تولیدی » روزنامه سراسری کیمیای وطن » سرمقاله » مظفر حاجیان » یادداشت و سرمقاله
کد خبر : 1039380
چهارشنبه - 12 اردیبهشت 1403 - 15:58

کم‌فروشی و گران‌فروشی در آخرالزمان

رسول خدا (ص) می‌فرمایند: هرکس یک شب در آرزوی گرانی برای امت من باشد خداوند اعمال چهل‌ساله او را تباه خواهد کرد.

کم‌فروشی و گران‌فروشی در آخرالزمان

مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، هرچند در روزهای اخیر ارز و طلا در مسیر کاهشی قرار گرفته اما مایحتاج روزانه و معیشت و قوت لایموت همچنان گران است و تأثیری از کاهش قیمت‌های یادشده دیده نمی‌شود!

این روزها حتی اگر سرپرست خانوار هم نباشید، کافی است تا سوار اتوبوس و متـرو و … شده و پای درد دل‌های مردم کوچه و بازار نشسته باشید و یا اگر برای اطلاع از وضع موجود در سایر نقاط جهان پیچ تلویزیون و رادیو را باز کنید و یا سری به روزنامه‌ها و مجلات داخلی و خارجی بزنید، احتمالاً در همه این فضاها واژه‌ای مشترک به گوشتان خورده است؛ آن واژه گرانی است؛ چیزی که این روزها اگر راهتان به بازار بیفتد، مصادیق علنی آن را زیاد می‌بینید.

گران‌فروشی و کم‌فروشی و غش در معامله از مسائلی است که در دین اسلام و سخن معصومین (ع) بسیار مورد مذمت بوده و یکی از گناهان کبیره است، مسئله‌ای که خداوند بزرگ آن را پیش‌بینی کرده تا جایی که سوره‌ای با این نام در قرآن نازل شده است: ویلٌ للمطففین.

با دیدن اوضاع این روزهای جهان به نظر می‌آید که حدیث امام صادق (ع) درست همین زمانه را نشانه گرفته است؛ ایشان می‌فرمایند: پیش از ظهور حضرت قائم (عج) از سوی خداوند برای مؤمنان نشانه‌هایی است.

آن‌ها همان گفته خداوند در سوره بقره، آیه ۱۵۵ است که فرمود: «و شما (مؤمنان) را(پیش از ظهور قائم (عج)) به چیزی از ترس و گرسنگی و کمی دارایی‌ها و جان‌ها و میوه‌ها می‌آزماییم؛ پس صابران را مژده ده؛ آنگاه فرمودند: … مراد از گرسنگی، گرانی قیمت‌هاست و منظور از کمی دارایی‌ها، کسادی تجارت و کمبود درآمد است و مقصود از نقصان جان‌ها، مرگ‌های فراوان و سریع و پی‌درپی است و مراد از کمبود میوه‌ها، کمبود عایدات و محصولات کشاورزی است. پس صابران را بشارت باد به تعجیل ظهور قائم (عج) در آن هنگام».

«… و می‌بینی بیشتر درآمد یک فرد برای مخارج زندگی از کاستی در وزن و کم کردن کیفیت مقدار اجناسی که به مردم می‌دهد، تأمین می‌شود. و آنکه حق یتیمان را می‌خورد حق صلاحیت این کار را به خود می‌دهد و دیگران نیز به او حق می‌دهند. و می‌بینی که مردم به یکدیگر نگاه می‌کنند… حاکمان مردم، قوت و جیره مردم را به دست می‌گیرند و بنا بر سیاستی که دارند آن را احتکار می‌کنند…»

گویی بسیاری از انسان‌های مسلمان توجهی به کلام خدا (ویل للمطففین) ندارند؟ چراکه کلام امام علی (ع) خطاب به تاجران در مهجوریت به سر می‌برد؟ که فرمودند: «ای گروه تجار! اول فقه بیاموزید، و سپس تجارت کنید…تاجر فاجر است و فاجر در دوزخ است مگر آنها که به مقدار حق خویش از مردم بگیرند و حق مردم را بپردازند.»

تردیدی نیست که این بی‌توجهی محصولش بسیار ناخوشایند است چنانچه از پیامبر گرامی اسلام (ص) دربارهٔ پیامدهای این گناه کبیره روایت شده است: «هنگامی‌که در میان گروهی کم‌فروشی رایج شود، خداوند، کشاورزی آنان را از میان می‌برد و آنان را گرفتار خشک‌سالی می‌سازد.»

در حدیث دیگری ایشان فرمودند: «هیچ فرقه‌ای نباشند که کم سنجیدن و کم پیمودن را پیشه کنند مگر از نباتات و قوت‌ها محروم گردند و به قحط و غلا مؤاخذه شوند و هیچ گروهی نباشند که زکات را به مستحقان نرسانند مگر باران از ایشان باز گرفته می‌شود.»

گروه مؤمنانی که در بازار تجارت می‌کنند و مشغول دادوستد با مردم هستند اگر مراقب شیطان نفس باشند و از منفعت‌طلبی پرهیز کنند و با اصول خرید و فروش در اسلام آشنا باشند می‌توانند از گران‌فروشی و کم‌فروشی جلوگیری کنند پس ای گروه مؤمنان بازار بایستید و بازار را در دست بگیرید و از گرانی‌های بی‌مورد و بی‌منطق جلوگیری کنید تا برکت به کسب‌وکارها برگردد.

مظفر حاجیان