تولیدی » سرمقاله » یادداشت و سرمقاله
کد خبر : 247924
شنبه - 19 اسفند 1396 - 16:35
خبرنگار: نفیسه الله دادی

پوتین و ترامپ

پوتین بر اساس نظرسنجی‌ها رئیس جمهوری محبوب است و اخیراً با حضور در سوریه و کسب موفقیت و همکاری در گسترش صلح تأثیرگذار شده است. اما در خلاف جهت پوتین، ترامپ قرار دارد.

پوتین و ترامپ

به گزارش پایگاه خبری ربیع، پوتین بر اساس نظرسنجی‌ها رئیس جمهوری محبوب است و اخیراً با حضور در سوریه و کسب موفقیت و همکاری در گسترش صلح تأثیرگذار شده است. اما در خلاف جهت پوتین، ترامپ قرار دارد. محبوبیت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در تازه‌ترین نظرسنجی، به نازل‌ترین سطح از زمان ورود به کاخ سفید کاهش یافته است. ترامپ با سیاست‌های ناپخته خویش به «دیوانه» ملقب شده و با بی‌خردی هر روز دچار ناکامی جدیدی می‌شود. با آمدن ترامپ نام روسیه در تحریم‌ همواره کنار ایران و کره شمالی به چشم می‌خورد؛ در حالی که تصور می‌شد ترامپ روابط خوبی با روسیه خواهد داشت. اقدامات محدود کننده در نظر گرفته شده علیه روسیه بسیار گسترده‌تر از تحریم‌هایی است که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما علیه مسکو اعمال شده بود و این بسته تحریمی، شدیدالحن‌ترین آنها از زمان دوران جنگ سرد محسوب می‌شوند.
با تأکید پوتین بر افزایش توان نظامی خویش، ترامپ از روسیه دورتر شد. ولادیمیر پوتین گفت: مجموعه سلاح‌‌ها و موشک‌های بالستیک روسیه به‌ عنوان یک عامل بازدارنده جدی در برابر بلند پروازی‌‌های آمریکا خواهد بود. روسیه اخیراً از موشکی رونمایی کرد که حتی توسط رادارها نیز قابل شنایی نیست. ترامپ نیز از همین رویکرد نظامی و قدرت‌نمایی روسیه عصبانی است و هر روز تحریم‌های جدیدی را مطرح می‌کند. از سوی دیگر هم‌سو نبودن روسیه با آمریکا در شورای امنیت، دومین عامل عصبانیت ترامپ است. نمونه بارز آن وتوی روسیه درباره قطعنامه ضدایرانی درباره موشک‌های یمنی است. روسیه قطعنامه پیشنهادی در شورای امنیت سازمان ملل را که در آن از نقض تحریم تسلیحاتی یمن توسط ایران ابراز نگرانی شده بود، وتو کرد. پیشنویس این قطعنامه به رغم حمایت ۱۱ کشور به علت وتوی روسیه مورد قبول واقع نشد.
روسیه موضع کاملاً مخالف ترامپ را اتخاذ کرده و البته عقلانی نیز هست؛ موضع روسیه در قبال بشار اسد و نیز همکاری با ایران و ترکیه در جهت صلح سوریه و کسب موفقیت‌، همچنین افکار عمومی حداقل منطقه خاورمیانه هم سو با روسیه است و همین‌ها ترامپ را آزار می‌دهد.