استانها » تهمینه دباغ چی » تولیدی » مرکزی
کد خبر : 852353
چهارشنبه - 17 مهر 1398 - 16:01

کشف ۴۳ تن فرآورده غیربهداشتی دام در استان مرکزی

۴۳ تن فرآورده غیربهداشتی دام در استان مرکزی کشف شد. دکتر محسن شانقی مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی به مناسبت هفته دامپزشکی بیان کرد: این فرآورده‌های غیربهداشتی در جریان پنج هزار بازدید و مراقبت بهداشتی از واحدهای تولید، نگهداری و عرضه محصولات خام دامی در استان مرکزی شناسایی و از چرخه مصرف انسانی خارج شده است.

کشف ۴۳ تن فرآورده غیربهداشتی دام در استان مرکزی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، ۴۳ تن فرآورده غیربهداشتی دام در استان مرکزی کشف شد. دکتر محسن شانقی مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی به مناسبت هفته دامپزشکی بیان کرد: این فرآورده‌های غیربهداشتی در جریان پنج هزار بازدید و مراقبت بهداشتی از واحدهای تولید، نگهداری و عرضه محصولات خام دامی در استان مرکزی شناسایی و از چرخه مصرف انسانی خارج شده است.

وی ادامه داد: ۱۷ هزار و ۲۰۰ نمونه‌برداری و ۲۸ هزار آزمایش امسال از سوی بازرسان بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی از دامداری‌ها، مرغداری‌ها و زنبورستان‌های استان انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد؛ ۶۳ هزار و ۱۰۰ رأس دام سال جاری در این استان کشتار شده و ۲ هزار و ۷۰۰ تن گوشت از ان تولید شده است.

شانقی افزود: ۵۸۳ رأس دام امسال به‌دلیل بیماری و لاغری در کشتارگاه‌های استان مرکزی از چرخه مصرف انسانی خارج شده است.

وی ادامه داد: ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه طیور نیز امسال در استان کشتار شده و از آن‌ها ۲۹ هزار تن گوشت سفید تولید شده است که در جریان نظارت از کشتارگاه‌های طیور مقدار ۸۲ هزار قطعه طیور در این مدت به دلایل مختلف از چرخه مصرف انسانی خارج شده است.

شانقی گفت: ۷۳۰ هزار رأس دام در سال جاری علیه بیماری‌های مشترک انسان و دام ایمن سازی شده و تست شناسایی دام‌های آلوده بر روی ۱۰ هزار رأس دام سبک و سنگین انجام شده است.

وی ادامه داد؛ ۱۵ رأس دام سنگین و ۲۸ رأس دام سبک آلوده در انجام این تست‌ها شناسایی و از چرخه مصرف انسانی خارج شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۷۵۰ هزار مترمربع دامداری و جایگاه دام امسال در استان سم‌پاشی و ضدعفونی شده است.

شانقی افزود: سه میلیون دام در این مدت علیه بیماری‌های دامی ایمن سازی شده است.

وی گفت: ۳۷ هزار قطعه ماهیان زینتی و ۶۱۴ تن تخم‌مرغ در این مدت با نظارت دامپزشکی استان مرکزی به خارج از کشور صادر شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: ۴۵ تن مرغ منجمد و ۹۶ تن خوراک طیور نیز امسال با نظارت این اداره کل از استان به خارج از کشور صادر شده است.

شانقی یادآور شد: سازمان جهانی دام ایران را از تیر ماه امسال از نظر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پاک اعلام کرد و بر این اساس مراقبت و انجام پایش برای جلوگیری از شیوع مجدد این بیماری از برنامه‌های اولویت دار این سازمان در سال جاری است.

وی ادامه داد: آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان مرکزی امسال برای نخستین بار به آزمایش تشخیص نوع گوشت تجهیز شد و از این پس ظرفیت شناسایی نوع گوشت در این استان فراهم شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی کنترل و پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری‌ها را از برنامه‌های این اداره کل در سال جاری عنوان کرد و گفت: واکسیناسیون طیور بومی استان برای کنترل بیماری نیوکاسل آغاز شده است.

شانقی افزود: ۴۷۵ هزار دز واکسن نیوکاسل برای واکسیناسیون طیور بومی استان مرکزی علیه این بیماری تهیه شده و تا پایان مهرماه طیور استان علیه این بیماری واکسینه می‌شوند.