اقتصادی » حمل و نقل، نفت و انرژی » عکس یک
کد خبر : 1045690
یکشنبه - 8 مهر 1403 - 14:22

کسری ۲۴ هزار مگاواتی برق در ۱۴۰۴

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران ضمن اشاره به کسری ۲۴ هزار مگاواتی برق در سال ۱۴۰۴ از آمادگی بخش خصوصی برای تولید ۴ هزار مگاوات برق تجدیدپذیر تا پایان سال آینده خبر داد.

کسری ۲۴ هزار مگاواتی برق در ۱۴۰۴

به گزارش پایگاه خبری ربیع، آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در مورد وضعیت انرژی های تجدیدپذیر در کشور اظهار کرد: امکان توسعه انرژی های تجدیدپذیر در ایران بسیار زیاد است اما متاسفانه تا امروز در این حوزه موفقیت زیادی را کسب نکرده ایم.

وی افزود: با وجود اینکه ۷۰ هزار مگاوات برق در مدار تولید و مصرف داریم اما در حدود هزار تا ۱۱۰۰ مگاوات در حوزه تجدیدپذیر اعم از خورشیدی و بادی تولید برق صورت گرفته و این در حالیست که سال آینده کسری برق به حدود ۲۴ هزار مگاوات خواهد رسید. بنابراین باید در حوزه تجدیدپذیرها سرمایه گذاری ویژه داشته باشیم.

نجفی تصریح کرد: از سویی دیگر بحث ردپای کربن را داریم و موضوع گرمایش کره زمین جدی است؛ در همین راستا نیز دنیا در حال تلاش برای کاهش تولید کربن است. در این حوزه باید با جهان هم سو شویم زیرا در غیر این صورت دنیا خسارات خود را از ما خواهد گرفت.

وی ادامه داد: بنابراین توسعه انرژی های تجدیدپذیر بهترین راهکار برای تولید برق، کاهش کربن و کاهش آلایندگی ها است، همچنین یک انرژی پاک بادوام را برای ما به ارمغان می آورد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران افزود: تولید برق از انرژی خورشیدی نه تنها به صرفه جویی در مصرف و کاهش تولید کربن کمک می کند بلکه با کاهش مصرف گاز منجر به بهره گیری از گاز نیز می شود به طوری که اجازه می دهد گاز به بخش تولیدهای با پیچیدگی بالاتر مثل پتروشیمی ها برود.

به ازای تولید هر مگاوات برق تجدیدپذیر ۷۰۰ هزار دلار نیاز است

وی در مورد سرمایه گذاری در حوزه تجدیدپذیرها اضافه کرد: نکته مهم آنکه توسعه تجدیدپذیرها به سرمایه گذاری نیاز دارد به گونه ای که به ازای هر مگاوات ۷۰۰ هزار دلار نیاز است. خوشبختانه در حال حاضر سرمایه گذاران زیادی داریم که در صورت فراهم شدن بستر سرمایه گذاری آمادگی دارند در تجدیدپذیرها سرمایه گذاری کنند منتهی نیاز داریم دولت در مورد قیمت خرید تضمینی تجدید نظر و البته نسبت به تسهیل واردات پنل های خورشیدی اقدام کند و از سویی دیگر اراضی مناسب برای نصب و راه اندازی نیروگاه های خورشیدی در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد. اگر این رخداد روی دهد انتفاع بزرگی را در صنعت برق برای کشور به ارمغان می آوریم.

نجفی تاکید کرد: بنابراین در صورت تسهیل واردات تجهیزات تولید برق تجدیدپذیر و قیمت‌گذاری رقابتی برای خرید تضمینی برق توسط دولت، بخش خصوصی آمادگی تولید ۳.۵ تا ۴۰۰۰ مگاوات برق تجدیدپذیر تا پایان سال را دارد.

وی در مورد تحریم ها نیز گفت: تجدیدپذیرها درگیر موضوع تحریم نیستند و با تعامل بین المللی می توانیم در این حوزه کار کنیم فقط احتمال دارد در نقل و انتقال مالی دچار مشکل شویم که برای آن هم راه حل پیدا کرده ایم.