ابراهیم قربانی » تولیدی » شهرستان های اصفهان » کاشان » گزارش تصویری
کد خبر : 822785
یکشنبه - 17 شهریور 1398 - 13:29
روابط عمومی شورای اسلامی شهر کاشان

کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر کاشان — برگزاری پانزدهمین جشنواره تئاتر مهر 

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر کاشان دومین جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی سال سوم -دوره پنجم شورای شهر کاشان با محوریت برگزاری پانزدهمین جشنواره تئاتر مهر درتاریخ ۱۴/۶/۹۸ با حضور اعضای کمیسیون ،رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان،مدیر عامل و معاون هنری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و دبیر و اعضای ستاد جشنواره و دبیر سابق جشنواره برگزار شد.

کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر کاشان — برگزاری پانزدهمین جشنواره تئاتر مهر 

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر کاشان دومین جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی سال سوم -دوره پنجم شورای شهر کاشان با محوریت برگزاری پانزدهمین جشنواره تئاتر مهر درتاریخ ۱۴/۶/۹۸ با حضور اعضای کمیسیون ،رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان،مدیر عامل و معاون هنری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و دبیر و اعضای ستاد جشنواره و دبیر سابق جشنواره برگزار شد.

عفت پدرام فر،رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر، در این نشست گفت:تمامی نهاد های مرتبط باید یاری دهند تا جشنواره تئاتر مهر آنگونه که لایق مردم بافرهنگ کاشان است برگزار شود و این رخداد پانزده ساله،سال آینده نیز با محبوبیت و مرغوبیت بیشتری برگزار شود.

وی تصریح کرد:باید باتوجه به فضای فرهنگی کاشان چهارچوب هایی برای برگزاری جشنواره تنظیم شود تا در قالب آن هیچ مشکل و خللی در برگزاری جشنواره پیش نیاید بلکه محبوبیت بیشتری نزد مردم پیدا کند. لذا لازم است تا پایان جشنواره جلسات همفکری دیگری نیز بین نهاد های مرتبط داشته باشیم.

علی هاشمی طاهری،نائب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز در این نشست بیان کرد: تمام هزینه های تئاتر مهر باید با تایید کمیسیون فرهنگی شورا باشد و کمیسیون در جریان چگونگی خرج کردن بودجه قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: لازم است مسائل و مشکلات مبتلا به شهر و امور ارزشی روی صحنه تئاتر بیاید و شاهد اثرگذاری آن در سطح جامعه باشیم و خروجی مفیدی داشته باشد.

وی افزود:زیرساخت های خوبی چون سالن فرهنگسرای علامه فیض را برای برگزاری جشنواره داریم که متاسفانه از آنها بهره برداری صحیحی نمیشود، همچنین وقتی لازم است مسائل زیر ساختی تقویت شود برآورد هزینه بکنید و با شورا درمیان بگذارید تا با همکاری هم بتوانیم به استاندارد مطلوبی در این خصوص برسیم.

علی رسول زاده،رئیس شورای شهر و منشی کمیسیون فرهنگی نیز با اشاره به راهکارهای گام دوم انقلاب بیان کرد:در کاشان جریان ها و نظرات مختلفی وجود دارد و انتقادات حاصله متوجه شورای شهر و کمیسیون فرهنگی آن خواهد بود لذا لازم است که کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا بر اجرای جشنواره و سیاست گذاری های آن نظارت کند.

وی تصریح کرد:موضوعات هنری میتواند تاثیر زیادی را در سطح جامعه داشته باشد که متاسفانه شهر ما نسبت به آن آگاهی کافی ندارد وجا انداختن این مسئله نیازمند همپایی موضوعات هنری و صفت دارالمومنینی شهر است. همچنین در جشنواره باید به مسائل شهروندی و مورد نیاز جامعه پرداخته شود.

رسول زاده خاطر نشان کرد: شناخت دانش آموزان مستعد امر بسیار مهم و تاثیرگذاریست که باید درجشنواره دنبال شود چراکه دانش آموران سرمایه های انسانی آینده هستند و حضورشان در کارهای ارزشی مانع از پرداختن آنها به مسائل واهی میشود.

میثم نمکی،رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان با اشاره به آنکه کاشان شهر رویداد های فرهنگی است گفت:باید به دنبال برنامه های سود ده بلند مدت بود که یکی از این برنامه ها تئاتر مهر است که به علت توانمندی اهالی تئاتر کاشان و همکاری شهرداری ازیک برنامه محدود شهری به یک رویداد ملی بدل شده است.

وی بیان کرد:جشنواره تئاتر مهر فراتر از آنچه انتظار میرفت خود را نشان داد چراکه برپایی منظم و بدون وقفه این جشنواره  به خودی خود گواه آن است که هدف گذاری ،سیاست گذاری و عوامل اجرایی جشنواره به درستی تنظیم و برنامه ریزی شده و با چشم انداز خوبی درحال حرکت به سمت جلو است با این حال باید بحث آسیب شناسی مورد توجه قرار گیرد تا اگر کاستی و ضعفی در اجرای این جشنواره وجود دارد مرتفع شود.

نمکی افزود:جشنواره طبق روال سال گذشته انجام میشود که باتوجه به موضوع رونق تولید بخشی به نام شعارسال به آن افزوده شده همچنین درحوزه دانش آموزی بخشی با هدف استعداد یابی واستعداد شناسی  در کنار آموزش تحت عنوان زنگ تئاتر مهرایجاد شده است.

