سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان » ورزشی
کد خبر : 749728
سه شنبه - 4 تیر 1398 - 12:47

کاشفی: تعطیلی باشگاه‌ها برای کوهنوردی کشور خطرناک است/ چرا رای وزارت ورزش زودتر از دادگاه بود؟

رئیس سابق هیات کوهنوردی استان تهران می گوید: تعطیلی باشگاه‌های کوهنوردی برای این رشته در کشور خطرناک است.

کاشفی: تعطیلی باشگاه‌ها برای کوهنوردی کشور خطرناک است/ چرا رای وزارت ورزش زودتر از دادگاه بود؟

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، کاوه کاشفی رئیس سابق هیات کوهنوردی استان تهران در نشست بررسی حقوقی جان باختن ۹ کوهنورد در قله کُل جنو اظهار داشت: نمی خواهیم در این نشست تحلیل حادثه کنیم چون پرونده در مراجع قضایی در حال پیگیری است و هرکسی خطایی و قصوری داشته باشد دادگاه مشخص خواهد کرد، اما موضوع ما در مورد لغو مجوز دو باشگاه آزادگان و پلنگ برفی از سوی وزارت ورزش است که تاکنون متشابه آن را ندیده بودیم. حوادث بیشتری هم در گذشته اتفاق افتاده که منجر به لغو مجوز نشده  دفاع از ما به دنبال دفاع از دو باشگاه نیستیم بلکه کلی نگاه می‌کنیم و نمی‌خواهیم دیگر چنین مسئله ای بوجود بیاید.

وی ادامه داد: وقتی هنوز رایی از سوی دادگاه صادر نشده چرا باید وزارت ورزش چنین حکمی بدهد؟
اگر بار مسئولیت باشگاه‌ها را بیشتر کنیم، طبیعتا از ارائه برنامه ها کنار می‌روند و آن دسته از افرادی به میدان می آیند که مسئولیتی ندارند و این برای کوهنوردی کشور خطرناک است. پرونده های متعددی از این نوع برنامه ها هم در حال حاضر در دادگاه ها وجود دارد.

رئیس سابق هیات کوهنوردی تهران عنوان کرد: باشگاه کوهنوردی قطعا دارای تفاوت های اساسی با باشگاه‌های دیگر است. برخی باشگاه ها با سیاست گذاری هایی که دارند به دنبال منافع اقتصادی هستند، اما در کوهنوردی افرادی که خودشان هم ذی نفع نیستند باشگاهی را تشکیل می دهند و براساس اساس نامه سودی نمی‌برند و بلکه هر منفعتی باشد به سرمایه باشگاه اضافه می‌شود.

وی گفت: باشگاه آزادگان ۹۶۰۰ نفر عضو داشته که لغو پروانه منجر به پراکندگی افراد می‌شود. کسانی که در تشکیلات کوهنوردی فعالیت می‌کنند در مقاطع حساس کمک حال کشور بوده اند. به عنوان مثال در حادثه سقوط هواپیما در دنا کوهنوردان مسیرهای سخت را برای کمک رسانی طی کردند. در سیل و زلزله هم همین طور بود.الان با این شرایطی که رخ داده با این خطر مواجهیم که مدیران باشگاه‌ها تن به اجرای برنامه‌های جدی ندهند.

کاشفی با اشاره به اینکه باشگاه آزادگان مشهد برنامه‌های بزرگ بین المللی را برگزار کرده، اظهار داشت:‌ این باشگاه پیش از این از کوهنوردان و غارنوردان مطرح دنیا دعوت کرده بود که رویکرد اقتصادی برای خود باشگاه نداشت اما به موضوع توریسم کمک کرد

وی در مورد اینکه آیا انجمن کوهنوردان با وزارت ورزش در این زمینه صحبتی داشته است یا خیر، گفت:‌ خود باشگاه آزادگان با وزارت ورزش صحبت کرده و قرار شده یک بار دیگر در کمیسیون ماده ۵ بررسی کنند.

مربی کوهنوردی رئیس سابق هیات کوهنوردی استان عنوان کرد: بیمه مسئولیت مدنی برای برنامه های کوهنوردی اجباری است تا اگر حادثه ای رخ داد بیمه متقبل شود و برای اینکه خانواده‌ها بتوانند دیه خود را از بیمه ها دریافت کنند باشگاه آنها را به سمت شکایت سوق می‌دهند و براساس رای دادگاه دیه پرداخت خواهد شد. ۹ نفر در این برنامه فوت کردند که یک نفر که سرپرست برنامه بود، بیمه نداشت. طبق قانون اگر در یک برنامه هرچند نفر هم کشته شوند بیمه تنها دیه کامل ۵ نفر را کامل پرداخت می‌کند که این موضوع در حال حاضر محل اختلاف است و فقط باید دادگاه این موضوع را حل کند.

وی در مورد اینکه آیا در زمان صعود اخطاری داده شده بود یا خیر، گفت: در آن زمان فدراسیون کوهنوردی هیچ اطلاعیه ای روی سایت خود خبری مبنی بر عدم صعود به قله کل جنو نداده بود و صحبت‌هایی که می‌شود بر اساس حدس و گمان است.

کاشفی عنوان کرد: همانطور که گفتیم ما به دنبال تحلیل حادثه نیستیم و آنچه که به آن می پردازیم این است که باشگاه‌ها رگه های حیاتی کوهنوردی هستند و اگر تعطیل شوند کوهنوردی کشور آسیب می‌بیند.

امرایی: باشگاه کوهنوردی با سایر باشگاه‌ها تفاوت دارد

در ادامه این نشست پرویز امرایی رئیس سابق انجمن کوهنوردان ایران گفت:  در راستای دفاع از باشگاه‌ها و حقوقی که دارند این نشست برگزار شده است. وقتی نوع فعالیت باشگاه‌ها فرق دارد، پس مسئله حقوقی شان هم تفاوت دارد.

وی ادامه داد: دادگاه رسیدگی کننده در مشهد فعلا رسیدگی به پرونده را متوقف کرده اما وزارت ورزش زودتر حکم داده که این تعارض دارد.

* مدیر انجمن دیده بان کوهستان: مگر در تصادفات رانندگی، آموزشگاه‌ها تعطیل می‌کنند

عباس محمدی، مدیر انجمن دیده بان کوهستان دیگر کارشناس حاضر در این نشست بود که عنوان کرد: در طول سال تصادفات رانندگی زیادی می‌شود، اما آیا راهنمایی و رانندگی یا آموزشگاه‌های رانندگی را تعطیل می‌کنند؟ اگر هواپیمایی سقوط می‌کند و افراد زیادی کشته می‌شوند سازمان هواپیمایی یا شرکت‌های هواپیمایی را تعطیلمی‌کنند؟ امیدواریم در مورد لغو مجوز دو باشگاه کوهنوردی هم تصمیم بهتری گرفته شود.

انتهای پیام