تولیدی » روزنامه سراسری کیمیای وطن » سرمقاله » مظفر حاجیان » یادداشت و سرمقاله
کد خبر : 1039408
شنبه - 15 اردیبهشت 1403 - 09:07

گرانی‌ها را متوقف کنید!

نزدیک دو ماه از سال می‌گذرد سالی که به جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است اما بر مهارتورم که بخشی از نامگذاری سال قبل بود همچنان تاکید گردیده است چرا که لازم است مسئولان فکری کنند و از کوچکتر شدن سفره مردم جلوگیری کنند؟!

گرانی‌ها را متوقف کنید!

مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، نزدیک دو ماه از سال می‌گذرد سالی که به جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است اما بر مهارتورم که بخشی از نامگذاری سال قبل بود همچنان تاکید گردیده است چرا که لازم است مسئولان فکری کنند و از کوچکتر شدن سفره مردم جلوگیری کنند؟! بلکه بیندیشند و راهی برای کنترل و نظارت درست بر بازار پیدا کنند و ترمز گرانی‌های بیمورد را بگیرند؟ خودمختاری‌های بازار را مهار کنند؟ اما افسوس و صد افسوس که در همین نزدیک به دو ماهی که از سال می‌گذرد شاهد گرانی‌های جدید و بیجا هستیم؟ از گرانی دلار و سکه گرفته تا قیمت کالاهای اساسی که گرفتار گرانی و تورم ناخواسته و بی حساب گردیده است؟ هر چند می گویند رشد اقتصادی سه و نیم است اما آیا تورم امروز از جیب چه گروهی از جامعه خواهد رفت؟ و آن رشد در جیب چه گروهی واریز می‌شود آیا جز اینست که آم سه و نیم به جیب پولداران و حداکثر ده در در صد پول و مال دار واریز می‌شود و آن حدود و بیش از پنجاه و دو درصد گرانی از جیب ضعفای جامعه و گروههای پایین جامعه خارج می‌گردد! گرانی‌های ۵ تا حدود پنجاه و چند در صدی که متاسفانه تأیید رسمی می‌شود و کمر شکن خواهد بود؟ اگر میانگین گرانی‌های امسال در این دوماهه حدود ۲۵ در صد باشد تا پایان سال که هنوز بیش از ده ماهش مانده به چه در صدی می‌رسد؟! حالا این گرانی‌ها هم از طرف دستگاههای خدماتی دولتی است و هم از بازار و تولیدیها و حتی توزیعی‌هایی که تحت نظارت اصناف هستند؟ و هم از بی تدبیری‌ها و عدم برنامه ریزی درست مدیران اقتصادی و…؟ چرا اینهمه برای درآمدزایی‌های غیر قابل قبول و بی منطبق سبقت گذاشته شده و می‌شود؟ چرا مردم دیده نمی‌شوند؟ این روزها وارد هر جمعی که می‌شوی نقد وضعیت اقتصادی، گرانی و تورم و گله مندی از این شرایط محور صحبت، بحث و روابط کلامی مردم شده است، اولین نفری که وارد تاکسی می‌شود بحث را شروع می‌کند و تا آخرین نفری که پایان روز مسافر می‌شود در تاکسی همین بحث را دارند، بعضی منصفانه حرف می‌زنند! بعضی به شدت بد زبانی می‌کنند هر چند حرفشان حق است اما نا صواب موضع می‌گیرند؟برخی دیگران را دعوت به صبر می‌کنند! بعضی هم می گویند خودمان مقصریم یا موثریم؟ و… این موضوع در اتوبوس و قطار و هواپیما و همکاران اداری در یک اتاق و در خانواده‌ها همچنان مطرح است؟ اما واقعیت این است که دیگر نمی‌توان از وضعیت اقتصادی گله کرد چرا که تورم نای و نفسی برای مردم نگذاشته که از اقتصاد و وضعیت بد آن گلایه کنند!

