اصفهان » تولیدی » زهرا نصیری
کد خبر : 1031182
یکشنبه - 12 شهریور 1402 - 10:54
دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه ثبت احوال در گفتگو با ربیع تشریح شد:

گواهی ولادت و فوت در ثبت احوال الکترونیکی دریافت میشود/استفاده حداکثری از توان شرکت‌های دانش بنیان در سازمان ثبت احوال

سازمان ثبت احوال متولی مدیریت نشانی اشخاص حقیقی و ارائه آمار و گزارش‌های جابجایی و مهاجرت مبتنی بر اطلاعات پایگاه نشانی ایرانیان شد.

گواهی ولادت و فوت در ثبت احوال الکترونیکی دریافت میشود/استفاده حداکثری از توان شرکت‌های دانش بنیان در سازمان ثبت احوال

زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، سازمان ثبت احوال متولی مدیریت نشانی اشخاص حقیقی و ارائه آمار و گزارش‌های جابجایی و مهاجرت مبتنی بر اطلاعات پایگاه نشانی ایرانیان شد.

در سال های گذشته، نیازی به اعلام تغییر نشانی در سازمان ثبت احوال نبود؛ اما در حال حاضر، با توجه به قانون الزام تخصیص شماره ملی و کد پستی و آیین نامه آن، مصوبه پنجم جلسه یازدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات و نیز ماده ۶۳ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، کلیه افرادی که آدرس محل سکونتشان تغییر می کند، می بایست که به سایت اعلام اینترنتی تغییر نشانی در سازمان ثبت احوال وارد شوند و مراحل مربوط به تغییر نشانی خود را در این سایت، انجام دهند.

در همین پیوند سرپرست اداره کل ثبت احوال استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ربیع با گرامیداشت هفته دولت ،به تشریح فعالیت های انجام شده دولت سیزدهم در بخش سامانه های ثبتی و دسترسی راحت شهروندان به اطلاعات پرداخت.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون افراد موظفند ظرف ۲۰ روز از جابجایی، آخرین نشانی خود را به ثبت احوال اعلام نمایند افزود: افراد می توانند از طریق سامانه و ورود به بخش درخواست تغییر نشانی نسبت به اصلاح آن اقدام نمایند.

مجتبی یکتا منش با اشاره به استفاده حداکثری از توان شرکت‌های دانش بنیان در سازمان ثبت احوال ، گفت: سازمان ثبت احوال برای ارتقای کیفیت و تنوع خدمات به شهروندان در خصوص استفاده از روش‌ها و ابزارهای نوین احراز هویت، تولید بدنه و تراشه کارت هوشمند ملی، ارتقا و هوشمندسازی تجهیزات صدور شناسنامه، تولید اسکنرهای اثرانگشت و عنبیه، ابزارهای تصویربرداری و پردازش تصویر برای شناسایی و کشف جعل، تجهیزات امنیتی و ذخیره‌ساز و تولید کلید و گواهی الکترونیک از ظرفیت و توان شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده نماید.

وی ادامه داد: انجام مطالعه در این خصوص به منظور افزایش سطح اتقان اسناد و مدارک هویتی صورت پذیرفته است.

وی بیان کرد: در این رابطه تولید برخی نرم افزارهای مورد نیاز سازمان از طریق شرکت‌های دانش بنیان انجام و در تجهیز فناورانه مرکز داده و ادارات تابعه از توان تولیدی شرکت دانش بنیان استفاده میشود.

یکتل منش همچنین به دیگر خدمات سازمان ثبت احوال برای مردم اشاره کرد و گفت: مشاهده شجره نامه فرد تا دو نسل در سامانه سهیم ازدیگر خدمات این سازمان است.

