استانها » خراسان شمالی
کد خبر : 811979
سه شنبه - 5 شهریور 1398 - 20:55

کاروانسرای سردار مجموعه تاریخی سبزه‌میدان بجنورد احیا می‌شود

معاون میراث فرهنگی خراسان شمالی گفت: کاروانسرای سردار در مجموعه تاریخی سبزه‌میدان به همراه برخی دیگر از آثار تاریخی این مجموعه احیا می‌شود.

کاروانسرای سردار مجموعه تاریخی سبزه‌میدان بجنورد احیا می‌شود

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، علی مستوفیان با اشاره به بازدید مشترک به همراه شهردار بجنورد و نمایندگان سازمان برنامه و به وجه استان از مجموعه فرهنگی تاریخی سبزه‌میدان اظهار کرد: این بازدید به‌منظور برنامه‌ریزی جهت احیاء کاروانسرای سردار صورت گرفت.

معاون میراث فرهنگی خراسان شمالی گفت: علاوه بر احیاء کاروانسرا، ساماندهی گرمابه عسکری و ایجاد بازارچه صنایع‌دستی و سوغات  از دیگر برنامه‌های پیش رو می‌باشد.

مجموعهٔ سبزه‌میدان متشکل از یک کاروانسرا، حمام، راسته‌بازار و چند قهوه‌خانه از آثار دورهٔ قاجار در شهر بجنورد است. شاخص‌ترین اثر این مجموعه کاروانسرا است که طرح کلی آن از یک میانسرا و ۳۴ حجره در اطراف آن تشکیل‌شده است. قسمت‌های مختلف کاروانسرا ازجمله لچکی قوس‌ها به شیوه آجرچینی خفته‌راسته و آجرهای قالبی برجسته تزئین شده است.  بنای حمام در شمال شرقی مجموعه قرار دارد و به شیوه حمام‌های سنتی طراحی‌شده است. در این طرح پس از ورودی، رختکن وجود دارد که از طریق یک راهروی باریک به سربینه و نهایتاً گرمخانه راه پیدا می‌کند.

انتهای پیام/