آموزش و پرورش » اجتماعی » خواندنی
کد خبر : 271563
شنبه - 1 اردیبهشت 1397 - 11:42
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت:

پیش دبستانی نباید به بخش غیردولتی سپرده شود

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت معتقد است اگر باور به اهمیت دوره پیش دبستانی داریم نباید آن را به بخش غیر دولتی بسپاریم.

پیش دبستانی نباید به بخش غیردولتی سپرده شود

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از مهر، سید حامد برکاتی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع «تاریک و روشن آموزش های پیش از دبستان» روی آنتن شبکه آموزش رفت با بیان اینکه رشد و تکامل یک انسان از لقاح شروع می‌شود گفت: طبق تئوری پروفسور هرثمن برنده نوبل اقتصاد، اگر کشورها می‌خواهند توسعه یابند باید ۵ درصد درآمد تولید ناخالص ملی را صرف دوره کودکی کنند.

وی افزود: اکنون کشورهای اسکاندیناوی به راحتی تا چهار درصد هم در این بخش هزینه می‌کنند. البته فقط حوزه آموزش مدنظر نیست بلکه شامل همه خدماتی است که صرف یک کودک خردسال می‌شود.

دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه مرخصی به مادر باردار جزو هزینه های دوران کودکی محسوب می‌شود، گفت: مدت این مرخصی به ۹ ماه رسیده است اما در بخش خصوصی مشکلات برای مادران بسیار زیاد است. بحث سلامت، تغذیه، مراقبت، امنیت و ایمنی و آموزش محورهای رشد و تکامل کودکان اند. اگر همه این محورها بخوبی طی شوند کودک با آمادگی کامل وارد دوره آموزش رسمی می شود.

برکاتی ادامه داد: زمانی در کشور اختلاف بر سر این بود که متولی پیش از دبستان چه کسی است؟ این امر سال ها وقت همکاران ما را در آموزش و پرورش و بهزیستی گرفته است. تصور می کنم اگر این هماهنگی به وجود بیاید می توان به صورت بین دستگاهی روی این دوره کار کرد.

وی با تاکید بر ضرورت فرهنگسازی در این حیطه اظهار کرد: خانواده های ایرانی بیشتر در دوره پیش از دانشگاه و برای کنکور هزینه می کنند و کمتر به سرمایه گذاری در سنین صفر تا شش سال اهمیت می دهند.

وی افزود: باید به سراغ خانواده و اجتماع برویم. اگر بتوانیم مادران کشور را توانمند کنیم موفق تر خواهیم بود. باور سازی بسیار مهم است. سند تکامل ابتدای کودکی تدوین شده که ۱۶ دستگاه در آن دخیل هستند که یکی از آنها رسانه ملی است. این سند به صورت پایلوت در چند شهرستان انجام خواهد شد. مردم باید فرزندپروری، توجه به کودکان و اهمیت بیشتر دادن به سال های آغازین کودکی را باور کنند.

وی با بیان اینکه اگر باور داریم پیش از دبستان بسیار مهم است چرا آن را به بخش غیردولتی می سپاریم گفت: چه کسانی تصمیم گرفته اند که حوزه پیش از دبستان به بخش غیردولتی سپرده شود؟