ابراهیم قربانی » تولیدی » خبر تنظیمی » شهرستان های اصفهان » کاشان
کد خبر : 876374
پنجشنبه - 16 آبان 1398 - 12:23
مسعود مشعوفی مسئول نظارت بر اصناف شهرستان کاشان

چگونگی فرایند تغییرات قیمت نان

در پی افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان در شهرستان کاشان خبرنگار ما در این شهرستان گفتگویی با مسئول نظارت بر اصناف شهرستان کاشان در خصوص چگونگی افزایش نان انجام داده است که ذیلا از نظر خوانندگان عزیز میگذرد:

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در پی افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان در شهرستان کاشان خبرنگار ما در این شهرستان گفتگویی با مسئول نظارت بر اصناف شهرستان کاشان در خصوص چگونگی افزایش نان انجام داده است که ذیلا از نظر خوانندگان عزیز میگذرد:

مسعود مشعوفی مسئول نظارت بر اصناف شهرستان کاشان در این خصوص گفت: فرآیند تغییر قیمت آرد و نان از کارگر و تخصصی نان کشور به استان‌ها اعلام می‌شود و استانها به فراخور اقتصادی استان نرخ را به شهرستان ها اعلام می دارند در استان اصفهان در سال قبل ۱۰ درصد افزایش قیمت داشتیم در حالی که در سال جاری ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش نرخ اعلام گردیده است که در کاشان بین ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت در نظر گرفته شده است.

 وی در خصوص چگونگی تهیه آرد توسط نانوایان اذعان داشت که تهیه آرد در اختیار شهرستان نیست و نانوایان از هر کارخانه‌ای که مایل باشند می توانند آرد بخرند.

 آقای مشعوفی در خصوص آرد آزاد و دولتی به خبرنگار ما گفت: چیزی به نام آرد آزاد نداریم و به جای آن آرد نیمه یارانه‌ای داریم که این موضوع نیز از زمانی که خرید آرد سامانه ای شده رخ داده است.

  در حال حاضر در کاشان ایشان ماهانه حدود ۴۰ هزار کیسه ۵۰ کیلویی آرد در ۳۶۰ نانوایی دولتی و نیم یارانه ای پخت می‌شود که از این تعداد نانوایی ۱۷ بربری سنتی آرد دولتی، ۱۷ بربری ماشینی نیمه یارانه‌ای، ۲۷ تافتون نیمه یارانه‌ای، ۶۰ واحد خشک پزی، ۴۸ واحد سنگکی سنتی، ۶ واحد سنگکی ماشینی(دوار) نیمه یارانه‌ای، ۵ واحد سنگک سنتی نیمه یارانه‌ای، ۱۴ واحد لواش ماشینی و ۴ واحد تافتون نیمه یارانه‌ای

 و اما نکته مهم

مسعود مشعوفی توصیه ای به شهروندان داشت مبنی بر اینکه باید از طریق صدا و سیما و دیگر رسانه های موجود فرهنگ سازی در خصوص استفاده صحیح از نان و اینکه چه نوع نانی بهتر است داشت ایشان اذعان داشت که متأسفانه مصرف کنندگان نان در کاشان بیشتر دنبال تهیه نان های سفید هستند در حالیکه این نوع نان سبوس استاندارد نان را ندارد و در آینده ایجاد مشکلات گوارشی می‌کند در حالی که نان سنگک باید با ۷ درصد سبوس برنج پخته شود که این کار در شهرهای اطراف کاشان انجام می شود متاسفانه در کاشان به دلیل عدم استقبال مردم از آرد سبوس دار نانوایان هم از آرد سفید استفاده می کنند.

 در ادامه این گزارش خبرنگار ما با یکی از نانوایان شهر گفتگویی انجام داده است که ذیلا از نظرتان می گذرد:

 محمد مهدی محمدی هستم ۱۸ سال سابقه کار شاطری در پخت نان سنگک دارم که ۱۵ سال آن سابقه پرداخت بیمه نیز می باشد . از چه ساعتی کار خود را شروع می‌کنید؟

 از ساعت ۵ صبح شروع می‌کنم و تا ساعت ۳ بعد از ظهر کار می کنم که حدود ۱۰ ساعت می شود تعطیلی رسمی هم نداریم. در خصوص حقوق باید بگویم در پخت نان سنگک به شاطر برای هر کیسه پخت ۲۵۰۰۰تومان و نان در بیار ۱۲ هزار تومان پرداخت می شود در حالی که کار ما سخت است ولی سختی کار را شامل نمی شود و دلیل آن هم این است که باید ۲۰ سال در یک کارگاه کار کنیم در ضمن هیچ گونه مزایا مثل عیدی و سنوات و مرخصی سالیانه و حق مسکن و حق اولاد و مهمتر از آن این است که حق بیمه را خودمان پرداخت می‌کنیم.

 محمدی در خصوص کیفیت آرد می گوید کیفیت آردها مناسب نیست در حال حاضر آردی که به نانوایی ها می دهند دارای سبوس نیست بلکه مواد دور ریز گندم را به عنوان سبوس با آرد تحویل نانوا می‌دهند و معمولاً هر کیسه آرد یک تا یک و نیم کیلو کمتر از مقدار اعلام شده کیسه آرد می باشد.

 این شاطر نانوا می‌گوید: آرد سفید گلستان از هر جهت مرغوب تر و با کیفیت تر می باشد که متاسفانه اجازه خرید آن را به ما نمی دهند و باید طبق بخشنامه زیر نظر استان آرد تهیه کنیم متاسفانه آرد اصفهان بسیار کم کیفیت و نان آن نامرغوب است با این شرایط برای تهیه خمیر مناسب مجبور هستیم از نمک اضافه و قرص استفاده کنیم.

 محمد مهدی محمدی در پایان اظهار داشت در سال جاری تاکنون حدود ۸۰۰ میلیون تومان نانوایان کاشانی جریمه پرداخت کردند که پیشنهاد می‌شود به جای جریمه نقدی که هیچ دردی از مردم را دوا نمی‌کند شاطر متخلف موظف شود به میزان مبلغ جریمه در یک روز نان رایگان به مردم بدهد زیرا هم نانوایی متخلف جریمه را پرداخت کرده و هم اینکه این جریمه به جیب ملت برگشته است.