تولیدی » سرمقاله » سینما، تئاتر و تلویزیون » هنر
کد خبر : 532581
دوشنبه - 28 آبان 1397 - 12:27
نگاهی به انیمیشن زوتوپیا

گرگ‌ها همیشه بد بوده‌اند

زوتوپیا یکی از انیمیشن‌های مشهور کمپانی بزرگ دیزنی است که موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم پویانمایی در هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار شد.

گرگ‌ها همیشه بد بوده‌اند

به گزارش پایگاه خبری ربیع، زوتوپیا یکی از انیمیشن‌های مشهور کمپانی بزرگ دیزنی است که موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم پویانمایی در هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار شد.
زوتوپیا، شهری است که در آن حیوانات مختلف در کنار هم به خوبی و خوشی زندگی می‌کنند و حیوانات در آن به موجودات تکامل‌یافته و متمدنی تبدیل شده‌اند. پستانداران و درندگان سال‌های بسیاری است که با هم صلح کرده‌اند. در این سرزمین یک خرگوش (جودی) که از کودکی آرزو داشته تا به عنوان اولین خرگوش در اداره پلیس مشغول به کار شود به خواسته خود می‌رسد. رئیس پلیس به او وظیفه‌ای خسته‌کننده می‌دهد تا او را از خطر دور نگه دارد. جودی باید به دنبال فردی گمشده در زوتوپیا بگردد و از سوی دیگر با یک روباه مکار به نام نیک ملاقات می‌کند و…
سازندگان تفاوت‌های نژادی در جامعه را به عنوان تم اصلی در نظر گرفته‌اند. در این اثر این مفهوم به خوبی پرورش می‌یابد که افراد می‌توانند در یک جامعه زندگی خوشحال و آرامی با احترام متقابل در کنار هم داشته باشند.
موقعیت‌های کمیک این انیمیشن نیز بسیار درخشان است و تا انتهای داستان می‌توان لبخند را بر لبان تماشاگران دید. شوخی‌های کلامی میان جودی و نیک به سبک کمدی‌های دونفره کلاسیک سینما، با بده بستان‌های کلامی با سرعت بالا همراه است که البته قدرت دیالوگ‌نویسی نویسندگان، توانسته از یک ضعف بزرگ در این زمینه جلوگیری به عمل آورد.
دیزنی در این اثر به‌طرز فوق‌العاده‌ای توانسته فرمول انیمیشن‌های چندلایه را در روایت داستانی به کار بگیرد. از کاراکترهای بامزه و پرداخت‌شده گرفته تا خلق دنیایی پرجزئیات، کمدی روده‌برکننده، لحظات غمناک و صحبت درباره موضوعات مهم دنیای واقعی در یک انیمیشن کودکانه که هم برای بچه‌ها پیام‌آور است و هم بزرگ‌ترها را به فکر وا می‌دارد.
نقص جودی به عنوان قهرمان داستان در پایان کامل می‌شود. او چون همه قهرمانان کلاسیک تغییر می‌کند. جودی اگرچه با نیک رفیق می‌شود، اما کماکان از ته دل به او اعتماد ندارد. مثلا سکانس سخنرانی جودی را ببینید که او چگونه نیک را در گونه درنده‌ها دسته‌بندی می‌کند و نیک هم کاملا حق دارد که از این حرکت عصبانی و ناراحت شود.
پیش‌زمینه‌های فکری ما از روباه‌ها باعث می‌شود تا به محض دیدن ظاهر آن‌ها نتوانیم جلوی پیش‌داوری را بگیریم، البته نیک هم بدون مشکل نیست. او هم جثه و جنس جودی را به سخره می‌گیرد، این موضوع درباره تمام کاراکترهای فیلم ادامه دارد.

امیر مسعود علمداری