اجتماعی » بهداشت و سلامت » خانواده و جوانان » خواندنی
کد خبر : 208342
سه شنبه - 10 بهمن 1396 - 03:12

چرا هوس خوراکی‌های ترد و شور می‌کنیم؟

به گزارش پایگاه خبری ربیع، غذاهای چرب، یکی از انتخاب‌هایی هستند که آرامش ذهنی ایجاد می‌کنند. جالب است بدانید که ما انسان‌ها روزانه بیش از ۲۰۰ تصمیم غذایی می‌گیریم و اگر در این میان با غذاهای چرب مواجه شویم، بعید است که بی‌تفاوت از کنارشان بگذریم. با این ‌حال، این‌طور نیست که ما نتوانیم از […]

چرا هوس خوراکی‌های ترد و شور می‌کنیم؟

به گزارش پایگاه خبری ربیع، غذاهای چرب، یکی از انتخاب‌هایی هستند که آرامش ذهنی ایجاد می‌کنند. جالب است بدانید که ما انسان‌ها روزانه بیش از ۲۰۰ تصمیم غذایی می‌گیریم و اگر در این میان با غذاهای چرب مواجه شویم، بعید است که بی‌تفاوت از کنارشان بگذریم. با این ‌حال، این‌طور نیست که ما نتوانیم از غذاهای سالم به ‌جای غذاهای چرب برای کسب آرامش استفاده کنیم. یکی از مطالعات Health Psychology نشان می‌دهد که خوراکی‌ها و غذاهای سالم‌تری مانند ذرت بوداده که احساس آرامش ایجاد می‌کنند، به ‌اندازه غذاهای چرب و پُرکالری می‌توانند خلق‌وخوی ضعیف را تقویت کنند.

نحوه مقابله با این هوس غذایی: برای لذت بردن از بافت خامه‌ای و کرم‌مانند از آووکادو به‌جای خوراکی‌ها و غذاهای چرب استفاده کنید که انرژی و خلق‌وخو را هم تقویت می‌کند. آووکادو همچنین منبع خوبی برای دریافت چربی‌های سالم است.

تغییر اساسی این هوس غذایی: راه‌های مختلف را امتحان کنید تا احساس آرامش لازم را به‌ دست بیاورید. برنامه‌ریزی زمانی برای مدیتیشن یا قرار گرفتن موقت در فضای کاملا ساکت، دو شیوه مناسب برای کسب آرامش هستند. کتاب‌خوانی یا باغبانی هم می‌توانند گزینه‌های مناسبی هستند. درواقع، ‌شما باید استفاده از مواد غذایی برای کسب آرامش را به‌طور کلی از ساختار زندگی‌تان کنار بگذارید.

هوس استفاده از خوراکی‌های تُرد و شور

اگر یک بسته چیپس شور و تُرد جلوی هر کدام از ما بگذارند، بعید است که تمام تکه‌های چیپس را سریعا نخوریم. محققان می‌گویند که هوس استفاده از خوراکی‌ها تُرد و شور می‌تواند نمایان‌گر حالت‌هایی مانند ناامیدی، خشم، استرس یا تمایل به انتقام‌گیری باشد. جالب است بدانید که فشار دادن خوراکی‌های تُرد با فک و دندان‌ها، مانند مشت زدن به دیوار برای تسکین خشم موثر است.

نحوه مقابله با این هوس غذایی: شما باید خوراکی‌هایی مانند پسته خام را جایگزین چیپس‌های شور کنید. پسته هم سدیم کمی دارد و هم منبع خوبی برای دریافت پروتئین، فیبر و چربی‌های سالم محسوب می‌شود. میوه‌هایی مانند سیب و هویج نیز می‌توانند جایگزین‌های مناسبی از این نظر باشند.

تغییر اساسی این هوس غذایی: ورزش کردن برای مقابله با فشارها و تنش‌ها، بهترین راه برای مقابله با این هوس غذایی است. همچنین، شناسایی عوامل استرس‌زا در زندگی و مقابله ریشه‌ای با آن‌ها نیز می‌تواند خود استرس‌ها و تنش‌ها را به حداقل برساند. در بعضی از مواقع حتی برقراری تماس تلفنی با یکی از دوستان صمیمی می‌تواند ما را از استرس رها کند و مانع از زیاده‌روی در خوراکی‌های ناسالم شود.

هوس استفاده از کربوهیدرات‌ها

تمایل به مصرف پاستا، ماکارونی، نان و انواع کیک‌ها،‌ زمانی به ‌وجود می‌آید که ما با استرس یا ناراحتی مواجه می‌شویم. این مواد غذایی نه‌تنها خصلت تقویت‌کننده برای خلق‌وخو دارند و انرژی را موقتا بالا می‌برند، بلکه بسیاری از ما از همان دوران کودکی آن‌ها را به‌عنوان مواد غذایی آرامش‌بخش می‌شناسیم. فقط کافی است به دوران کودکی فکر کنید و بوی کیک خانگی پخش‌شده در خانه را به یاد آورید.

نحوه مقابله با این هوس غذایی: برای این‌که بافت این مواد غذایی را شبیه‌سازی کنید، باید سراغ سبزیجات بروید و البته خلاقیت خودتان را به ‌کار بگیرید. همچنین باید استفاده از کربوهیدرات‌های کامل و تصفیه‌نشده مانند سیب‌زمینی شیرین و کدو را به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید.

تغییر اساسی این هوس غذایی: وقتی که در موقعیت‌های استرس‌زا قرار می‌گیرید، سعی کنید از تکنیک‌هایی مانند تنفس عمیق برای کسب آرامش استفاده کنید. به حداقل رساندن استرس در زندگی روزمره نیز اهمیت ویژه‌ای از این منظر دارد. جدی گرفتن فعالیت‌های ورزشی نیز می‌تواند استرس شما را کمتر کند.

منبع: سلامتیسم