استانها » الناز حسینی » تولیدی » کردستان
کد خبر : 799725
جمعه - 25 مرداد 1398 - 12:29

پرونده هورامان شهریور مهمان یونسکو می‌شود

پرونده ثبت جهانی هورامان بعد از چهار سال تلاش در ۲ استان کردستان و کرمانشاه تکمیل و برای بررسی‌های اولیه در شهریور امسال به سازمان جهانی یونسکو ارسال می‌شود.

پرونده هورامان شهریور مهمان یونسکو می‌شود

به گزارش پایگاه خبری ربیع، پرونده ثبت جهانی هورامان بعد از چهار سال تلاش در ۲ استان کردستان و کرمانشاه تکمیل و برای بررسی‌های اولیه در شهریور امسال به سازمان جهانی یونسکو ارسال می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: کارهای پرونده ثبت جهانی هورامان در کردستان اتمام یافته و با اتمام کارهای این پرونده در کرمانشاه شهریور امسال به یونسکو ارسال می‌شود.

سید محسن علوی با اشاره به اینکه ۸۰ کارشناس و متخصص در حوزه‌های مختلف در این استان کار جمع آوری این پرونده را انجام دادند اظهار داشت: این مطالعات در قالب مردم شناسی، باستان شناسی، علوم طبیعی، معماری، اسناد تاریخی و هوار نشینی انجام شده است.

وی افزود: بیش از ۵۰۰ اثر باستانی مربوط به دوران پارینه سنگی تا اواخر دوران اسلامی در این منطقه تاریخی شناسایی شده است.

علوی اضافه کرد: این منطقه تاریخی از جغرافیای فرهنگی و تاریخی وسیعی برخوردار بوده و به همین دلیل نیز پراکندگی آثار شناسایی شده آن در ۷۶ روستای منطقه اروامانت در شهرستان‌های سروآباد، کامیاران و سنندج است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: ثبت جهانی هورامان گامی بلند برای توسعه استان است و بدون تردید با ثبت جهانی این منطقه، هورامان از حمایت‌های سازمان جهانی یونسکو بهره‌مند می‌شود.

لازم به ذکر است هورامان نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران استان کردستان و شهرستان‌های پاوه، جوانرود، نودشه و نوسود استان کرمانشاه را شامل می‌شود.

منطقه هورامان در استان کردستان دارای یک شهر (اورامان تخت) و ۷۶ روستا است که تاکنون ۱۳ روستای این منطقه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و پرونده ثبتی ۲۲ روستا نیز در حال پیگیری است.

واژه هورامان یا اورامان از ۲ بخش هورا به معنی اهورا و مان به معنای خانه، جایگاه و سرزمین تشکیل شده و در واقع به معنای سرزمین اهورایی و جایگاه اهورا مزدا است.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۱۹ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی است که ۸۲۸ مورد از این تعداد شامل ۷۶۳ اثر تاریخی، هشت مورد میراث طبیعی، ۴۲ مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.

هم اکنون ثبت جهانی هورامان در دست بررسی است، در این راستا معاونت میراث فرهنگی و گردشگری کشور با هدف حفاظت، مرمت و بازسازی بافت‌های باارزش این منطقه پایگاهی به نام پایگاه منظر فرهنگی تاریخی هورامانات ایجاد کرده است.