استانها » خراسان شمالی
کد خبر : 763208
سه شنبه - 18 تیر 1398 - 19:43

پیش‌بینی جذب ۴۰ میلیارد تومان برای بهسازی مدارس تخریبی خراسان شمالی

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان شمالی از اعتبار احتمالی ۴۰ میلیارد تومانی برای مدارس تخریبی خراسان شمالی طی سفر آتی رئیس‌جمهور به این استان خبر داد.

پیش‌بینی جذب ۴۰ میلیارد تومان برای بهسازی مدارس تخریبی خراسان شمالی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از بجنورد، امین فلاح پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: ۱۶۱ مدرسه با ۸۰۱ کلاس درس در استان استحکام لازم را ندارد و نیازمند است تخریب و بازسازی شود.

وی در ادامه افزود: ۶۸۶ مدرسه با ۳۶۴ کلاس درس پیش از تدوین آیین‌نامه زلزله ساخته‌شده‌اند که نیازمند مقاوم‌سازی هستند.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان شمالی در ادامه با اشاره میزان فضای آموزشی مستحکم استان بیان کرد: در استان ۳۹ درصد فضای آموزشی مستحکم است که ۷۰۰ فضای آموزشی با ۲ هزار و ۹۲۳ کلاس درس را شامل شده است.

وی در ادامه افزود: ۵۰ درصد مدارس استان نیازمند مستحکم سازی و ۱۱ درصد مدارس تخریبی است که در شهرستان بجنورد ۲۷ درصد و اسفراین ۲۳ درصد و گرمه ۱ درصد کلاس‌ها تخریبی است.

فلاح در ادامه با اشاره به سفر دور اول دولت تدبیر و امید به خراسان شمالی بیان کرد: در سفر دوره اول در سال ۹۴ حدود ۴۲ مدرسه با ۱۲۲ کلاس در ما خشتی و گلی مصوب شده است که تمامی این مدارس برچیده شده است و هیچ مدرسه خشتی و گلی در استان وجود ندارد.

وی با اشاره به سفر رییس‌جمهور به خراسان شمالی برای دومین مرتبه و برنامه‌ریزی برای جذب ۴۰ میلیارد تومان اعتبار در این سفر خبر داد.

وی در ادامه افزود: در استان ۱۷ مدرسه با ۶۷ کلاس درس سنگی است که در مرحله برداشت و برآورد بوده و حدود ۴ ماه دیگر این مدارس سنگی برچیده می‌شود که در دهه فجر امسال به افتتاح خواهد رسید.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان شمالی در ادامه در خصوص سرانه فضای آموزشی بیان کرد: میانگین سرانه آموزشی به ازای هر دانش‌آموز در استان ۵ و ۶ صدم درصد است که میانگین نرمال فضای آموزشی در کشور ۵ و ۲۱ صدم درصد بوده که نسبت به میانگین کشوری ۱۵ صدم درصد کمبود داریم؛ که کمترین میزان را بجنورد با ۴ و ۲۳ صدم درصد و جاجرم با ۷و ۲ صدم درصد بیشترین سرانه فضای آموزشی را در استان دارد.

وی در ادامه افزود: در بیست یکمین جشنواره خیرین مدارس ساز با رویکرد افزایش ایمنی مدارس مجموعاً ۴۱ خیر استان ۳۳ فضای آموزشی را با ۱۰۷ کلاس درس و یک باب نمازخانه و دو قطعه زمین را متعهد شدند که مجموع تعهدات جشنواره مبلغ ۱۵ میلیارد و ۵۴۱ میلیون تومان بوده و نسبت به جشنواره قبل ۴۰ درصد تعهدات خیرین رشد داشته است.

فلاح در ادامه با اشاره به ثبت‌نام ۴۸۱ خیر در استان بیان کرد: از این تعداد ۹۴ نفر خیر خانم و ۳۱۳ نفر آقا هستند و ۷۴ مورد شرکت‌ها و مؤسسات حقیقی و حقوقی که در ساخت فضاهای آموزشی کمک کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر ۲۲ پروژه با ۷۶ کلاس درس و متراژ ۷ هزار و ۸۰ مترمربع زیربنا با مشارکت خیرین در حال اجرا است که ۱۵ پروژه خیرین با ۴۴ کلاس درس در مهر امسال بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان شمالی در ادامه در خصوص میزان تعهدات خیرین استان بیان کرد: از ابتدا تأسیس استان خیرین استان متعهد شدند ۳۱۰ فضای آموزشی،۱۱۳ فضای کمک‌آموزشی از قبیل نمازخانه، سلف و خوابگاه با زیربنا بالغ‌بر ۸۰ هزار مترمربع و ۹۲ قطعه زمین به مساحت ۶۱۷ هزار مترمربع در طی این چندین سال اهداشده است.

فلاح در ادامه افزود: در دی و بهمن‌ماه سال گذشته بخاری نفتی هزار و ۳۷۸ کلاس درس بااعتباری بالغ‌بر ۸۰ میلیارد ریال بخاری نفتی ۳۴۵ مدرسه جمع‌آوری شد؛ و در خصوص تعمیرات موتورخانه مدارس استان ۸۵۰ میلیون تومان پرداخت‌شده است.

وی در ادامه در خصوص میزان اعتبار اداره کل نوسازی مدارس خراسان شمالی اظهار کرد: میزان اعتبار این اداره کل در سال گذشته ۵۸ میلیارد تومان بوده است که ۴۱ میلیارد تومان این اعتبارت ملی و ۱۷ میلیارد این اعتبارات استانی بوده است که فقط ۴۶ میلیارد تومان این اعتبارات تخصیص‌یافته است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان شمالی در ادامه افزود: اداره کل نوسازی مدارس در خصوص خرید تجهیزات مبلغ سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تجهیزات خریداری کرده است.

وی در خصوص مدارس غیرانتفاعی بیان کرد: در مدارس غیرانتفاعی استان ۲۲ هزار دانش‌آموز مشغول به تحصیل هستند که اعطای مجوز ایجاد مدارس بر عهده اداره کل آموزش‌وپرورش و تائید ایمنی فضای آموزشی بر عهده نوسازی مدارس است.

فلاح در ادامه در خصوص پروژه‌های سفر رهبری در استان اظهار کرد: از سفر رهبری به استان ۹ سالن ورزشی و ۵ استخر مصوب شده است که هشت سالن ورزشی به بهره‌برداری رسیده و احداث پنج استخر در دستور کار قرار دارد؛ که میزان اعتبار مصوب شده سفر پر خیروبرکت ایشان ۱۱۹ میلیارد تومان بوده که مبلغ ۱۷۴ میلیارد تومان تخصیص‌یافته است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان شمالی در انتها از احداث اولین مدرسه سبز در استان خبر داد و گفت: پروژه مدرسه سبز در استان در حال طراحی است و به‌زودی در مدرسه دانش بجنورد عملیاتی خواهد شد.

انتهای پیام/ر