نیست و تغییر کرده، البته مردم توقعات به حقی دارند و به تبع آن خدمات بهداشت و سلامت نیز متحول و در حال تغییر است؛ سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری باید به‌ صورت جدی تر، پیگیری و اجرا شود که یکی از آن ها طب سنتی و اسلامی است و به تازگی حاشیه هایی برای آن به وجود آمده که لازم است تا طب سنتی و طب مدرن در تعامل با یکدیگر فعالیت کنند.

* ارسال نامه علوم پزشکی به شهرداری اصفهان

این عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: داشتن علم تخصصی در حوزه خبرنگاری سلامت مهم است و اتفاقی که چند وقت پیش در تهران افتاد و برای مسئله سلامت آب چالشی ایجاد شد، وزارت بهداشت را مجبور کرد تا پس از چند ماه اطلاع رسانی موضوع را به طور دقیق اطلاع دهد و روشنگری کند.

فردوسی پور خبر داد: نامه ای به شهردار آینده اصفهان ارسال خواهیم کرد و به وی خواهیم گفت که بسیاری از فعالیت های شهرداری در کلانشهر اصفهان به طور مستقیم یا غیر مستقیم روی سلامت مردم تأثیر دارد و باید روی این موضوع دقت بسیار زیادی داشته باشد.

 در پایان از سوی روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به خبرنگاران حوزه سلامت استان لوح تقدیر و هدایایی اهدا شد.

انتهای پیام/