شرق اصفهان » شهرستان های اصفهان
کد خبر : 243621
دوشنبه - 14 اسفند 1396 - 08:17
امام جمعه شهر ورزنه :

کشاورزان با ۳ مطالبه در انتظار قول مسؤولان

امام جمعه شهر ورزنه گفت: کشاورزان ورزنه توقعشان از مسؤولان ۳ چیز بود و با این ۳ توقع اعتراضات و تجمعاتشان آغاز شد.

کشاورزان با ۳ مطالبه در انتظار قول مسؤولان
 به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، حجت‌الاسلام اسماعیل شامحمدی اظهار کرد: کشاورزان ورزنه توقعشان از مسؤولان سه چیز بود و با این سه توقع اعتراضات و تجمعاتشان آغاز شد.

وی افزود: یکی از توقعات توقعی کوتاه‌مدت و دیگری توقع میان‌مدت و سومی مطالبه بلندمدت است که توقع کوتاه‌مدت این است که با توجه به این‌که نزدیک به ایام عید نوروز می‌شویم و طبیعتاً در ایام نوروز هزینه‌های خانواده‌ها به علت مهمانی‌ها و خریدهای نوروزی بالا می‌رود پول فروش حق‌آبه به آن‌ها طبق قانون مصوب شورای عالی آب پرداخته شود.
امام جمعه شهر ورزنه تصریح کرد: این انتظار کاملاً به‌جا است و کسی هم مخالف آن نیست و اما مطالبه دوم کشاورزان که مطالبه میان‌مدت است تضمین آب کشت پائیزه برای سال آینده است که با ذخیره‌سازی حساب شده ازطریق جلوگیری از برداشت‌های غیر قانونی و صرفه‌جوئی در مصرف شرب و صنعت ممکن می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: درخواست سوم کشاورزان جریان دائمی زاینده‌رود است که با توجه به اینکه طبق اعتراف استاندار سابق در طولانی مدت حدود ۲۵ درصد کاهش بارندگی در سرشاخه‌های زاینده‌رود وجود داشته نمی‌توان پذیرفت که کاهش باران ۲۵ درصد باشد و سهم کشاورزان صفر باشد.
شامحمدی در ادامه گفت: حتی اگر این درصد را بیشتر هم بدانیم قابل قبول نیست چرا که وقتی دریافتی کشاورزان صفر است که بارش صفر باشد پس به ناچار این معضل ریشه در بی‌تدبیری و بی مدیریتی و بعضاً رانت و اختلاس آب دارد که در نوع خود اختلاسی کم‌نظیر است.
شامحمدی اذعان کرد: یکی از درمان دردهای کشاورزان پرداخت پول فروش آب حق‌آبه داران است که الحمدالله مسؤولان استانی قول مساعد داده‌اند که پولشان در اولین زمان به حسابشان واریز شود و ما هم از ایشان تشکر می‌کنیم.
شامحمدی افزود: درمان دیگر صرفه‌جویی در صنعت و شرب و کاهش سهم آب یزد که هم در صنعت و هم در شرب مصرف می‌کنند و همچنین کاهش سهم فولاد و ذوب آهن و جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز آب و در نهایت استفاده از پساب اصفهان است.
امام جمعه شهر ورزنه اظهار کرد: الحمدالله مسؤولان محترم قول قطعی داده‌اند که هم درصدی از آب شرب و صنایع یزد و درصدی از صنعت و شرب اصفهان را کم کرده ذخیره کنند تا در فصل پاییز برای کشاورزان رهاسازی کنند و همچنین در طول یک سال بستر رساندن پساب اصفهان به شرق اصفهان را فراهم کنند.
وی گفت: درمان دیگر که جریان دائمی زاینده‌رود است به جهت دشوارتر بودن کار نیاز به عزم جدی‌تر دارد و از راه‌های ایجاد یک جریان دائمی برای زاینده‌رود جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز از طریق پر کردن چاه‌های غیر مجاز و جلوگیری از رانت آبی که ظالمانه‌ترین نوع رانت در جمهوری اسلامی محسوب می‌شود چرا که رانت آب رابطه مستقیم با حیات انسان‌ها و موجودات دارد و می‌تواند آن‌ها را با خطر مواجه کند.
حجت‌الاسلام شامحمدی تصریح کرد: برای جریان دائمی زاینده‌رود نیاز است سامان‌دهی رودخانه زاینده‌رود انجام شود تا جلوی هدر رفت و پرت آب را بگیرد و همچنین دفاع مسؤولانه مسؤولان در برابر زیاده‌خواهی همسایگان استانی که متأسفانه اصفهان با این تمدن کهن را درگیر خود کرده است.
امام جمعه ورزنه با بیان تشکر از کشاورزان، تصریح کرد: الحمدالله مسؤولان با حضور در بخش بن رود قول مساعد داده‌اند که پیگیر این مشکلات باشند و کشاورزان نیز با این وعده‌ها فعلاً سکوت کرده‌اند که امیدوارم در حد وعده نماند و لباس عمل به خود بپوشد.
احمد صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از اصفهان با اشاره به مشکلات کشاورزان اظهار کرد: مطالبه حق‌آبه کشاورزان قانونی و شرعی است.
وی افزود: مشکلات کشاورزان پایین دست در بخش بن رود بیشتر از کشاورزان دیگر است و زمین‌های کشاورزی ‌آن‌ها به دلیل بی آبی تبدیل به کویر شده و هیچ ارزشی ندارد.
بخشدار بن‌رود تصریح کرد: در روز جمعه بیش از هزار کشاورز در شهر ورزنه راهپیمایی کردند و خواستار حق‌آبه خود شدند و نیمی از آن‌ها به سمت ایستگاه برق پمپاژ آب یزد رفتند که سرهنگ یار دوستی رئیس پلیس شهرستان اصفهانی در محل حضور یافت و با آن‌ها گفت‌وگو کرد.
وی خاطرنشان کرد: با دعوت رئیس پلیس شهرستان کشاورزان آرام شدند و یاردوستی در محل تراکتورها حضور یافت و با کشاورزان دیدار و صحبت کرد.
صادقی با اشاره به سابقه حضور در جبهه بسیاری از کشاورزان منطقه، بیان کرد: یکی از دلایلی که کشاورزان در روز جمعه آرام شدند هم‌رزمی و هم‌سنگری با سرهنگ یاردوستی بود که روزی در کنار یکدیگر در جبهه‌ها حضور داشتند.
احمد صادقی با اشاره به حضور استاندار در تهران، اذعان کرد:  استاندار اصفهان پیگیر مطالبه کشاورزان در تهران شده است و در چند روز آینده با ۱۵ نفر از کشاورزان ورزنه دیدار می‌کند.
بخشدار بن رود با تشکر از کشاورزان، اظهار کرد: با هوشیاری  کشاورزان مطالبه آن‌ها به دور از هر درگیری و یا خسارتی انجام شد و کشاورزان ورزنه نگذاشتند مسائل حاشیه‌ای وارد مطالبه آن‌ها شود.
صادقی با اشاره به آرامش شهر ورزنه، تصریح کرد: کشاورزان ورزنه به صورت جدی خواستار حق‌آبه خود و یا پول حق‌آبه آب خود که در جای دیگر مصرف می‌شود هستند
انتهای پیام/۲۰۷