به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از بجنورد، امین فلاح پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: ۱۶۱ مدرسه با ۸۰۱ کلاس درس در استان استحکام لازم را ندارد و نیازمند است تخریب و بازسازی شود.

وی در ادامه افزود: ۶۸۶ مدرسه با ۳۶۴ کلاس درس پیش از تدوین آیین‌نامه زلزله ساخته‌شده‌اند که نیازمند مقاوم‌سازی هستند.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان شمالی در ادامه با اشاره میزان فضای آموزشی مستحکم استان بیان کرد: در استان ۳۹ درصد فضای آموزشی مستحکم است که ۷۰۰ فضای آموزشی با ۲ هزار و ۹۲۳ کلاس درس را شامل شده است.

وی در ادامه افزود: ۵۰ درصد مدارس استان نیازمند مستحکم سازی و ۱۱ درصد مدارس تخریبی است که در شهرستان بجنورد ۲۷ درصد و اسفراین ۲۳ درصد و گرمه ۱ درصد کلاس‌ها تخریبی است.

فلاح در ادامه با اشاره به سفر دور اول دولت تدبیر و امید به خراسان شمالی بیان کرد: در سفر دوره اول در سال ۹۴ حدود ۴۲ مدرسه با ۱۲۲ کلاس در ما خشتی و گلی مصوب شده است که تمامی این مدارس برچیده شده است و هیچ مدرسه خشتی و گلی در استان وجود ندارد.

وی با اشاره به سفر رییس‌جمهور به خراسان شمالی برای دومین مرتبه و برنامه‌ریزی برای جذب ۴۰ میلیارد تومان اعتبار در این سفر خبر داد.

وی در ادامه افزود: در استان ۱۷ مدرسه با ۶۷ کلاس درس سنگی است که در مرحله برداشت و برآورد بوده و حدود ۴ ماه دیگر این مدارس سنگی برچیده می‌شود که در دهه فجر امسال به افتتاح خواهد رسید.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان شمالی در ادامه در خصوص سرانه فضای آموزشی بیان کرد: میانگین سرانه آموزشی به ازای هر دانش‌آموز در استان ۵ و ۶ صدم درصد است که میانگین نرمال فضای آموزشی در کشور ۵ و ۲۱ صدم درصد بوده که نسبت به میانگین کشوری ۱۵ صدم درصد کمبود داریم؛ که کمترین میزان را بجنورد با ۴ و ۲۳ صدم درصد و جاجرم با ۷و ۲ صدم درصد بیشترین سرانه فضای آموزشی را در استان دارد.

وی در ادامه افزود: در بیست یکمین جشنواره خیرین مدارس ساز با رویکرد افزایش ایمنی مدارس مجموعاً ۴۱ خیر استان ۳۳ فضای آموزشی را با ۱۰۷ کلاس درس و یک باب نمازخانه و دو قطعه زمین را متعهد شدند که مجموع تعهدات جشنواره مبلغ ۱۵ میلیارد و ۵۴۱ میلیون تومان بوده و نسبت به جشنواره قبل ۴۰ درصد تعهدات خیرین رشد داشته است.

فلاح در ادامه با اشاره به ثبت‌نام ۴۸۱ خیر در استان بیان کرد: از این تعداد ۹۴ نفر خیر خانم و ۳۱۳ نفر آقا هستند و ۷۴ مورد شرکت‌ها و مؤسسات حقیقی و حقوقی که در ساخت فضاهای آموزشی کمک کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر ۲۲ پروژه با ۷۶ کلاس درس و متراژ ۷ هزار و ۸۰ مترمربع زیربنا با مشارکت خیرین در حال اجرا است که ۱۵ پروژه خیرین با ۴۴ کلاس درس در مهر امسال بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان شمالی در ادامه در خصوص میزان تعهدات خیرین استان بیان کرد: از ابتدا تأسیس استان خیرین استان متعهد شدند ۳۱۰ فضای آموزشی،۱۱۳ فضای کمک‌آموزشی از قبیل نمازخانه، سلف و خوابگاه با زیربنا بالغ‌بر ۸۰ هزار مترمربع و ۹۲ قطعه زمین به مساحت ۶۱۷ هزار مترمربع در طی این چندین سال اهداشده است.

فلاح در ادامه افزود: در دی و بهمن‌ماه سال گذشته بخاری نفتی هزار و ۳۷۸ کلاس درس بااعتباری بالغ‌بر ۸۰ میلیارد ریال بخاری نفتی ۳۴۵ مدرسه جمع‌آوری شد؛ و در خصوص تعمیرات موتورخانه مدارس استان ۸۵۰ میلیون تومان پرداخت‌شده است.

وی در ادامه در خصوص میزان اعتبار اداره کل نوسازی مدارس خراسان شمالی اظهار کرد: میزان اعتبار این اداره کل در سال گذشته ۵۸ میلیارد تومان بوده است که ۴۱ میلیارد تومان این اعتبارت ملی و ۱۷ میلیارد این اعتبارات استانی بوده است که فقط ۴۶ میلیارد تومان این اعتبارات تخصیص‌یافته است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان شمالی در ادامه افزود: اداره کل نوسازی مدارس در خصوص خرید تجهیزات مبلغ سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تجهیزات خریداری کرده است.

وی در خصوص مدارس غیرانتفاعی بیان کرد: در مدارس غیرانتفاعی استان ۲۲ هزار دانش‌آموز مشغول به تحصیل هستند که اعطای مجوز ایجاد مدارس بر عهده اداره کل آموزش‌وپرورش و تائید ایمنی فضای آموزشی بر عهده نوسازی مدارس است.

فلاح در ادامه در خصوص پروژه‌های سفر رهبری در استان اظهار کرد: از سفر رهبری به استان ۹ سالن ورزشی و ۵ استخر مصوب شده است که هشت سالن ورزشی به بهره‌برداری رسیده و احداث پنج استخر در دستور کار قرار دارد؛ که میزان اعتبار مصوب شده سفر پر خیروبرکت ایشان ۱۱۹ میلیارد تومان بوده که مبلغ ۱۷۴ میلیارد تومان تخصیص‌یافته است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان شمالی در انتها از احداث اولین مدرسه سبز در استان خبر داد و گفت: پروژه مدرسه سبز در استان در حال طراحی است و به‌زودی در مدرسه دانش بجنورد عملیاتی خواهد شد.

انتهای پیام/ر