چشم را فرو بستن

روز ۲۱ تیر به نام روز حجاب و عفاف نامگذاری شده است به همین مناسبت اشاره مختصری به موضوع خواهیم داشت حجاب یکی از احکام اسلامی است که برای پوشش مردان و زنان وضع شده‌است که درقرآن به آن پرداخته شده است. در طول همهٔ اعصار و در بسیاری از تمدن‌ها حجاب در شکل‌های گوناگون وجود داشته‌است.

چشم را فرو بستن

مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، روز ۲۱ تیر به نام روز حجاب و عفاف نامگذاری شده است به همین مناسبت اشاره مختصری به موضوع خواهیم داشت حجاب یکی از احکام اسلامی است که برای پوشش مردان و زنان وضع شده‌است که درقرآن به آن پرداخته شده است. در طول همهٔ اعصار و در بسیاری از تمدن‌ها حجاب در شکل‌های گوناگون وجود داشته‌است. اسلام  حدود حجاب زن و مرد را مشخص کرده‌است. بدین معنا که مردان  و زنان باید به قدر لازمی که در احکام اسلام معین نموده بدن خود را بپوشانند اولین آیات حجاب برای مردهاست. نخست دستوراتی راجع به رعایت حریم خانه ی دیگران می دهد به این که هر کسی می خواهد وارد خانه ی دیگری شود باید اجازه بگیرد و بر اهل خانه سلام کند و بعد وارد شود و نیز می فرماید اگر به خانه ای بدون اطلاع رفتید و صاحب خانه گفت بازگردید بدون ناراحتی باز گردید. سپس می فرماید: ای پیامبر گرامی به مردان مومن بگو دیدگان خود را فرو پوشند دامن های خود را حفظ کنند که برای آن ها موجب پاکی و طهارت بیشتر روح است.چنان که دیده می شود اولین آیه امر به مردان است. قسمت اول آیه ی شریفه حجاب باطنی یعنی  حیا قسمت دوم حجاب ظاهری را بیان فرموده است. یعنی نه خود به نامحرم نگاه کنند و نه خود را در معرض نگاه دیگران بگذارند. همچنین خدای متعال در مورد حجاب زنان در ایه ی ۳۱ سوره ی نور می فرماید: به زنان مومن بگو که دیدگان خود را فرو پوشند و دامن های خود را حفظ کنند وزینت ها آشکار نکنند مگر زینت های ظاهر را وسرو گریبان های خود مقعنه یا روسری بپوشانند و زینت های خود را اشکار نکنند مگر برای شوهران خود یا پدران خود پدران شوهرهای خود یا برادران خود یا پسران برادران خود یا از خود یا مملوکان خود یا مردان طفیلی که گرایش به زن ندارند یا کودکان غیر ممیز و نیز پاهای خود را طوری به زمین نزنند که زینت هایی که پنهان کرده اند آشکار شود و ای مومنان همگی به سوی خداوند توبه کنید که رستگار شوید. حجاب به معنای یک پوشش سراسری است؛ یعنی زن باید همه اندامش پوشیده باشد تا همچون گلی لطیف از دسترس هوسرانان مصون و محفوظ باشد. دیدگاه اسلام دربارۀ کیفیت حجاب از حیث رنگ ، نوع دوخت ، مدل و مانند آن  آنگونه که درخور یک زن مسلمان پیرو فاطمه و حافظ حریم عفاف وی باشد  بحث دیگری است که لازم است بدان اشاره کنیم . ابتدا باید توجه داشت که فلسفۀ تشریع حجاب برای زن ، حفظ عفت ، متانت و شخصیت و در یک کلمه « مصونیت » او است ، نه محدود ساختن و پرده نشین کردن وی. در میان دژ مستحکم حجاب ، عفت زن محفوظ و شخصیت وی از تیرهای هوس به دور می ماند ، ضمن آنکه پوشیدگی زن موجب می گردد وی محو جلوه گیری و زیبایی خویش نگردد ، بلکه به ژرفای ارزش های والای به ودیعت نهاده شده در وجود خود از سوی آفرینندۀ توانا بیندیشد و چون خدیجۀ کبری و فاطمۀ زهرا و مریم عذرا سر بر آسمان افتخاراتی برتر از چهره و زلف ظاهری خویش بنهد .پوشش برتر برای زن پوششی است که هم حیا و عفت او را در سطح جامعه حفظ کند و هم زمینه و وسیله ای برای تقرب وی به خدا و دوری از صفات رذیله عجیب و رؤیا و تزیین و تفاخر گردد . پوششی که در شرایط کنونی جامعۀ اسلامی از چنین ویژگی هایی برخوردار است و کمترین خودنمایی و تحریک را دارد ، چادر است . چادر نشانۀ ملی و در میان انواع پوشش ها ، حجاب برتر به شمار می رود ؛ چنانکه در کلمات بزرگان دین نیز از آن با همین ویژگی یاد شده است . گرچه پوشیدن لباس بلند و گشاد با طرح و رنگ ساده  که امروزه به مانتو معروف است  در صورتیکه دستها را تا مچ و پاها را تا ساق بپوشاند برای حجاب زن کفایت می کند ، اما حجاب برتر پوشانندۀ حجم اعضای بدن نیز خواهد بود و پوشیدن شلوار و نیز کفش بی صدا همراه با چادر ، حجاب زن را تکمیل و به از بین بردن زمینۀ هر نوع طمع ورزی نامحرمان و آلودگی به گناه کمک می کند . برای ایجادفرهنگ حجاب و پوشش مناسب در جامعه، باید ابتدا پایه های اعتقادی و بینش افراد رانسبت به این موضوع، محکم کنیم و این، یعنی نهادینه سازی باورهای درست و فرهنگ سازی دقیق. بنابراین، تهدید و اجبار، هیچ گاه به عنوان اولین راهکار، اثر بخش نخواهدبود هر چند اجرای قانون و مقابله با قانون شکنان تکلیف دستگههایی است که قانون معین نموده است و در هیچ شرایطی نباید شانه خالی کنند؟ امروز نیز که قرار است قانون جدیدی در این رابطه تدوین و مصوب شود تا زمان تصویب قانون جدید و ابلاغ اجرای آن قاتنون قبلی به قوت خود باقی است و مجریان باید آنرا عملیاتی کنند. در عین حال،  امروز آنچه نیاز است کار فرهنگی است که بتواند تهاجم گسترده دشمن به اعتقادات را نقش بر آب کند زیرا ملتی که از اعتقادات فاصله بگیرد و به گناه و سستی ایمان گرایش پیدا کند پا به سوی سقوط نهاده است پس باید با قوت به تبیین فرهنگ اسلام پرداخته شود و قصد و غرض دشمنان در دامن زدن به نشر بد حجابی و بی حجابی را افشا کرد و از آندلسی شدن شرایط جامعه پیشگیری نمود.

مظفر حاجیان