تولیدی » فرهنگ و هنر » نجمه کریمیان
کد خبر : 1020441
سه شنبه - 8 شهریور 1401 - 17:01

کتاب کاغذی یا الکترونیکی؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از حوزه‌ها دستخوش تغییر شده‌اند یکی از این تغییرات در مورد نحوه انتخاب کتاب و آن هم کتاب‌های الکترونیکی است. در سال‌های اخیراستقبال از کتاب‌های الکترونیکی از جانب مردم و قشر کتابخوان افزایش یافته است.

کتاب کاغذی یا الکترونیکی؟

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، امروزه با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از حوزه‌ها دستخوش تغییر شده‌اند یکی از این تغییرات در مورد نحوه انتخاب کتاب و آن هم کتاب‌های الکترونیکی است. در سال‌های اخیراستقبال از کتاب‌های الکترونیکی از جانب مردم و قشر کتابخوان افزایش یافته است.

به طور کلی مردم علاقه دارند از امکانات آسان و در دسترس استفاده کنند.

اکنون با تغییر در شرایط زندگی افراد جامعه، کتابخوان ها فرصت کمی برای مطالعه دارند و ترجیح می‌دهند از کتاب‌های الکترونیکی استفاده کنند.

مزایای استفاده از این کتاب‌ها در دسترس بودن، هزینه کم و.. است ولی با وجود این مزایا از معایب آن نمی‌شود صرفه نظر کرد.

یکی از معایب استفاده از کتاب‌های الکترونیکی این است که اگردر داخل گوشی موبایل افراد باشند ممکن است به هنگام استفاده از آن، افراد تمرکز خود را از دست دهند و به آرامش ذهنی نرسند و مطالعه این کتاب‌ها عمیق نیست.

همچنین خستگی چشم و به دنبال آن خسته شدن ذهن از معایب دیگر این کتاب‌ها است.

با وجود محاسن کتاب های الکترونیکی ،همچنان کتاب‌های کاغذی پرفروش‌ترین نوع کتاب به حساب می‌آیند و در بین مردم و کتابخوان ها محبوب هستند و بعید به نظر می آید کتاب‌های الکترونیکی این کتاب‌ها را از میدان خارج کنند زیرا همیشه مخاطبان خاص خود را دارد.

یار مهربان  با رنگ و بوی خاص خود همان تأثیر مطالعه بر مغز را دارند. لمس کردن کاغذهای کتاب چاپی  حس خوبی به انسان می‌دهد و با سرشت آدم خو گرفته است و جدا شدنی نیست.

تحقیقات علمی و آماری نیز نشان داده است که میزان یادگیری و درک محتوا از کتاب‌های چاپی بسیار بیشتر از استفاده از کتاب‌های الکترونیکی است.

از طرفی والدین بهتر می‌توانند فرزندان خود را به وسیله کتاب‌های چاپی به مطالعه علاقه مند کنند.

آنچه که اهمیت دارد این است که با انتخاب هر نوع از کتاب بایستی فرهنگ مطالعه و کتابخوانی روز به روز در کشورمان گسترش یابد تا جامعه‌ای آگاه و بدون جهل داشته باشیم.

نجمه کریمیان