وی  باتاکید به نگاه ویژه به زیر ساخت ها خاطر نشان کرد: فضاهای فرهنگی موجود در کاشان متناسب با سرانه استاندارد کشوری نیست،ضمن آنکه متناسب با رشد جشنواره سطح توقعات و مطالبات بالا تر میرود و هرسال باید خدمات بیشتری ارائه کرد ،کمبود سرانه موضوع مهمی است که شاید در آینده نشود کاری برای جبران آن کرد و قانونی ترین محمل انجام و رسیدگی به اینکار شورای شهر و شهرداری است و اداره ارشاد آمادگی هرگونه همکاری با این دونهاد را دارد .

مرتضی والی زاده،مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری،بیان کرد:در برگزاری جشنواره به مسائل مبتلابه و ارزشی جامعه توجه شده است و درفراخوان جشنواره ذکر شده است که نمایش ها با موضوعات فرهنگی،شهروندی،ایثار وشهادت در اولویت قرار دارند.

وی تصریح کرد:امسال ۲۶۰ میلیون تومان برای جشنواره هنرهای نمایشی وتئاتر مهر در نظر گرفته شده است که طی جلسه ای که با حضور شهردار و نماینده شورای شهر برگذار میشود یکبار دیگر برآورد هزینه بازنگری خواهد شد و مبلغ مصوب شده را گزارش خواهیم کرد.

والی زاده با اشاره به لزوم احداث فضاهای جدید در کاشان افزود: امسال پلاتویی با ظرفیت ۱۰۰نفر به فرهنگسرای مهر اضافه خواهد شد.

خیام وقار،دبیرپانزدهمین جشنواره تئاتر مهر نیز در این نشست بیان کرد:جشنواره تئاتر مهر امسال از  شش بخش صحنه ای،نمایشنامه خوانی، بین المللی،خیابانی و تئاتر محیطی تشکیل که دو بخش بین الملل و محیطی به تازگی اضافه شده است.

وی تصریح کرد:دربخش بین الملل حدود سه اثر از سایر کشورها و چهار داور از فستیوال های بین الملل را دعوت کرده ایم و قرار بر آن است که چند اثر را برای شرکت در فستیوال های خود به اسم تئاتر مهر کاشان دعوت کنند. همچنین بخش بین الملل بهانه ایست برای ارتباط  و تعامل بینا فرهنگی که سبب میشود که توانایی های کشورمان  به عرصه  ظهور برسانیم  و بهرمند شویم  از اطلاعات بروز سایر هنرمندان دنیا و دربخش تئاتر محیطی.

وی در خصوص تئاتر محیطی افزود: این بخش فرصتی است برای شناساندن مکان های کمتر دیده شده کاشان و شناساندن کاشان و جذب گردشگر به بهانه تئاتر مهر.

خیام وقار در خصوص سایر برنامه های پانزدهمین جشنواره تئاتر مهر توضیحاتی را داد که برخی از آنها به شرح ذیل است:

_ورود دو اثر انتخابی در بخش تئاتر خیابانی به جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

_برگزاری کارگاه های آموزشی و تخصصی درده مدرسه داوطلب با حضور اساتید بین المللی

_چاپ و اجرای چند نمایشنامه از نویسندگان کاشان

_برگزاری تورهای داخلی برای افراد علاقه مند به تئاتر و با ظرفیت ۱۵۰نفر در طول هشت روز جشنواره

_ برگزاری جلسات نقد و بررسی

بهنام اعتمادی،معاون سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری در این نشست گفت:تلاش بر آن است که از همه ظرفیت های موجود به خوبی استفاده شود تا اتفاقی خوب و پیشرفتی ملموس رخ دهد. همچنین امیدواریم با همکاری شورای شهر، اداره فرهنگ و ارشاد ،مجموعه شهرداری و سازمان فرهنگی ورزشی،امسال این جشنواره را در تقویم هنرهای نمایشی وزارت ارشاد به ثبت برسانیم.

محمد شفافی دبیر سابق جشنواره تئاتر مهر نیز گفت:با وجود پیشرفت های تئاتر مهر ستاد برگزار کننده  همواره با مشکلاتی چون،کمبود منابع،نبود امکانات زیر ساختی کافی و حاشیه سازی ها و پاسخگوی به مراجع وجود داشته که باید با همکاری بدنه سازمان ،شهرداری وشورای شهر به حداقل برسد.

  محسن خسروی ،عضو ستاد برگزاری پانزدهمین جشنواره تئاتر مهر، با تاکید برموفقیت چشمگیر جشنواره گفت: با افزایش سطح توقعات از جشنواره مشکلات پیش روهم بیشتر میشود به خصوص که از ابتدا جشنواره مدیریت ثابت و یکسانی  نداشته است و مدیران مختلف در سازمان و شهرداری هرکدام سلیقه خود را داشتند و انتخاب دبیر جوان و با دانش کافی توسط شهردار از اتفاقات خوبی بوده که برای این دوره از جشنواره رقم خورده است.

وی فزود:با رایزنی هایی که مقداری به تاخیر نیز افتاد قرار بر آن شد که جشنواره در ماه آذر برگزار شود و این بازه دوماهه فرصتی است برای برگزاری بهتر و کم نقص تر جشنواره تا بتوانیم به خوبی پاسخگوی توقعی که از هنر کاشان در سطح کشور و مایه افتخار همشهریان باشیم