استانها » البرز
کد خبر : 472938
پنجشنبه - 19 مهر 1397 - 17:08
کارشناس سازمان بهزیستی استان البرز:

پروژه مسکونی معلولین در هشتگرد مناسب سازی نشده است/سازمان بهزیستی از پذیرش این واحدها خودداری کرد

کارشناس مناسب‌سازی سازمان بهزیستی استان البرز گفت: ساخت ۱۷۰ واحد مسکونی ویژه خانواده‌های دو معلولی در هشتگرد_ساوجبلاغ بدون راه عبور برای ویلچر و استاندارهای تردد معلولین انجام شد.

پروژه مسکونی معلولین در هشتگرد مناسب سازی نشده است/سازمان بهزیستی از پذیرش این واحدها خودداری کرد

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، رضا ارجمندنیا امروز گفت: پروژه مسکونی ۱۷۰ واحدی ویژه معلولین در هشتگرد_ساوجلاغ با تأخیر ساخته شده که مورد اعتراض بسیاری از متقاضیان قرار گرفت.ب

وی افزود: واحدهای مسکونی ویژه معلولین در یک شهرک با تعداد زیادی مجتمع مسکونی واقع در فاز هفت شهر جدید هشتگرد احداث شد که مقررگردید در هر بلوک حداقل دو واحد برای معلولین در نظر گرفته شود و تمامی مناسب سازی ها جهت عبور و مرور معلولین نیز در دستور کار قرار گرفت.

کارشناس مناسب سازی سازمان بهزیستی استان البرز بیان کرد: متاسفانه زمان تحویل پروژه هیچ یک از حداقل‌های مناسب‌سازی در این مجتمع مسکونی توسط پیمانکار پروژه رعایت نشده بود و سازمان بهزیستی از پذیرش این واحدها خودداری کرد.

ارجمندنیا ادامه داد: بر اساس جلسات برگزار شده مقرر شده بود که ۱۷۰ واحدهای اعلام شده توسط سازمان بهزیستی مناسب‌سازی ویژه معلولین جسمی و حرکتی از قبیل مناسب‌سازی سرویس‌های بهداشتی، حمام و در دسترس بودن کابینت آشپزخانه‌ها و تمامی امکانات رفت و آمد در ساختمان رعایت شود که در اتمام پروژه هیچ‌یک از وعده‌ها محقق نشده بود.

وی در خصوص علت عدم مناسب‌سازی این پروژه اظهار کرد: تیپ‌های آماده و یکپارچه توسط وزارت راه و شهرسازی بدون لحاظ ضوابط و مقررات معماری و شهرسازی معلولین جسمی و حرکتی یکی از موارد اصلی بوده و عدم برخورداری از دانش کافی و تخصص لازم در زمینه مناسب‌سازی توسط مهندسین ناظر بر پروژه باعث شد تا نقشه‌ها به صورت یکپارچه به پیمانکار اعلام شود که نتیجه کار عدم مناسب‌سازی و دوباره کاری، تاخیر در تحویل پروژه و اتلاف انرژی و هدر دادن بیت‌المال بوده است.

کارشناس سازمان بهزیستی تصریح کرد: نتیجه عدم نظارت و کنترل نقشه‌ها توسط وزارت راه و شهرسازی کاهش ارتقاء کیفیت و گرانی مصالح و چرخه معیوب سرگردانی معلول و دوباره کاری و تخریب و ساخت مجدد بر اساس ضوابط و مقررات مناسب‌سازی است.

ارجمندنیا یادآور شد: پروژه‌ای آماده تحویل باید بار اضافه تخریب راه‌های ورودی به مجتمع‌ها، تخریب و ساخت مجدد سرویس‌های بهداشتی و دیگر مسایل مناسب‌سازی را متحمل شود.

وی خاطرنشان کرد: متاسف هستیم که قوانین مناسب‌سازی ویژه معلولین جسمی و حرکتی توسط بخش تحقیقات وزارت راه و شهرسازی تصویب و ابلاغ شده است ولی مهندسین زیر مجموعه به قوانین نا آشنا و خود وزارت راه و شهرسازی از رعایت قوانین ابلاغی توسط خودش شانه خالی می‌کند.

کارشناس سازمان بهزیستی در پایان تأکید کرد: تا سال ۱۴۲۰ هجری شمسی نیمی از جمعیت ایران سالمند خواهند بود و این آمار و روند رو به رشد لزوم مناسب سازی را پر رنگ‌تر از قبل کرده است و اکنون در استان البرز تنها ۱۳/۴ درصد مناسب‌سازی‌ها انجام گرفته است.

انتهای پیام/۳۳۹۳