استانها » خراسان شمالی
کد خبر : 564791
سه شنبه - 20 آذر 1397 - 01:45
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی مطرح کرد

کاشت درخت‌های ارس و زرشک کوهی راهی برای مقابله با خشک‌سالی در خراسان شمالی

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: کاشت درخت‌های ارس و زرشک کوهی یکی از راه‌های برای مقابله با خشک‌سالی در این استان است.

کاشت درخت‌های ارس و زرشک کوهی راهی برای مقابله با خشک‌سالی در خراسان شمالی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از بجنورد،  کامبیز انصاری با اشاره به اینکه این استان ذخیره‌گاه ژنتیک گونه درخت ارس در کشور محسوب می‌شود، افزود: جنگل ارس در این استان از نوع جنگل‌های تنک و سطح‌رویشی این‌گونه درختان در این استان از ۵ تا ۲۵ درصد است.

وی اظهار کرد: درخت ارس دارای عمری طولانی است که تکثیر آن نیز بسیار سخت است به‌طوری‌که به ازای هر ۱۰۰ بذر، تعداد پنج بذر سبز می‌شود و روش سبز شدن بذرها نیز این‌گونه است که در سال اول بذرها در فضای آزاد قرار داده می‌شوند، در سال دوم همان بذرها باید مابین ماسه‌ها قرار گیرند و در سال سوم این بذرها سبز می‌شوند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی بیان کرد: ارتفاع درخت‌های ارس در سال اول حدود پنج سانتی‌متر است اما ارتفاع ریشه‌های آن به ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد که در حفظ منابع آبی و خاکی بسیار مهم است.

انصاری در ادامه کاشت درختان زرشک کوهی را در عرصه‌های منابع طبیعی استان را از دیگرگونه‌های مقاوم به خشکی بیان کرد و گفت: در حال حاضر در حال گسترش درختان زرشک کوهی در عرصه‌های منابع طبیعی با مشارکت مردمی هستیم.

وی سنجد را یکی دیگر از گونه‌های مقاوم به خشکی بیان کرد و افزود: کاشت این درختان نیز با مشارکت مردم در حال انجام است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ادامه داد: گونه گیاه باریجه نیز از نوع گیاهان مرتعی هستند که در مقابل خشکی و کم‌آبی جواب داده است.

انصاری خاطرنشان کرد: باید مراکز پژوهشی و تحقیقاتی برای مقابله با خشک‌سالی به کمک ما بیایند و گونه‌های مقاوم به خشکی را معرفی کنند و این اداره کل نسبت به کاشت آن‌ها اقدام کند.

انتهای پیام/