دامون رشیدزاده » فوتبال و فوتسال » ورزشی
کد خبر : 538653
پنجشنبه - 1 آذر 1397 - 10:36

کابوس تعلیق

تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان هر چند در بسیاری از بخش‌ها موجب برکناری مدیران ناکارآمد شد؛ اما چالشی بزرگ را برای فوتبال ایران به وجود آورده است.

کابوس تعلیق

به گزارش پایگاه خبری ربیع، تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان هر چند در بسیاری از بخش‌ها موجب برکناری مدیران ناکارآمد شد؛ اما چالشی بزرگ را برای فوتبال ایران به وجود آورده است. بر اساس قوانین فیفا فدراسیون‌های فوتبال در تمامی جهان نهادهایی مستقل و غیر دولتی هستند و از استقلال کامل برخوردارند و باید کاملا بر اساس قوانین فیفا اداره شوند. در واقع فدراسیون‌های فوتبالی که عوض فیفا هستند جزئی از زیر مجموعه این سازمان جهانی به شمار می‌آیند و فقط موقعی رسمیت دارند که کاملا تابع قوانین فوتبال باشند؛ اگر به هر دلیلی فدراسیون فوتبال در کشوری از قوانین فیفا پیروی نکند فوتبال آن کشور در تمامی بخش‌ها از مسابقات زیر نظر فیفا خارج می‌شود و تمامی حمایت‌های مادی و معنوی فیفا از فوتبال آن کشور قطع می‌شود.
در واقع فدراسیون‌های فوتبال نماینده تام‌الاختیار فیفا در جهان هستند و هرگونه دخالت دولتی در این فدراسیون‌ها ممنوع است.
فدراسیون فوتبال ایران در سال ۱۳۲۵ خورشیدی تأسیس شده و از سال ۱۹۴۸ عضو فیفا و از سال ۱۹۵۴ عضو کنفدراسیون فوتبال آسیاست.
فدراسیون فوتبال ایران سابقه یکبار تعلیق را در کارنامه خود دارد. در سال ۲۰۰۶ و درست پس از جام جهانی، علی‌آبادی رئیس وقت وزارت ورزش در اقدامی خودسرانه محمد دادکان رئیس وقت فدراسیون فوتبال ایران را به دلیل ناکامی در جام جهانی برکنار کرد. این اقدام علی‌آبادی با واکنش تند فیفا روبه‌رو شد و در تاریخ ۲ آذرماه ۱۳۸۵ فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا)، فدراسیون ایران را از حضور در میدان‌های بین‌المللی محروم کرد.
در آن زمان تیم، درست مانند امروز تیم ایران خود را برای حضور در جام ملت‌های آسیا آماده می‌کرد و محرومیت ایران بهترین خبر برای رقبا بود؛ اما فداکاری دادکان و اعلام اینکه او خودش استعفا داده در نهایت باعث شد تعلیق ایران در تاریخ ۲۴ آذر و پیش از مسابقات آسیایی برداشته شود؛ با این حال اتفاقات آن تعیلق و عدم آماده‌سازی تیم ملی باعث شد نسلی از بهترین فوتبالیست‌های ایران در آسیا ناکام بمانند. در آن زمان، سب بلاتر که روابط خوبی با دادکان داشت و همچنین عضویت چند ایرانی در فیفا و ای‌اف‌سی باعث شد ایران بتواند از تعلیق سنگین خود را برهاند؛ اما اوضاع از آن روز تا به حال تغییرات زیادی داشته است.
در سال ۱۳۹۴ (۲۰۱۵) فدراسیون فوتبال کویت به دلیل دخالت دولت کویت در اداره فدراسیون دچار تعلیق شده و از حضور در مسابقات جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ و انتخابی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ محروم شد. همچنین باشگاه‌های کویت هم به دنبال این تعلیق از حضور در لیگ قهرمانان آسیا محروم شدند. این بحران به دنبال دخالت دولت کویت در عزل و نصب افراد فدراسیون و عدم تطابق اساسنامه این فدراسیون با اساسنامه بین‌المللی مورد قبول فیفا و همچنین دخالت در امور کمیته المپیک کویت رخ داد. روند دخالت‌های دولت کویت منجر به این موضوع شد که ورزشکاران کویت حتی در مسابقات المپیک ریو نیز امکان شرکت پیدا نکردند.
فیفا از سال ۲۰۰۶ (زمان تعلیق فوتبال ایران) تغییرات ساختاری بسیاری داشته است. تیم بلاتر و یارانش که دهه‌ها بود در فوتبال حضور داشتند با رسوایی‌های مالی برای همیشه از کار برکنار شدند و فیفا در اجرای قوانینش سختگیرتر شد.
امروز فیفا برای آنکه نشان بدهد نهادی مستقل و عاری از فساد است، کوچک‌ترین تخلف‌ها را با مجازات‌های سنگین جبران می‌کند و به همین دلیل هم هست که وضعیت فعلی فوتبال ما بسیار بحرانی است.
عده‌ای از نمایندگان مجلس ایران بر اجرای قانون بازنشستگی بدون هیچ اغماضی اصرار دارند و معتقدند مهدی تاج و یارانش باید فوتبال را ترک کنند؛ اما در مقابل، فیفا بر اساس قوانین خودش تاج را رئیس فدراسیون فوتبال ایران می‌داند و هر گونه برکناری غیر فوتبالی او را تخلف محسوب می‌کند.
واقعیت این است که در این ماجرا، هم مجلس و هم فیفا حق دارند؛ اما قربانی شدن فوتبال ایران بیش از هر چیز به تقابل مردم و مجلس خواهد انجامید زیرا مردم هر چند از مدیریت تاج چندان راضی نیستند اما تعلیق فوتبال ایران را به هیچ عنوان قبول نمی‌کنند، زیرا تعلیق فوتبال یعنی برباد رفتن آروزهای فوتبالی میلیون‌ها ایرانی که رویای قهرمانی در جام ملت‌ها و همچنین جام باشگاه‌های آسیا را در سر دارند.
در این شرایط بهترین راهکاری که مجلسی‌ها و مسئولان می‌توانند ارائه کنند حذف مدیران غیر فوتبالی از فوتبال است.
در واقع مقصر اصلی حضور تاج و افرادی مانند او در فوتبال خود مجلس و مسئولان هستند. حتماً به خاطر دارید که دخالت‌های چند نماینده مجلس در فوتبال و جابجایی تیم‌ها باعث شد تیم پر افتخار پاس تهران به کل نابود شود این اتفاق نه تنها برای پاس بلکه برای تیم‌های بسیاری مانند راه آهن، نفت، و … هم تکرار شد.
اگر مجلسی‌ها امروز بر برکناری مدیران بازنشسته اصرار دارند باید قبل از آن قوانینی تصویب کنند که افراد غیر فوتبالی و دولتی نتوانند به هر طریقی در فوتبال ورود پیدا کنند. اگر این چنین قوانینی تصویب شود نه تنها فیفا از ایران حمایت می‌کند بلکه در آینده نیز اینگونه اتفاقات تکرار نخواهد شد و فدراسیون فوتبال می‌تواند به نهادی کاملا مستقل تبدیل شود.