استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا(س) تصریح کرد:

چرا ارز به ۴۰هزارتومان نرسید؟!

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) با امروزه در دنیا در مفاهیم اصلی علم اقتصاد بازنگری می‎شود، تصریح کرد: دولت باید در خدمت منافع مردم باشد و نه در خدمت منافع صاحبان سرمایه چگونه می‌شود از کسانی که منتفع می‌شوند بخواهیم که علیه منافع خودشان تصمیم بگیرند؟

چرا ارز به ۴۰هزارتومان نرسید؟!

به گزارش پایگاه خبری ربیع، حسین راغفر، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س)، بعدازظهر پنجشنبه ۱۵آذرماه در موسسه مطالعات دین و اقتصاد، با بیان اینکه دولت‌ها برای جبران کسری بودجه شوک ارزی را وارد می‌کنند، اظهار داشت: اولین شوک ارزی در سال ۷۲-۷۳ اتفاق افتاد. شوک دوم در سال ۷۶-۷۷ حاصل می‌شود؛ شوک سوم در سال ۹۰-۹۱ است و شوک چهارم همین شوکی است که هم‌اکنون در آن حضور داریم. ریشه اصلی این شوک‌ها، کسری بودجه دولت یعنی بی‌انضباطی خود دولت‌هاست. ما این‌ها را که گفتیم، گفتند: آقایان سیاه‌نمایی می‌کنند. وقتی که بنده گفتم که این افزایش قیمت اخیر ارز که توسط دولت و مجلس با هماهنگی هم انجام گرفته است؛ رئیس جمهور گفت این بی‌انصافی است که دولت را متهم می‌کنید. او دو روز پیش در سمنان رسما اعتراف کرد که ما برای این صندوق‌های ورشکسته که پول مردم را بپردازیم، ۳۵هزارمیلیارد از اعتبارات بانک مرکزی پرداخت کردیم. این یعنی همان چیزهایی که ما گفتیم.

وی ادامه داد: آنجا که رئیس جمهور گفت بعضی اقتصاددانان به من گفتند اگر دلار را از ۳۸۰۰تومان به ۴۲۰۰تومان برسانید، ایران گلستان می‎شود. با این وجود که کف قیمت دلار ۴۲۰۰ است و ما شاهد نرخ‌های بالاتر هم هستیم و باید بوی عطر این گلستان دماغ همه را پر کرده باشد؛ اعتراف به شکست این سیاست‎هایی است که بعضی‌ها به من گفتند قیمت ارز را بالا ببرید. ضمنا اعتراف به این هم می‌باشد که ما این کار را کردیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) با امروزه در دنیا در مفاهیم اصلی علم اقتصاد بازنگری می‎شود، تصریح کرد: دولت باید در خدمت منافع مردم باشد و نه در خدمت منافع صاحبان سرمایه چگونه می‌شود از کسانی که منتفع می‌شوند بخواهیم که علیه منافع خودشان تصمیم بگیرند؟ این امکان پذیر نیست جز این که مردم فشار بیاورند. هیچ جای دنیا دولتی بدون فشارهای مردم تغییرات ایجاد نکرده که ما دومی آن باشیم. پیامدهای این افزایش قیمت ارز و نابسامانی‌هایی که امروز در جامعه ما وجود دارد، رشد اشکال مختلف اعتراض‌هاست. این اعتراض‌ها ضرورتا به شکل آتش زدن پمپ بنزین‌ها شکل نگیرد اما به شکل آتش زدن آدم‌ها شکل می‌گیرد. یعنی اعتیاد. حتما اعتیاد گسترش پیدا خواهد کرد. حتما شاهد رشد خشونت‌ را در جامعه شاهد خواهیم بود. حتما رشد جرم و جرایم را خواهیم داشت. این پیامدهای تصمیم‌های مسئولین هستند.

وی افزود: جامعه ما در دوره جنگ فقیرتر بود اما امنیت بالاتر بود. یکی از دلایلش این بود که نابرابری به شکل رایج امروز وجود نداشت. ما باید تغییر نگاه در سیاست‌هایمان داشته باشیم. این تغییر نگاه از صاحبان قدرت و ثروت باید به مردم برگردد.

راغفر با بیان اینکه در شرایط تحریم، رشد بنگاه‎های کوچک و متوسط که خصوصی هستند باید محور سیاست‌های بخش عمومی قرار گیرند، تاکید کرد: نقش بنگاه‌های کوچک و متوسط در کشورهای صنعتی بسیار قوی است. در آلمان بالغ بر ۷۰درصد تولید ناخالص داخلی توسط بنگاه‌های کوچک و متوسط صورت می‌پذیرد. آلمان که در همه جای دنیا به صنایع بزرگش مثل زیمنس و بنز شناخته می‌شود. آن‌ها روی چندین هزار بنگاه‌های کوچک و متوسط استوار هستند. در ایران ما کل بنگاه‌های کوچک و متوسط ظرفیت اشتغالی را که تأمین می‌کند، ۱۳درصد است. بنگاه‌های بزرگ ۲۰درصد و بنگاه‌های خرد ۶۷درصد دیگر را تأمین می‌کنند. این یک فاجعه است و این پدیده‌ای است که ما امروز از آن به عنوان میانه مفقوده نام می‌بریم. یعنی این بنگاه‌های کوچک و متوسط که نیستند.

وی ادامه داد: در کشورهای صنعتی مثل آلمان و ژاپن سهم این بنگاه‌ها بسیار بزرگ است. این بنگاه‎ها در تولید ناخالص داخلی، در اشتغال و در صادرات نقش اصلی را ایفا می‌کنند. در ایران ما به دلیل اینکه منابع بسیار بزرگی را ما در حلقوم مافیاهای فولاد و پتروشیمی و خودروسازی و معادن بزرگ، نتوانستیم این استفاده را بنماییم. همه این کارها را دولت کرده است. باعث تاسف است که مسئولین می‌گویند که ۲۸میلیارد یورو صادرات داشتیم، ۱۵میلیارد آن برنگشته است و آقایان برنمی‌گردانند. یعنی چه برنمی‌گردانند؟! اینکه هیئت مدیره و مدیرعاملش را خود دولت تعیین می‌کند، یعنی چه برنمی‌گردانند؟ آیا این اقدام یک زمینه‎سازی برای کلاهبرداری است؟ برای این است که یک قضاوتی را در ذهن مردم عادی کنیم که برنمی‌گردانند و مردم هم بگویند برنمی‌گردانند. یعنی چه برنمی‌گردانند؟ پول مردم را آنطرف آب برده‌اند و برنمی‌گردانند؟ این نشانه‌های آن پدیده‌ای است که از آن به عنوان تسخیرشدگی دولت نام برده می‌شود. دولتی که در جیب صاحبان سرمایه است.

 این اقتصاددان نهادگرا درباره ارز۴۰هزارتومانی خاطرنشان کرد: عده‌ای می‌گویند تو گفتی ارز ۴۰هزارتومان می‌شود و عده‌ای ارز خریدند و ۴۰هزارتومان نشد و ورشکست شدند. من هیچوقت نگفتم ارز ۴۰هزارتومان می‎شود. من در تیرماه گفتم اگر این روندی که ۵ماه است شروع شده ادامه پیدا کند، ارز ۴۰هزارتومان می‌رسد. من اگر این حرف را نمی‌زدم، هم‌اکنون ارز ۴۰هزارتومان شده بود.