استانها » خراسان شمالی
کد خبر : 544661
دوشنبه - 5 آذر 1397 - 23:15
نویسنده کتاب «بام و صفی‌آباد در آیینه اسناد»:

پس از انقلاب شرایط صفی‌آباد ارتقا یافته است / دولت برای خروج منطقه از بن‌بست اقدام کند

نویسنده کتاب «بام و صفی‌آباد در آیینه اسناد» با اشاره به ارتقا وضعیت فرهنگی و اقتصادی منطقه بام و صفی‌آباد پس از انقلاب گفت: دولت باید برای خروج صفی‌آباد از بن‌بست با ایجاد راه‌ها اقدام کند.

پس از انقلاب شرایط صفی‌آباد ارتقا یافته است / دولت برای خروج منطقه از بن‌بست اقدام کند

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، علی‌اصغر طاهری صفی‌آبادی با تشریح محتوای کتاب بام و صفی‌آباد در آیینه اسناد مجلس شورای ملی اظهار کرد: این کتاب ۲۰۰ سند از سال ۱۲۹۶ و همزمان با نخستین دوره مجلس شورای ملی تا دوران اوایل انقلاب را موردبررسی و تحقیق قرار داده است.

وی این سندها را مکاتبات مردم با مجلس شورای ملی در موضوعات مختلف عنوان کرد و افزود: بزهکاری، مالیات و درخواست‌های رشوه ازجمله موضوعات اسناد بررسی‌شده می‌باشد که طی دو سال بازخوانی این سندها سعی بر استخراج فضای فرهنگی این منطقه شده و اکنون در قالب کتاب در اختیار مخاطبان قرار دارد.

نویسنده کتاب بام و صفی‌آباد در آیینه اسناد وضعیت فرهنگی منطقه را در ادامه فضای گذشته آن دانست و گفت: بر اساس اسناد و شواهد وضعیت این منطقه پس از انقلاب بهتر شده است و سطح فرهنگی ارتقا یافته و با استفاده از گذشته فرهنگی، ساکنین منطقه در شرایط نسبتاً بهتری با شرایط نقاط در عرصه فرهنگ هستند.

وی کم‌آبی و مهاجرت را مشکل این روزهای منطقه بام و صفی‌آباد عنوان کرد و افزود: این اتفاق در پی بیکاری و قرار گرفتن در بن‌بست اقتصادی ایجادشده و مردم به شهرهای بزرگ‌تری چون مشهد و تهران برای امرارمعاش مهاجرت می‌کنند.

طاهری همچنین از خالی شدن برخی از روستاهای این منطقه از ساکنین خبر داد و گفت: دولت با ایجاد راه‌های دسترسی و رفع مشکل بیکاری و همچنین خروج این منطقه از بن‌بست می‌تواند شاهد مهاجرت معکوس و بازگشت اهالی این روستاها به منازل و موطن خود باشد.

حسین الهی، عضو هیات علمی رشته تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد نیز به‌عنوان راهنمای این طرح با اشاره به برخی موارد درباره کتاب بام و صفی‌آباد در آیینه اسناد گفت: مسیر تاریخ و روایت آن در دو بخش تاریخی و جامعه‌شناسی تاریخی انجام شده و نشان می‌دهد که درگذشته این منطقه نیز دارای ارگ‌هایی برای حفظ و مراقبت از جاده موسوم به ابریشم بوده است.

وی با دعوت از مردم جهت حمایت از نویسنده این کتاب گفت: خرید کتاب توسط مردم باعث دلگرمی نویسنده می‌شود انگیزه نوشتن کتاب‌های آینده را در این افراد بالا می‌برد.

 کتاب بام و صفی‌آباد در آیینه اسناد روز گذشته در نمایشگاه کتاب مشهد با حضور چهره‌های مختلف رونمایی شد.

انتهای پیام/