به این دلیل که امروز همهٔ ما در مساله فشارهای تورمی با هم همدرد هستیم. رسیدن خط فقر به حدود ۲۰ میلیون تومان و حقوق‌های ۸ یا ۹ و ۱۰ میلیون تومانی که بعضاً همین میزان حقوق را هم دریافت نمی‌کنند نشان می‌دهد وضعیت و بنیه اقتصادی مردم در چه حالی است و چرا نایی برای گله و شکایت باقی نمانده است. دیگر مردم قدرت خرید مایحتاج زندگی را ندارند و باید به حداقل بسنده کنند” با قیمت‌های فعلی هیچ قدرتی نمانده و توان اقتصادی مردم و سفره‌ها به شدت آسیب دیده است و کار به جایی رسیده که خطبای جمعه زیادی در این چند هفته وارد نقد و هشدار شده‌اند! فاصله زیاد بین خط فقر و در آمد اکثریت مردم، به ناامیدی بیشتر مردم از مسئولین و تأثیر گذاری آنها برای بهبود روند دامن زده است و متاسفانه مثل اینکه هنوز دستهایی در کار باشد کالاها و خدمات وابسته به دولت در گرانی مثل برق و مخابرات و…پیشقدم هستند؟! با آنکه دولت و دست اندرکاران مسئول گرانی‌ها هستند اما همهٔ مردم و بازنشستگان که پدران و مادران ایران زمین به شمار می‌روند از دولت و از مجموعه نظام انتظار ایجاد یک حرکت انقلابی و جهادی در رابطه با شکستن تمام قیمت‌ها را دارند، تثبیت قیمت‌ها و کاهش تورم اولین مطالبه مردم است. مساله تورم به قدری مهم است و تأثیر آن براقتصاد و معیشت مردم آنقدر خطرناک و تبعات منفی به دنبال دارد که مقام معظم رهبری چندین بار در گذشته بسیار برآن تاکید فرموده و دولتها را به این موضوع مهم گوشزد کرده و تذکر داده‌اند که باید با ابزارهای مناسب مانع افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی شود.

تورمی که این روزها بر زندگی همهٔ اقشار جامعه تأثیر گذاشته را نمی‌توان صد درصد به تحریم‌ها نسبت داد، تحریم‌ها سهم کوچکی در افزایش هزینه‌های اقتصادی به جا می‌گذارد اما مساله مهم این است که گرانی‌ها از درون ایجاد شده است، گرانی‌ها عامل داخلی و مدیریتی دارد، گرانی‌ها هدف دار دنبال می‌شود، بی شک یکی از اصلی‌ترین وظایف دولت صیانت از اقتصاد و معیشت و مسکن ونیازهای اساسی مردم چون ازدواج و خانه دار شدن و درمان است. اما متاسفانه در روزهای اخیر بر اثر کم توجهی فشار اقتصادی بر مردم دو چندان شده است که مسئولان باید با تمام توان وارد عمل شوند و از این حرکت مخرب و نگران کننده جلوگیری به عمل بیاورند؟ متاسفانه مشاهده شده است حتی بعد از تاکیدات و فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر مدیریت درونی اقتصاد و جلوگیری از افزایش تورم با سیاست‌های غلط اقتصادی به یک باره قیمت ارز و طلا در بازار صعودی می‌شود، افزایشی که قاتل نان مردم به شمار می‌رود. شکی دراین موضوع وجود ندارد که آنچه برخی از مدیران انجام می‌دهند مشکل آفرین است بجای گره گشایی؟ مردم و نظام باید جلوی کسانی که به اقتصاد و به سفره و معیشت مردم کم توجهی می‌کنند را بگیرند و با آنها با جدیت مقابله کنند.

متاسفانه وضعیت اقتصادی کشور در شرایط و دست اندازهای بدی قرار گرفته، ما در دوره‌ای به سر می‌بریم که وضعیت خطیری را تجربه می‌کنیم، وضعیتی که دشمنان داخلی و خارجی به فکر ضربه زدن به اقتصاد و عاصی کردن مردم هستند، مدیرانی که با سیاست‌های غلط اقتصادی خود مردم را نگران می‌کنند. کسانی که با سوء استفاده از جایگاه خود وضعیت امنیت اقتصادی و اجتماعی را به چالش می‌کشند و این دست و فرمان باید اصلاح شود.

دولت و مجلس باید برای حل این وضعیت چاره‌ای بیاندیشند، چرا که در هیچ کجای دنیا ارزش پول ملی ساعتی کاهش نمی‌یابد! باید ضعف مدیریت اقتصادی کشور برطرف شود. مردم به خوبی شاهد ضعف عملی برخی از مدیران اقتصادی هستند، اگر مدیران واقعاً به فکر مردم هستند، باید هر چه زودتر نسبت به اقدامات غلط اقتصادی که قبلاً پایه گذاری شده اصلاحات جدی را صورت دهند، در غیر این صورت کارنامه‌ای که از این مدیران به جا می‌ماند کارنامه خوبی نخواهد بود! تردیدی نیست که هیچ گاه از کسانی که دراین شرایط و در این سال‌ها اقتصاد را به چنین روزی نشاندند راضی نخواهند بود و انتظار دارند مدیران جبران ضعف‌های گذشته را داشته باشند. و حرف آخر اینکه، ترمز گرانی‌ها را بکشید! لطفاً

مظفر حاجیان