استانها » اصفهان » تولیدی » فرزانه افسرطه
کد خبر : 649548
شنبه - 4 اسفند 1397 - 08:15
رئیس کانون وکلای اصفهان در گرامیداشت روز وکیل:

پیامد سلب استقلال کانون‌های وکلا، بروز بی عدالتی در جامعه است

رئیس کانون وکلای اصفهان در نشستی با خبرنگاران بمناسبت روز وکیل مدافع و گرامیداشت هفته اول اسفند، از برگزاری برنامه‌های متنوعی در سراسر کانون‌های وکلا با تاکید بر “حفظ استقلال وکلا” بعنوان مهم‌ترین رکن در حرفه وکالت صحبت کرد.

پیامد سلب استقلال کانون‌های وکلا، بروز بی عدالتی در جامعه است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، لیلا رئیسی، رئیس کانون وکلای اصفهان با محکوم کردن حمله تروریستی در زاهدان، برنقش وکالت در تحقق عدالت تاکید کرد و افزود: استقلال کانون‌های وکلا با توجه به حضور وکلا در دادگاه، از الزامات حرفه وکالت است. وی گفت: وکیل، مدافع حقوق افراد است و گاهی دفاع از حقوق مردم در مقابل دستگاه حاکمه لازم است که اگر وکیل زیرمجموعه دستگاه حاکمه باشد و دستگاه حاکمه حقوق وکیل را خدشه دار سازد، وکیل نمی‌تواند مأموریت خود را بدرستی انجام دهد. رئیسی، نظارت بر حسن اجرای قوانین در محاکم دادگستری را نیز از وظایف وکیل برشمرد که این نیز مستلزم استقلال وکیل است. رئیس کانون وکلای اصفهان از تهدیدها و چالش‌هایی که در سالهای اخیر در مقابل استقلال وکیل در قالب تغییر قانون وجود دارد، ابراز گلایه کرد و افزود: متاسفانه افرادی در مجلس شورای اسلامی که از درایت لازم در حوزه وکالت برخوردار نیستند، سعی کرده‌اند که زمینه‌های سلب استقلال کانون وکلا را فراهم سازند که این می‌تواند معضلات بی عدالتی و پیامدهای بسیار نامطلوبی را در کل جامعه ایجاد کند.

وی برخی از دلائل بیکاری وکلا را، جا نیافتادن فرهنگ وکالت در جامعه، مشکلات اقتصادی و تبلیغات منفی هدفدار حتی از طریق رسانه ملی، عنوان کرد و گفت: کانون‌های وکلا براساس یک ارزیابی هوشمندانه، مهارت، پتانسیل‌ها و زیرساخت لازم و اطلاعات محاکم دادگستری، ظرفیت پذیرش کارآموزهای خود را تعیین می‌کند.

رئیس کانون وکلای اصفهان از نقش مؤثر وکیل در پیشگیری و راهکارهایی در جهت افزایش سطح اطلاعات حقوقی مردم سخن راند و مخالفت خود را برای انجام امور وکالت از طریق فضای مجازی یادآور شد. وی گفت: لزوم مناظره و گفتگوی رودررو، ارائه اسناد و مدارک و انجام مشاوره‌های مختلف، نیازمند ملاقات رودررو در چارچوب قانون است.

وی به فعالیت مؤسسات حقوقی غیرمجازی که بدون وکیل و عاری از اطلاعات تخصصی کار می‌کنند، اشاره کرد و افزود: هشدارهای لازم برای عدم مراجعه به مؤسسات غیرمجاز داده‌ایم.

لیلا رئیسی از خدمات معاضدتی وکلا و وکیل تسخیری در دادگاه‌ها در راستای مشارکت اجتماعی وکلا صحبت کرد و سلامت کار وکلا، قانون مداری و اخلاق حرفه‌ای را از دغدغه‌های مهم کانون‌های وکلا بیان کرد و با ابراز مخالفت با فشار برای حذف آزمون وکالت و ورود بازنشستگان سیستم قضایی و نمایندگان مجلس به وکالت، تاثیرات منفی این رفتار بر کانون‌های وکلا و وکیل‌های حرفه‌ای را گوشزد کرد و تصریح کرد: قانون منع بکارگیری بازنشستگان باید بطور یکسان اجرا شود آموزش‌ها را به مردم بدهیم..

رئیس کانون وکلای اصفهان از برگزاری برنامه‌های مختلفی در هفته وکالت خبر داد که ارائه مشاوره رایگان در ساختمان معاضدت و آموزش حقوقی به شهروندان به زبانی ساده در این راستا می‌باشد.