****راه اندازی سامانه هویت ملی یکتای ایرانیان

سرپرست ثبت احوال استان اصفهان در خصوص راه اندازی سامانه هویت ملی یکتای ایرانیان( سهیم)، گفت: با توجه به رویکرد اصلی سازمان ثبت احوال برای تحول در ماموریت ها و تکالیف سازمانی، حرکت به سمت سازمانی هوشمند و ارائه خدمات به متقاضیان به صورت تمام الکترونیک، سامانه هویت ملی یکتای ایرانیان (سهیم) به عنوان درگاه خدمات یکپارچه الکترونیک سازمان ثبت احوال کشور در شهریورماه ۱۴۰۱ و همزمان با هفته دولت افتتاح شد.

وی ادامه داد: سامانه هویت یکپارچه ملی ایرانیان (سهیم) به منظور ارائه هرچه بهتر خدمات راه اندازی شده است و کاهش هزینه های پنهان، سرعت در ارائه خدمات، تسهیل و تسریع در امور متقاضیان، مشاهده شجره نامه فرد تا دو نسل از جمله مزایای این سامانه است.

یکتا منش بیان کرد: پایگاه اطلاعات خانواده، پایگاه اطلاعات خانوار، ثبت نام کارت هوشمند ملی، درخواست تغییر نشانی، انتخاب نام، درخواست صدور گواهی تجرد، اخبار واطلاعیه ها، ثبت شکایات، درخواست تغییر نام/ تغییر نام خانوادگی، رونوشت ازدواج و طلاق ایرانیان خارج از کشور، صدور پروانه ارائه خدمات ثبت احوال، صدور گواهی نامه مدیر فنی دفاتر پیشخوان، پیگیری درخواست ها، مدارک پیدا شده، رونوشت وفات، رونوشت وفات اتباع، هیئت حل اختلاف، قوانین و مقررات و پیگیری، از جمله خدمات قابل ارائه در این سامانه می باشند.

****الکترونیکی شدن گواهی های ولادت و وفات

وی با اشاره به الکترونیکی شدن گواهی های ولادت و وفات گفت: گسترش دولت الکترونیک و هویت دیجیتال مزایای متعددی در افزایش ضریب اطمینان از اطلاعات هویتی، ثبت بهنگام و پوشش کامل رویدادهای حیاتی را به دنبال داشته است. دراین راستا یکی از برنامه‌های سازمان ثبت احوال ایجاد بستر ثبت الکترونیک ولادت و فوت در سال ۱۴۰۲ بوده است.

وی ادامه داد: این مهم از طریق دریافت الکترونیکی گواهی ولادت و فوت به صورت مستقیم از بیمارستان و انتقال آن ۶به ادارات ثبت احوال در حال عملیاتی شدن است.

یکتا منش بیان کرد: با بهره بردای از دریافت الکترونیکی گواهی ولادت و فوت، فرایند اعلام و ثبت رویدادهای حیاتی درنظام ثبت احوال به صورت کاملا الکترونیکی خواهد بود. به عبارت دیگر می‌توان گفت سازمان ثبت احوال کشور گام نهایی در گذار از ثبت سنتی رویدادهای حیاتی به ثبت دیجیتال را برداشته است.

وی با اشاره به تولید نخستین نسخه سرویس روابط سببی و نسبی گفت:سازمان ثبت احوال باتوجه به برنامه و سیاست‌های تحول‌گرایانه دولت مردمی سیزدهم، خدمات و فعالیت‌های چشمگیری مانند راه‌اندازی مجدد تولید انبوه و صدور کارت هوشمندملی با بهره‌گیری از توان داخلی را مدنظر قرار داده است.
یکتا منش افزود: سازمان ثبت احوال به دلیل دراختیار داشتن اسناد هویت و تابعیت فردی و آمارهای حیاتی یکی از ارکان مهم حکومت تلقی می شود، ارائه خدمات عمومی به آحاد مردم و اطلاعات ویژه جمعیتی به ارکان حکومت از ویژگی‌های اختصاصی و انحصاری این سازمان است.

زهرا نصیری