ابراهیم قربانی » تولیدی » خبر تنظیمی » شهرستان های اصفهان » کاشان
کد خبر : 870756
شنبه - 11 آبان 1398 - 11:59
حجت الاسلام اصغر توسلی

۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان وقف در کاشان به ثبت رسید

 حجت‌الاسلام توسلی از ثبت ۹ وقف جدید در شهرستان کاشان به ارزش تقریبی حدود ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در سال جاری جاری خبر داد.

 به گزارش پایگاه خبری ربیع، حجت‌الاسلام توسلی از ثبت ۹ وقف جدید در شهرستان کاشان به ارزش تقریبی حدود ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در سال جاری جاری خبر داد.

حجت الاسلام اصغر توسلی در نشست خبری با خبرنگاران با تبریک دهه وقف به اهمیت وقف در جامعه اشاره کرد و گفت: در بسیاری از روایات از وقف به عنوان صدقه جاریه که دارای فضیلتهای زیادی است نام برده شده است.

 وی افزود: امام صادق(ع) می فرماید، هنگامی که انسان از دنیا می‌رود پرونده اعمال او بسته می‌شود اما اگر بعد از مرگ خود صدقه جاریه هر آنچه که منبع درآمد برای هزینه در کار خیر باشد و یا فرزند صالح و یا اینکه سنت و رسم نیکی از خود برجای گذاشته باشد پرونده اعمال او که اجر و ثواب برایش نوشته میشود باز گذاشته می شود.

 حجت الاسلام توسلی در ادامه به اولویت‌های وقف در شهرستان کاشان اشاره کرد و از وقف برای برگزاری جشن های مذهبی به ویژه عید غدیرخم، کمک به آموزش قرآن و مسابقات قرآنی و چاپ و نشر کتب تفسیری شیعه و برگزاری جلسات قرآن، ساخت دانشگاه، خوابگاه دانشجویی، آزمایشگاه و جایزه برای دانشجویان ممتاز و برگزیده را از جمله اولویت‌های وقف در کاشان نام برد.

 وی همچنین وقف برای ساخت درمانگاه بیمارستان، آزمایشگاه و تامین لوازم بیمارستانی، تامین جهیزیه زوج‌های جوان و ازدواج‌های آسان، کودکان بی سرپرست و بد سرپرست، ترویج کتاب، کتابخانه و کتابخوانی، کمک به آسیب دیدگان حوادث طبیعی، درمان زوج‌های نابارور، فرهنگ سازی و ترویج دین در فضای مجازی و سایر نیازهای جامعه را از دیگر اولویت‌های وقف در کاشان برشمرد.

 رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشان در ادامه از ثبت ۹ وقف جدید به ارزش تقریبی حدود ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در اداره اوقاف و امور خیریه کاشان در سال جاری در کاشان خبر داد و افزود: چهار وقف از ۹ وقف به ثبت رسیده منزل مسکونی برای کمک به ایتام و مستمندان و خانه عالم است و مابقی آنها زمین برای کمک به عزاداری امام حسین (ع) و محرومین و بهداشت و درمان و کمک به زوج‌های جوان است.

 در ادامه حجت الاسلام توسلی اظهار داشت: حدود ۱۲ درصد از موقوفات کاشان در زمینه مسائل مذهبی است که برخی از این موقوفات برای عزاداری و برخی دیگر صرفاً برای عزاداری امام حسین(ع) از سوی واقفین خیراندیش وقت شده است.

 رئیس اداره اوقاف و امور خیریه در خصوص اداره کردن موقوفات کاشان گفت: شهرستان کاشان ۲ هزار و ۳۱۵ هزار موقوفه دارد که از این تعداد موقوفه یک هزار و ۵۴۹ موقوفه، ۶۴۹ مسجد، ۹۵ حسینیه، ۱۲ تکیه، ۴ آرامستان، ۴ دارالقرآن و ۲ زینبیه است. که ۲ هزار و ۱۹۲ موقوفه در کاشان از سوی اداره اوقاف و امور خیریه، ۹۰ موقوفه مستقیما از سوی متولیان و ۲ موقوفه به صورت مشترک از سوی اداره اوقاف و امور خیریه کاشان و متولی موقوفه اداره می شود.

 وی همچنین از وجود ۸ هزار و ۷۲۸ رقبه در شهرستان کاشان خبر داد و افزود: از این تعداد رقبه ۵ هزار و ۸۱۲ رقبه متصرفی، ۲ هزار ۶۱۰ رقبه غیر متصرفی، ۵ هزار و ۴۲۸ رقبه درآمدزا، ۳ هزار و ۳۰۰ رقبه غیردرآمدزا و ۳۰۶ رقبه اشتراک التولیه است.

 حجت الاسلام توسلی یادآور شد: ۲۶ درصد از رقبات مسکونی، ۳۲ درصد مزروعی، ۱۲ درصد مذهبی، ۹ درصد تجاری، ۹ درصد اداری، ۸ درصد زیر بنایی، ۸ درصد آموزشی و ۳۰ درصد مابقی با کاربریهای مختلف است همچنین بیش از ۱۷۰ موقوفه در شهرستان کاشان از سوی بانوان کاشانی وقف شده است.

بنا به گفته رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشان این شهرستان دارای ۱۲۰ بقعه می باشد که از این تعداد بقعه متبرکه یکصد امامزاده، ۱۴ آرامگاه، ۳ حسینیه زیارتی، ۲ مسجد زیارتی و یک قدمگاه است.

 وی از وقف بهره‌وری موقوفات؛ تولید، وقف ترویج فرهنگ قرآن و عترت، وقف بهداشت و سلامت، محیط زیست، وقف و تحکیم بنیان خانواده، وقف و مهدویت و تمدن نوین اسلامی، وقف و توسعه فناوری‌های دانش‌بنیان، وقف و توسعه مشارکت‌های مردمی و همچنین وقف و رسانه و تکریم واقفین به عنوان روز شمار دهه وقت در سال ۹۸ نام برد.

 حجت الاسلام توسلی غبارروبی امامزاده ولی بن موسی راوند، رونمایی از کلیپ دو دقیقه ای وقف ، دیدار با خانواده مربی قرآن و یاور وقف، مراسم لبیک یا رسول الله، غبارروبی امامزاده هادی فین، اجرای نیات دست های مهربان در مراکز افق و برگزاری مراسم شهادت امام رضا علیه السلام را از برنامه هفته وقف در کاشان نام برد.

 وی همچنین نشست با مربیان دوره های سبک زندگی اسلامی، همایش تکریم از مربیان قرآنی طرح حفظ، رونمایی از ضریح امامزاده ضیاءالدین قدمگاه علی، کلنگ‌زنی سه پروژه، افتتاح و کلنگ زنی پروژه سرمایه گذاری وقف، نشست تخصصی وقف قرآن و همایش یاوران وقف و رونمایی از کتاب امامزاده شاهسواران را از دیگر برنامه‌های هفته وقف در کاشان اعلام کرد