گل کاغذی مغربی پیام آور صرفه جویی در آب

صف طولانی است و پدران و مادران دست کودکان خود را گرفتند تا بلیت تهیه کنند و عصر آدینه را در باغ گلها بگذرانند. صدای ترانه «آقای حکایتی» به گوش می رسد.

گل کاغذی مغربی پیام آور صرفه جویی در آب

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل ازسازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، نگهبان به خانواده ای که بر روی چمن ها نشسته است گوشزد می کند تا از روی چمن ها بلند شوند. صدای چیلیک چیلیک دوربین ها می آید و کودکان کنار گلها ژست می گیرند.

مجید سلیمانی با اشاره به روز ملی گل و گیاه گفت: انتخاب باغ گلها در آشنایی کودکان با گل و گیاه و : تماشای انواع گلها و آشنایی فرزندان با تنوع و گوناگونی گلها می تواند شناخت ملموس تری از اهمیت گل و گیاه را در دوره کودکی پدید آورد.
وی دستی بر سر طاها می کشد و ادامه می دهد: همین اقدام سنجیده شهرداری در دراز مدت نتایج مهمی را به همراه خواهد داشت. این گلدان برای نوه ام با ارزش است. او سعی می کند از گلش مراقب کند و هنگامی که کودکان از گیاهان خود مراقبت می کنند با رابطه علت و معلولی موجود در چرخه رشد گیاهان آشنا می شود و این باعث رشد قدرت و فهم کودکان ما در بزرگسالی خواهد شد.
فرناز کتیرایی که با صبرو حوصله گلدان های بچه ها را با بذر مریم گلی پر می کند و به آنها نشان می دهد که جریان الکتریسته از دل خاک می تواند ولتاژ لامپ های کوچک را تامین کند اظهار داشت: دو سالی می شود که در سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری در جهت آشنایی کودکان با باغبانی چنین اقدام هایی صورت می گیرد.
وی با اشاره به اینکه کودکان امروزه به علت زندگی شهری کمتر با بازی های کودکانه در دل طبیعت آشنا هستند ادامه داد: متاسفانه امروزه شاهد آن هستیم که کودکان با رشد شهرنشینی کمتر با طبیعت انس گرفتند و بیشتر وقت خود را با بازی های کامپیوتری طی می کنند.
کتیرایی با بیان اینکه باغبانی و پرورش گل و گیاه در آستانه روز جهانی گل می تواند یکی از لذت های زیبای زندگی و مانوس شدن کودکان با طبیعت باشد افزود: کودکانی که از نخستین سال های زندگی شان شاهد باغبانی پدر و مادرشان هستند و یا خود به کارهای باغبانی پرداخته اند از سلامت روانی بالاتری برخوردارند.
وی اظهار داشت: امسال بذر مریم گلی را انتخاب کردیم چون بعد از چند روز جوانه می زند. انتظار برای به شکوفه زدن گل می تواند علاوه بر تمرین صبر در دوران کودکی، ارتباط مثبت تری را در دوران بزرگسالی با محیط به ارمغان بیاورد. تمام تلاش ما این است که بتوانیم در محیط شاد و مکانی مفرح علاوه بر آموزش و آشنایی کودکان با گل و گیاه احساس مسئولیت پذیری را با نگهداری گل در کودکان تقویت کنیم.
مجری در کنار عروسک هایی بزرگ از بچه ها دعوت می کند که دورش جمع شوند و با آهنگ بالا و پایین بپرند. موسیقی شاد همه را به وجد آورده است. حالا وقت تهیه گل های کاغذی است. بچه ها دور تا دور میزها می روند و بر روی صندلی کودکانه می نشینند. بر روی میزها کاغذهای رنگی زرد و صورتی به چشم می آید. مربی های خانه کودک وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان خود را به کنار میزها می رسانند. خبری از قیچی و چسب ها که بر روی میزها کنار کاغذ رنگی ها بوده نیست! مادرها کنار کودکان خودشان ایستاده اند تا ساخت اوریگامی گل مغربی را توسط مربیان یاد بگیرند.
محبوبه رنجبر مربی مرکز خلاقیت و خانه کودک که با آرامش و مهربانی گل مغربی را به کودکان آموزش می دهد گفت: متاسفانه اصفهان از خشکسالی و کم آبی رنج می برد. هدف ما این است که با آموزش گل مغربی که از گیاهان مقاوم به کم آبی است به کودکان علاوه بر ساخت اریگامی اهمیت موضوع صرفه جویی در آب و آشنا شدن با گیاهان کم آب را آموزش دهیم.
وی با تاکید بر اهمیت ساخت اریگامی با تمایلات احساسات و افکار کودکان اضافه کرد: در آستانه روز جهانی گل هستیم و یکی از اهداف توسعه کودکی اهمیت به طبیعت و محیط زیست است. جشن امروز می تواند یادآور این نکته باشد که گلهای کاغذی که با دستان کودکان ساخته می شود می تواند اهمیت طبیعت و گل و گیاه را در کودکان نهادینه کند.
رنجبر تصریح کرد: کودکان با ساخت اریگامی می توانند به خلاقیت دست زنند و با کنجکاوی از پدر و مادران اهمیت گل و گیاه و صرفه جویی در آب را در محیط خانواده یادآور شوند.
گلهای کاغذی مغربی ساخته شده است و کودکان یکی پس از دیگری در سبد گلی می اندازند که توسط عروسک گوژپشت حمل می شود و جوان توانخواهی او را بدرقه می کند. هنوز صف باغ گلها طولانی است و صدای آهنگ های شاد کودکانه در فضای باغ گلها می پیچد.