کارگاه آموزشی بوم مدل کسب و کار به همت شورای بانوان اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد

به همت شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان و در هفته کارآفرینی کارگاه آموزشی بوم مدل کسب و کار در تالار هیات نمایندگان اتاق اصفهان برگزار شد.

کارگاه آموزشی بوم مدل کسب و کار به همت شورای بانوان اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری ربیع، محمد زاهدی مدرس کارافرینی و مدیر سایت ایونت سنتر در این کارگاه گفت: ذات هر کار و کسبی بر مبادله ارزش ها استوار است. در کسب و کارها بیش از ۱۰۰ مدل درآمدی مستقل و یا ترکیبی می توان ذکر کرد  که از راه آنها شرکت ها بابت ارزش خود که به مشتریان خود منتقل می کنند، پول و زمان مشتریان را دریافت می کنند.
وی  اصلی ترین مدل های درآمدی در اینترنت.مبتنی بر تبلیغاتAds base ، ارجاع فروش  Affiliate ، تراکنشیTransactional، کمیسیونCommission، اشتراکیSubscriptionو رایگانFreemium  برشمرد.
وی افزود: از مدل های فوق، مدل درآمدی کمسیون و مدل در آمدی تراکنشی در یک بستر به نام بازارگاه ( Market Place )  قابل انجام است. بازارگاه از جذابترین و قویترین مدل های تجارت الکترونیک است که از نمونه های معروف آن می توان به  Uber , Ebay,  Amazon , Alibaba اشاره کرد.
وی افزود: از نمونه های داخلی هم پونیشا، ایونت سنتر، تپ سی، کافه بازار، بیمه بازار و مامان پز را می توان نام برد.
زاهدی در بخش دیگری از سخنان خود به بخش های مختلف بوم کسب و کار اشاره کرد و گفت:بوم مدل کسب‌وکار، (Business Model Canvas)، الگویی برای تدوین یک مدل برای کسب‌وکاری جدید یا ثبت مدل فعلی مورد استفاده در کسب‌وکار است. بوم مدل کسب‌وکار در واقع یک نمودار تصویری است که بخش‌های مختلفی دارد. هر یک از این بخش‌ها به تشریح گزاره‌های ارزش، زیرساخت، مشتریان یا امور مالی مربوط به یک شرکت یا محصول اختصاص دارد. بوم مدل کسب‌وکار به شرکت‌ها کمک می‌کند تا بتوانند با ترسیم تعامل میان بخش‌های مختلف کسب‌وکار خود، فعالیت‌های خود را به شکلی هماهنگ به پیش ببرند.