سیاست خارجی » سیاسی
کد خبر : 824021
سه شنبه - 19 شهریور 1398 - 16:39

کرملین هویت «نفوذی سیا» در روسیه را فاش کرد

سخنگوی کرملین امروز سه شنبه در واکنش به خبر «سی‌ان‌ان» مبنی بر خروج نفوذی عالی‌‎رتبه سیا از روسیه، نام و هویت این فرد را افشا کرده است.

کرملین هویت «نفوذی سیا» در روسیه را فاش کرد

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین روسیه، به دنبال جنجال‌های رسانه‌ای درباره خروج یک نفوذی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اعلام کرد که این فرد «دیمیتری اسمولنکوف» بوده و چندین سال قبل از کار در دولت اخراج شده بود.

شبکه «سی‌ان‌ان» روز دوشنبه به نقل از منابع مطلع گزارش داد که سیا یکی از عوامل خود را که ادعا شده تا رده‌های بالای حکومت روسیه نفوذ کرده بوده، از بیم لو رفتن، از روسیه خارج کرده است.طبق این گزارش، فرد مذکور، «یکی از بلندپایه‌ترین منابع مخفی داخل دولت روسیه» بود و سیا در سال ۲۰۱۷ در عملیاتی سری او را از روسیه خارج کرده است.

بنا بر روایت سی‌ان‌ان، سیا پس از آن تصمیم به خروج این فرد گرفته که دریافته «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با وزیر خارجه و سفیر روسیه، اطلاعاتی طبقه‌بندی‌شده در مورد سوریه را افشا کرده است. همین مسئله این آژانس اطلاعاتی آمریکا را نگران کرده که مبادا ترامپ ناخواسته اطلاعات نفوذی آمریکا را لو داده و جان او را به خطر بیاندازد.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، دیمیتری پسکوف امروز در مسکو ضمن تایید برخی گزارش‌ها درباره هویت این «نفوذی سیا»، ارتبااطات او با مقام‌های ارشد دولت روسیه را تکذیب کرده است.

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت: «(اسمولنکوف) چندین سال قبل طبق فرمانی داخلی از کار اخراج شده بود. او هیچ منصب عالی‌رتبه‌ و یا مناصب منتسب به رئیس‌جمهوری نداشت. همه این گمانه‌زنی‌ها در رسانه‌های آمریکایی چیزی بیش از داستان‌های عامه‌پسند نیستند».

اظهارات سخنگوی کرملین درباره این موضوع در حالی مطرح شده که در سال ۲۰۱۷ برای اولین بار برخی رسانه‌های روس از «ناپدید شدن» اسمولنکوف خبر داده بودند.

انتهای پیام/